Wanneer gaan we daaraan beginnen ? Jij de ene koplamp, ik de andere en dan de rest
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Zit ik dan helemaal verkeerd? Hmmmzzz… vanavond maar eens even kijken.
Ik en er toch nog even voor het eten onder gedoken. En verdikkie, geen druk LHM te vinden! Terwijl ik daarnet echt de druppen er uit zag komen.
Schiet mij (ook) maar lek!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Wanneer gaan we daaraan beginnen ? Jij de ene koplamp, ik de andere en dan de rest
Dat met je niet onderschatten hoor! Ik heb hier een tooltje voor gemaakt, maar zelfs dan is het geen feest. DIt komt mede doordat er een extra oliekoeler voor de C-matic-bak in de weg zit aan de ene kant, en aan de andere kant zit wat LPG-zooi. Maar ook zonder dat is het geen pretje.
Deste meer reden om mij te laten helpen
En anders heb ik altijd nog de haakse slijper
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik me goed herinner zit er een soort asje op een exentriek op de nokkenas van gemaakt van zamac (die breken wel eens) die de pomp aandrijft. Die pomp is langwerpig en steekt naar links.Vooraan de pomp, dus aan de linkerkant komt de HD leiding eruit en die loopt binnendoor naar boven naar de HD regelaar…
Is je retourslang niet lek?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De retourslang die is, voor zover ik kan zien, droog.
Als ik het goed begrijp zit de pomp dus in het midden, voor, achter de koelbeplating en lopen de leidingen bovenlangs, over het luchtfilterhuis naar de HD regelaar?
De 2 leidingen die ik daar zie lopen zijn aardig roestig, maar droog. Als ik de boel los ga halen dan lijkt het mij verstandig om deze preventief te vervangen.
patje74 schreef:OK, nadat ik de afgelopen dagen geen enkele lekkage kon ontdekken, bogin ik heel voorzichtig te geloven in een soort zelf-hertellende gave.
Helaas kwam ik er achter dat mijn GS die gave niet heeft….Toen ik vandaag de motor startte, begon hij spontaan weer te lekken. Ik kon nu zien waar het vandaan kwam, tenminsten, waar het op de grond neer kwam.
Het lekt aan de voorkant, in het midden. De LHM lijkt bij de distributie in de buurt vandaan te komen. Maar wat zit daar wat met LHM te maken heeft?
Het liefst zou ik nu gelijk de boel open willen schroeven, maar ja, mijn vaderlijke verplichtingen gaan voor.
je LHM manchet is kaduuk….
demonteer je bovenbouw.
demonteer het motorfront.
en je heb het ding voor je neus…
andere manier.
demonteer de neus ,dus bovenbouw en kinderbakje.
draai 2x MM11 moeren los.
en haal de druk en de voedingsleiding weg.
vervolgens heb je de pomp in je handen…
die Tmanchet is dus de bron van de ellende…
als je hulp wilt Pb maar, ik heb juist 1 zo’n manchet bestelt voor een revisie die ik heb staan.
ook heb ik nog enkele goede (2ehands) liggen..maar nieuw is beter..
en alleen monteren met die klemband orgineel.
als je er slangenklemmen opzet lekt hij harder dan dat jij LHM kan bijvullen !!!
dus geen truukjes of frubelwerk,, dat krijg je op je brood terug..
Oh ja voor ik het vergeet, bij hermontage de rubber O ring vervangen tussen pomp en motor.
het beste kan je er een VITON O ring tussen leggen, de rest is bocht,en lekt zo weer..
en let erop dat je het plunjertje niet beschadigt…!
leiding heb ik ook voor je, en ik heb nog een stuk of 3 pompen liggen van de GS.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ha Wuppo,
Zou je het mij iets meer Jip en janneke uit kunnen leggen. Een T-manchet, is dat een ding waar 3 leidingen samen komen?
En op wat voor leidingen zitten ze?
En hoe kom je tot deze conclusie? Wat ik niet begrijp is dat hij soms echt totaal niet lekt. Ook niet als ik van zijn hoogste stand omlaag ga en andersom. Ook niet als ik hard rem, noem maar op, ik krijg het niet voor elkaar om het ding aan het lekken te krijgen!
Ik ben nu eerst eens even op mijn reserve blok aan het kijken wat ik allemaal tegen kom aan de voorkant van het blok, voor ik begin met het demonteren van zijn snuit.
Nog even een vraagje, de kinnebak, is die los te halen? Het lijkt er bij mij op dat hij vast zit aan de andere beplating aan de zijkanten.
jip en janneke..
koplampen eruit.
RAW eruit.
hele reut 11 mm bouten eruit.
motorkapkabel losleggen,en uit de bovenbouw halen.
bovenbouw eruithalen.
de ventilator eruit (dop 42 MM ) sleutel van 2 mtr nodig.
de boutjes 8 mm eruit li en re achter het motorfront.(4 stuks)
de Dynamo losleggen.
de moeren MM11 eruit.(3 stuks)
de leidingbeugels openbuigen/los schroeven,,zitten vaak vastgeroest vandaar dat buigen ook wil.. om aanvoerslang eruit te halen.
trek je motorfront naar voren en controleer of alles los is..
haal je front eruit. (ja gaat net maar kan wel).niet vergeten de ventilator geleide ring eraf te halen..4 x 8 mm boutjes.
haal de zilverkleurige machet achteruit van de pomp over de leiding.
draai de leidingwartel 12 mm los, trek de leiding uit de pomp.
maak de aanvoerslang van het koppelstukje los.(houd bougie oid bij de hand.
wet communicerende vaten trekt je LHM vat anders leeg…
draai de 2 MM 11 moeren van de pomp..
schuif de pomp nu langzaam van de tapeinden af
en let op dat het plunjertje niet op de tapeinden valt…vinger ertussen dus…
pak een doekje (pluisvrij) schoon katoen oid en druk dat om de plunjer heen, let op dat je de plunjerpen niet eruit drukt…...
zet de pomphuis nu op zijn kop in de werkbank,en knip de slangenklemmen door..
trek de T manchet (T Mof) van de pomp..
maak de zaak schoon en doe alles in omgekeerde volgorde…
mvgr wupke:die dit in een uurtje of 3 fixt…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, ik heb de beplating even van mijn reserveblok af gesleuteld, ik weet nu precies wat je met de T-manchet bedoelt.Met deze wetenschap ben ik onder mijn GS dekropen, ik hem dan net voelen tussen de kinnebak en het carter door. En dit voelt allemaal droog!
Ik vermoed dat dit het dus niet is….
dan zul je even met een lamp met lopende motor (auto in hoogste stand) moeten kijken of hij lekt.
want dat doet ie alleen maar als hij in bedrijf is dus.
mvgr wupke:
Hoi allemaal
wat ik hier zo lees staat me nog heel wat te wachten. Ik heb een GS 1220 Club C-Matic met 34 000 km met wat blikschade voor maar geen roest in de garage staan. Dan is het mischien beeter meteen het technische gedeelte ook aantepakken als ik het paatwerk al eraf heb.
Groet, Johannes
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hoe is dit afgelopen? In een ander draadje? Ik constateer net ook LHM met name als ik de wagen in de hoogste stand zet. Komt direct achter de kinnebak, linksvoor bij het motorblok weggelekt (links als je voor de auto staat dus bij de rechterstoel). Niveau is in orde maar het kan natuurlijk een net ontstane lekkage zijn….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Weet je zeker dat het LHM is? aan die kant zit de hoogteregelaar en loopt ook de aanzuig leiding naar de manchet om de pomp. Het kan ook uit de machet lekken en dan naar achteren stromen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Tja het is vaalgroen en stinkt niet naar motorolie.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )