Ik heb het net even opgezocht en uiteraard gevonden. Nu weet ik ook weer waar die zitten. Is dat een beetje goede garage dan? Ik mag zowiezo niet naar een vakgarage omdat ik een lease auto heb maar het is misschien wel een idee voor de toekomst als er weer eens een DS komt.
Hopelijk is het snel opgelost tegen lage kosten.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Via,via had ik er positieve geluiden over gehoord. Maar dit is mijn eerste ervaring met deze garage. Wellicht een prima garage om een duizend in een dozijn auto te laten onderhouden, en misschien een Citroën voor het motorische gedeelte ook nog wel. Maar van het HP systeem hebben ze weinig kaas gegeten,zo blijkt vandaag. Als ik een DS zou hebben zou ik in alle gevallen naar een specialist gaan. Iets dat voor het HP gedeelte van miijn Bx ook liever doe.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Gezien het feit dat er verder geen lekkages hebben plaatsgevonden ga ik er inderdaad vanuit dat er teveel LHM in de ketel zat en dat ie enkel ging lekken toen de druk van het systeem was. Morgen vroeg ga ik met mijn GTi naar Hegru in veldhoven. Ze gaan dan de draagarmlagers achter vervangen en de bollen checken,danwel vervangen. Ook ga ik ze vragen even te kijken naar wat er nu precies mis is met mijn stuurinrichting. Indien dat op prijs wordt gesteld breng ik graag verslag uit van mijn ervaringen bij Hegru. Ik ben eens benieuwd hoe de terugreis me bevalt. Ik kan daar namelijk wachten tot ie klaar is Zullen jullie duimen voor me :
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
We zijn zeker benieuwd naar het eindresultaat. Het is ook altijd leuk om de resultaten/oplossing te horen, dan alleen de vraag of het probleem.
Naar Hegru geweest!
Zojuist terug van Hegru in Veldhoven. Conclusie: Tinus kan weer lachen in zijn BX Ik was eigenlijk een half uur te vroeg (ik stond om 08:45 al op de stoep) Maar dat vonden ze niet erg. De BX ging gelijk de brug op. Na een inventarisatie van de uit te voeren werkzaamheden ging monteur Ruud aan de slag. Hij maakte nog de opmerking: He een GTi automaat,die zijn zeldzaam Even een opsomming van de uitgevoerde werkzaamheden.
* Draagarmlagers L.A. & R.A. vervangen (180 euro)
* 3 veerbollen vervangen en 2 op druk gebracht (90 euro)
* Lekslang L.V. vervangen (30 euro)
* LHM vervangen,ketel en filters gereinigd (45 euro)
De ketel en filters waren zwart van de drap. De vorige eigenaar heeft echt nooit iets aan HP onderhoud gedaan blijkbaar.
Dus 345 euro totaal. En dat is inclusief,vriendelijke No-Nonsens service en 2 bakken koffie. Hij is ongeveer 1.5 uur bezig geweest dus dat lijkt mij een nete prijs. Aan de stuurinrichting kon hij niets ondekken dus dat ga ik met uitlijnen maar proberen te achterhalen.
Tjonge wat een verschil in weg en veer gedrag. Ik reed daar de oprit af en voelde al gelijk het verschil. Ik glij weer over de weg en de HP vering doet weer waarvoor ze gemaakt is. Hier bij mij in de buurt liggen behoorlijk veel drempels en ik heb bij thuiskomst even een rondje extra gereden om te genieten van de lekkere soepele vering die ik nu weer heb. Toch stom dat als je al een poos rondrijd met slechte bollen en draagarmlagers je tamelijk snel vergeet hoe het ookal weer hoort te veren. Maar ja,des te groter is het genot als het weer gefixt is allemaal.
Er staan daar trouwens ook een hoop Citroëns te koop. Zoals een paar BX’en waaronder een 4x4 break en een GTi 16 klepper en verder Xant’s, XM’s en CX. Zoals het zich nu laat aanzien zijn de werkzaamheden goed uitgevoerd en voor een (denk ik) zeer nette prijs. Naar mijn bescheiden mening is Hugru wel aan te bevelen voor HP onderhoud in ieder geval.
Zo.. en nu ga ik weer even een stukkie rijden en genietn van mijn zwevende voiture
Groeten,Martijn.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Lijkt me inderdaad een nette prijs voor die klus.
Ben wel benieuwd naar het resultaat van je stuurinrichting.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
TinusTussengas schreef:Toch stom dat als je al een poos rondrijd met slechte bollen en draagarmlagers je tamelijk snel vergeet hoe het ookal weer hoort te veren. Maar ja,des te groter is het genot als het weer gefixt is allemaal.
Martijn, das best een nette prijs en korte werkuren! Een aanrader dus, die Hegru.
Het klopt inderdaad dat je gaat wennen aan een Citroën met slechte bollen. Zo zijn bij mijn BX Leader de achter veerbollen volledig op, en zijn de achterdraagarmlagers ook volledig bejaard. Aangezien de voorkant wel goed veert, heeft mijn BX dus een vreemd veergedrag (maarja, ik zit toch nooit achterin ).
Maar ik ga ook zo snel mogelijk eens naar Hegru voor wellicht bijna dezelfde reparaties als er op je GTI automatic zijn uitgevoerd…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hoewel ik absoluut géén belangen heb bij het bedrijf Hegru,kan ik het je zeker aanraden. Voor het vervangen van de draagarmen aan beide kanten zijn ze een half uurtje bezig. De resterende tijd is aan de andere werkzaamheden op gegaan. en je moet je schamen Wouter,om je schattige leadertje (type 1 nog wel ) met slechte achterpootjes rond te laten hobbelen. Zeker met die afstanden die jij rijdt
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Sorry Meneer Martijn ops:
Ik moet even kijken hoe ik de komende paar weken met m’n werk/vrijetijd uitkom, en dan zal ik eens voorzichtig gaan bellen met Hegru.
Trouwens, die achterdraagarmlagers zijn pas een weekje ‘door’. Normaalgesproken staat er 180.000 km als levensduur van die “adalletjes”, en aangezien mijn Leader al over de 190.000 km is, wordt het inderdaad tijd.
Maar een half uurtje is wel heel kort voor 2 adalletjes zeg!!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Sorry Meneer Martijn ops:
Ik moet even kijken hoe ik de komende paar weken met m’n werk/vrijetijd uitkom, en dan zal ik eens voorzichtig gaan bellen met Hegru.
Trouwens, die achterdraagarmlagers zijn pas een weekje ‘door’. Normaalgesproken staat er 180.000 km als levensduur van die “adalletjes”, en aangezien mijn Leader al over de 190.000 km is, wordt het inderdaad tijd.
Maar een half uurtje is wel heel kort voor 2 adalletjes zeg!!!
Zo wetmatig is die 180.000 km echt niet. Het hangt ook in belangrijke mate van de leeftijd af. Reken gemiddeld op 12 jaar en 150.000 km.
1e BX : 160.000 km en 13 jaar.
2e BX : 250.000 km en 10 jaar
3e BX : 270.000 km en 9 jaar.
2e setje op de 3e (huidige) BX: slechts 90.000 km en 4 jaar. Overduidelijk geval van verkeerde montage (door een dealer).
Gr,
Marten
mpostma schreef:Zo wetmatig is die 180.000 km echt niet. Het hangt ook in belangrijke mate van de leeftijd af. Reken gemiddeld op 12 jaar en 150.000 km.
1e BX : 160.000 km en 13 jaar.
2e BX : 250.000 km en 10 jaar
3e BX : 270.000 km en 9 jaar.2e setje op de 3e (huidige) BX: slechts 90.000 km en 4 jaar. Overduidelijk geval van verkeerde montage (door een dealer).
Gr,
Marten
Hmm, interessant…. Zouden de adalletjes van de Leader dan al eens eerder zijn vervangen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:mpostma schreef:Zo wetmatig is die 180.000 km echt niet. Het hangt ook in belangrijke mate van de leeftijd af. Reken gemiddeld op 12 jaar en 150.000 km.
1e BX : 160.000 km en 13 jaar.
2e BX : 250.000 km en 10 jaar
3e BX : 270.000 km en 9 jaar.2e setje op de 3e (huidige) BX: slechts 90.000 km en 4 jaar. Overduidelijk geval van verkeerde montage (door een dealer).
Gr,
MartenHmm, interessant…. Zouden de adalletjes van de Leader dan al eens eerder zijn vervangen?
Het zou me niks verbazen, maar het hoeft niet.
Zet *een* BX een paar maanden stil en je moet niet gek opkijken (niet vanuit gaan) als de ADAL-len zich niet veel later zullen aandienen. Is de keerring nog goed dicht dan heb je geen centje pijn, maar dat is vaak toch wel het probleem.
Het gaat al met al meer om gebruik, belasting, in combinatie met langdurige stilstand en staat van de vering, als om het kilometrage.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:XBXG schreef:mpostma schreef:Zo wetmatig is die 180.000 km echt niet. Het hangt ook in belangrijke mate van de leeftijd af. Reken gemiddeld op 12 jaar en 150.000 km.
1e BX : 160.000 km en 13 jaar.
2e BX : 250.000 km en 10 jaar
3e BX : 270.000 km en 9 jaar.2e setje op de 3e (huidige) BX: slechts 90.000 km en 4 jaar. Overduidelijk geval van verkeerde montage (door een dealer).
Gr,
MartenHmm, interessant…. Zouden de adalletjes van de Leader dan al eens eerder zijn vervangen?
Het zou me niks verbazen, maar het hoeft niet.
Zet *een* BX een paar maanden stil en je moet niet gek opkijken (niet vanuit gaan) als de ADAL-len zich niet veel later zullen aandienen. Is de keerring nog goed dicht dan heb je geen centje pijn, maar dat is vaak toch wel het probleem.
Het gaat al met al meer om gebruik, belasting, in combinatie met langdurige stilstand en staat van de vering, als om het kilometrage.
Ja,zoiets heb ik ook ooit gehoord. Als je bijvoorbeeld lang doorrijd met harde achter bollen,hebben je Adal-len er toch flink onder te lijden of zit ik er nu naast?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Ben blij dat je weer op en top rijdend in Nijmegen te zien bent. En gelukkig voor een redelijke prijs.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
TinusTussengas schreef:karel schreef:
Het gaat al met al meer om gebruik, belasting, in combinatie met langdurige stilstand en staat van de vering, als om het kilometrage.
Ja,zoiets heb ik ook ooit gehoord. Als je bijvoorbeeld lang doorrijd met harde achter bollen,hebben je Adal-len er toch flink onder te lijden of zit ik er nu naast?
Of doorslaan door bollen met te weinig demping, zgn “comfort” (ahum) bollen.
Tja, ga maar na wat er gebeurt: normaal gesproken vangen de veerbollen de klap op; doen die het niet meer dan wordt de lager echt geslacht.
Deze adalletjes zijn echt alleen maar gemaakt om soepel op en neer te draaien; meer niet, daar zijn ze te licht voor. Ongelovigen moeten maar eens wat gaan oefenen met een potlood oid.
Ich bin ein Breaker