De Kop is gevlakt en gaat er nu weer op maar heeft iemand de specificaties van de aantrekkoppels voor de cilinderbuiten?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Uit mijn hoofd: 30Nm en daarna 60Nm.
Maar je hebt in ieder geval een werkplaatshandboek nodig voor de volgorde van aandraaien. Even zoeken op dit forum en je vindt een link naar een Engelse online versie.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Even ter completering: (voor 1966-1975 koppen)
Eerst alle bouten op hun plekje, handvast.
Dan beginnen aan inlaatzijde (uitsparing in midden)
van bovenaf gezien, je staat aan de bestuurderskant:
——12——-5——-4——-13
17——-8——-3——-9——-14
16—-11—7-2—1-6—10—15
In volgorde aantrekken op 30 Nm, daarna terug naar 1 en lossen
en gelijk op 60 Nm aantrekken en zo weer door tot 17.
Succes….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
ook belanrijk dat je je bouten droog aantrekt! dwz geen extra vet op de schroefdraad en de boutgaten ff spoelen met remreiniger en een luchtspuit. Met extra vet krijg je een heel ander aanhaalmoment. De nieuwe bouten mogen wel hun evt fabrieksvettigheid behouden..
Merci mensen… onwijs bedankt alvast…
Ik alleen de online versie van het handboek niet niet vinden op dit forum ops:
ops:
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En eerste een tap door de boutgaten halen om die gaten mooi schoon te krijgen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gevonden…
Ja heb al nieuwe taps staan draaien en de alles goed schoon staan maken
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou de bouten overigens altijd licht invetten met wd40 oid. Anders krijg je ze nooit meer los.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Volgens mij als je alle bouten een lichte kopervet behandeling geeft krijg je ze altijd weer los. Belangrijk is dat je alle bouten/draadgaten een gelijke behandeling geeft.
De momentsleutel die je gebruikt bij het aantrekken van de bouten geeft alleen een indicatie dat je alle bouten op een gelijke manier hebt vastgetrokken en ongeveer op het ingestelde aanhaalmoment.
En juist dat is belangrijk…..allen dezelfde spanning…..of dat nou 58,3 of 67,1 Nm is maakt geen ruk uit. Dus je kunt alle bouten ook allemaal een gelijke mooie lik vet geven….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991


































Totaal aantal Berichten: 15728
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Over dat al of niet invetten bestaan dus duidelijk verschillende meningen, wat het weer allemaal niet veel duidelijker maakt












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de bouten invet gaan ze makkelijker erin. Dit zorgt ervoor dat de bout strakker komt te staan voor dat de momentsleutel “klikt”. theoretisch zou de bout kunnen breken als je te strak gaat!
Veel erger is een vervuilde , verroeste bout/gat. Dan zit de bout te los en kan je koppakking gaan lekken.
Momentsleutels kan je laten ijken. Ik heb dat gedaan en na 5 jaar gebruik stond ie nog prima! Je weet dan dus wel dat het moment precies is!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuke discussie!
Als docent Autotechniek aan de HTS in Arnhem heb ik juist het vak “Boutverbindingen” weer behandeld, en kan ik wellicht iets toevoegen aan dit topic.
Waar gaat het grootste gedeelte van het aanhaalmoment in zitten? In de wrijving op de schroefdraad.
Wat gebeurt er dus als je -tegen de instructies in- de schroefdraad invet of met WD40 o.i.d. bespuit? Dan neemt de voorspankracht bij gelijkblijvend aanhaalmoment fors toe! Dat heeft tot gevolg dat de ingeklemde delen (de cilinderkop dus) onder een veel hogere spanning komen te staan (met mogelijk ontoelaatbaar vervormen en scheuren als gevolg).
Moraal: Doe wat in de voorschriften staat. Als er niets vermeld is over kopervet of iets dergelijks: Niet gebruiken.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dan komt de volgende vraag ; wat schrijft Citroen voor ( voor de DS ) als methode om de bouten te monteren ?
Uit de praktijk blijkt een beroets gat waar de bout in moet een veel groter probleem is ; en ik kan de redenering van kopervet wel volgen om het later nog los te krijgen .
Heb ooit een cilinderkopbout gebroken bij het met de losse hand monteren van de bouten met een ratel , bout natuurlijk mooi schuin afgebroken op het punt tussen twee cilinderbussen ; dus “even ” ander blok kunnen monteren !
Kan je dan een correctiefactor gebruiken als je ze toch invet ??
Zeker voor de SM’s is dit een “hot topic ” omdat daar de cilinderkopbouten vrij in de koelwatermantel staan . Heb er laats een speciale ” draad opkuis ” tap voor gekocht uit America . Als je met een gewone laatse tap in de gaten gaat , begin je gewoon schroefdraad te snijden , waardoor de bouten dan te veel speling zouden gaan krijgen , wat helemaal niet de bedoeling is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat Citroën voorschrijft bij het monteren van de kop van de DS weet ik zo niet, maar als er verder niets over vermeld is: Boutgaten controleren. Kopbouten moeten zonder veel kracht te monteren zijn. Indien niet: Gaten met de draadtap opzuiveren. Daarna kopbouten met de momentsleutel aanhalen.
Over een correctie-factor: Als je de kopbouten zou invetten, neemt de voorspankracht bij gelijkblijvend aanhaalmoment toe. Dit zou je kunnen corrigeren door het aanhaalmoment te verminderen. Om te weten met welke factor zou je de nieuwe wrijvingcoëfficiënt tussen blok en kopbouten moeten kennen. Dat wordt moeilijk…
Bovendien neemt de zelfremmendheid van de draad af door invetten (mogelijk gevaar van loslopen).
Citroen!
Nouw de 1000 km zit erop nadat de kop erop is gekomen. Nu is het slim om alles weer natrekken lijkt me. Gaat dit opdezelfde manier?
Iemand ervaring?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat gaat op de zelfde manier MAARRRR
een voor een! NIET ALLE BOUTEN LOSGOOIEN EN DAN WEER AANTREKKEN!
Maak bout 1 los en trek em aan met 60. Maak bout twee los en trek em weer aan. enz. enz.
Losdraaien NIET met de momentsleutel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>