Chyparse is (officieel) een DS specialist, gevestigd in Soesterberg.
Ik ben daar al 2x eerder langs geweest….1x met een Xantia-TD en een eerdere BX tzd-turbo.
Ik kom daar graag, want de service en persoonlijke behandeling is daar gewoon fantastisch….en ik kan een ieder aanraden met zijn of haar HP-geveerde Citroen daar even langs te gaan.
Vanmorgen om 10.00 was mijn huidige BX aan de beurt voor een bollencheck en nu (voor het eerst in 14 jaar) ook maar eens nieuwe LHM in een BX. ops:
(nooit eerder gedaan bij de vorige BX’en…Bram schaam je) ops:
D.w.z…...er zit nu spoelolie in, om het systeem te reinigen en over pakweg 4000 km’s (als het vuil in de leidingen e.d. in die spoelolie is opgenomen) weer gewone LHM erin.
Geduldig stond Serge al met zijn fraaie XM 2.1 Diesel te wachten, maar hij was op de bonnefooi langs gekomen en kwam na mij aan de beurt (zijn XM uiteraard )
Serge mag zelf hier zijn ervaringen vertellen….maar ik ben er bij blijven staan ....ook al omdat Martin (de monteur) ontdekte dat er linksvoor een Xantia-retourslang zat (de BX retourslangen bestaan uit 2 slangen en de Xantia 1)....waar ze 1 leiding met een schroefje erin hadden afgestopt.
Nou….voor 17, 50 euro een nieuwe retourslang INCL. arbeidsloon is geen geld.
Ook v.w.b. het overige werk zijn het zeer redelijke prijzen bij Chyparse…..tevens leggen ze je daar tijdens het werk precies uit HOE het werkt…of er wel het goede type bollen onder zitten…..enz….enz.
Ik mag hier natuurlijk geen reclame maken, maar een ‘‘aanbeveling’’ zal the Boss (Erik) mij niet kwalijk nemen ?
Hoe hij nu veert ?
Beter dan vanmorgen…..zachter aan de voorkant vooral, die 2 bollen moesten gevuld worden, plus wat extra stikstof in de voorraadbol.
Achter waren inderdaad nog helemaal goed.
De debietregelaar (schrijf ik dit zo goed?) zweet een beetje ......iets om in de toekomst in de gaten te houden.
Een nieuwe zou enkele honderden euro’s kosten….maar hij heeft gereviseerde liggen voor 75 euro…..plus een uurtje werk.
Altijd goedkoper dan bij de dealer iig.
Ook het voorraadvat is helemaal schoongemaakt, net als de filters.
Ik heb er wat foto’s van gemaakt (alweer met het mobieltje, weer die camera vergeten )....die zal ik later hier nog plaatsen.
En oh ja…..de uitlaat onder mijn BX lijkt op een waar KUNSTWERK…...zo mooi verroest als hij is….zei Martin
(ik wist dat al toen ik hem in Friesland had bekeken….maar dat zijn dingen waar ik geen punt van maak…rotte uitlaten, accu’s en banden e.d.)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Re: Een dagje CHYPARSE. (bollen & LHM specialist)
Bram schreef:
Ik mag hier natuurlijk geen reclame maken, maar een ‘‘aanbeveling’’ zal the Boss (Erik) mij niet kwalijk nemen ?
een gebruikerservaring opschrijven van een garagebedrijf magnatuurlijk altijd !
en aangezien cyparse in ons lijstje staat van de betere citroen bedrijven in NL hebben ze ook een banner mogen plaatsen op deze site.
Re: Een dagje CHYPARSE. (bollen & LHM specialist)
M&M schreef:Bram schreef:over pakweg 4000 km’s (als het vuil in de leidingen e.d. in die spoelolie is opgenomen) weer gewone LHM erin.
Hmmm ... haal je dat wel ... da’s vast weer een BX verder
Ik kan je snel uit de droom helpen ....als ik zoveel werk laat verrichten aan een BX…betekent dit ....dat ik hem helemaal in orde wil laten maken (heb ik eerder hier al aangegeven)....vanmiddag komt er bij Spaarnestad (dieselspecialist) een nieuwe Waxthermostaat in….en over anderhalve week nog een reparatie aan de rechter achterwiel ophanging (zit een tik in, vermoedelijk het draagarmlager).
Verder maar hopen dat ik qua motor e.d. geluk heb. :fijnsturen
P.S.
(oh ja….en de koffie was weer heerlijk)
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
ik denk dat ik ook maar eens langs ga mijn voorkant van de bx stuitert een beetje ?
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
citroenbxcx schreef:ik denk dat ik ook maar eens langs ga mijn voorkant van de bx stuitert een beetje
Voor jou redelijk dichtbij…Driebergen - Soesterberg.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik sta er zo het is naast de deur D D
Zal van de week even bellen voor een afspraak dan kan ik weer lekker zweven D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
M&M schreef:Hier nog een leuk Chyparse verhaal van ieksEmmu ...
http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1419&postdays=0&postorder=asc&start=0
Ja…..nu herken ik het verhaal weer…..ik zal dit draadje maar even vastzetten, zodat het bovenaan blijft staan.
Mooi verhaal (en mooie foto’s) ook van Ieks.
Probleem is dat als er een tijdje niet meer gereageert word…dit soort draadjes in de vergetelheid zakken.
Het verdient toch de attentie van de HP-rijders, nietwaar ?
Ik heb toevallig gisteren een afspraak gemaakt bij Chyparse om mijn TZD T ook na te laten kijken. Er zit schone LHM in maar, ik voel (bij koude olie) wat trillingen in mijn stuur af en toe. Bovendien wil ik ‘m zachter geveerd hebben.. Ik mag dinsdag 31 mei, om 1400u
Jullie horen er wel van, in dit draadje
Ik heb 3 foto’s uit mijn mobieltje kunnen halen, die nog redelijk zijn.
De rest was vaag vanwege pepermuntstof in mijn broekzak.
(waar ik altijd een voorraadje van bij me heb, ben verslaafd aan die zachte pepermuntjes van Fortuyn) ops:
De 2 foto’s van de XM van Serge zijn duidelijk beter, nadat ik het piepkleine lensje stofvrij had gemaakt.
De filters uit het voorraadvat van de BX zijn schoon gemaakt.
De bol van Serge’s XM (rechtsachter) is eraf.
Beide bollen worden nu getest.
De uitlaat van de XM ziet er ook nog goed uit….i.t.t. die van mij.
En rijdt ie nu zo lekker als de andere BX’en waarbij je het liet doen, bram?
rocco schreef:En rijdt ie nu zo lekker als de andere BX’en waarbij je het liet doen, bram?
Hij veert vooral VOOR beter….achter was het al goed.
Maar als je met HP rijdt…..en de ene kant is vrij stug….dan kun je geen vergelijk maken.
NU wel…nu alle 4 bollen goed zijn en de voorraadbol ook wat extra stikstof heeft gekregen.
Als ik terugkom om de spoelolie er uit te halen en verse LHM erin…..gaat hij evt de bollen iets opboren.
Overigens zei Martin dat de tzd-turbo wat *harder* geveerd is…..kan wel kloppen, de TGD-break is veel zachter geveerd dan een turbodiesel.
KuikenXX (die nu mijn tgd-break heeft) hoeft volgens mij niks aan het veersysteem te doen…..die voelde heel goed aan.
Overigens heb ik pas 1 andere BX een Chyparse behandeling laten geven.
Ben wel 1x bij Rene Spaan in Krommenie geweest….maar ik ga toch liever naar Chyparse toe in het vervolg…..komt mij allemaal veel professioneler over bij hen.
Zo daar ben ik eindelijk Dat was me wel een auto/Citroën dagje; vanmorgen/middag bij Chyparse de bollen, leidingen, luchtfilter en nog een paar kleine dingen, vervolgens een paar Thule dakdragers gehaald bij iemand via marktplaats, daarna de XM 2.0i/2.1D tussendemper verkocht aan iemand anders (ook via marktplaats) en tot slot [helaas] m’n BX verkocht Zijn nieuwe baasje is ook fan, dus ik hoop dat Fritsie nog erg oud gaat worden.
Chyparse is idd erg fantastisch! De uitleg, het geduld, de kundigheid, de prijs en de klantvriendelijkheid. Zeer fijn. Ik kwam van een 2 dagen aan 1 stuk durende theatervoorstelling in Rotterdam waaraan ik deelnam gisteravond rond 23.30uur aan bij Chyparse. Bankje plat, matje uitgerold, slaapzakje opengevouwd en slapen als een roosje. Ik werd alleen ff rond 4en wakker van de buurman van Chyparse, bij wie ik voor de deur bleek te staan (ik dacht dat dat hele pand van hun was ). Maar toen ik zei dat ik voor zijn buurman kwam, wenste ie me nog een fijne nachtrust. Vanochtend was het dan wachten op Bram, want monsieur le BX TZD mocht eerst natuurlijk. Verschil moet er zijn Uiteindelijk bleek er nog meer gas in een mier na een kom erwtensoep te zitten, dan in die bollen van mij. Dat verbaasde me niks, want ze was zo stijf als een snijplank. Over 4000km ff weer langs om de spoelolie te vervangen door LHM en tevens de debietregelaar (bij mij is ie nog weer een graadje minder dan die van Bram, die ook al niet prachtig is) om te wisselen tegen een vers exemplaartje en dan is m’n dametje weer het heertje.
Jammer dat behalve die 3 de foto’s mislukt zijn Bram! Het was iig een leuke ochtend. Nog bedankt voor het sigaartje trouwens!
Animal triste post coitum
En hoe veert hij nu, Serge ?
Wie weet staan we weer tegelijk op de stoep bij Chyparse….als de 4000 km’s voorbij zijn en er gewone LHM in moet.
Bram schreef:De uitlaat van de XM ziet er ook nog goed uit….i.t.t. die van mij.
Toen ik haar 2 week geleden kocht was de uitlaat ook van voor tot achter rot. Vorige week bij een sloperij in Assen voor €50 dit zeer frisse exemplaartje op de kop getikt, kwam onder een 2.0i met LPG installatie vandaan. Niet gek toch!
Animal triste post coitum
Bram schreef:En hoe veert hij nu, Serge ?
Wie weet staan we weer tegelijk op de stoep bij Chyparse….als de 4000 km’s voorbij zijn en er gewone LHM in moet.
Dat moeten we dan maar ff afspreken! Zou wel lachen zijn.
Ze veert weer stukken beter. Ik heb wel het idee dat het nog iets beter kan, als ik het vergelijk met een paar andere XM’s waar ik wel eens in heb gereden, maar dat ga ik over 4000km ff overleggen met Martin. Ze zakt iig niet meer zo snel door d’r knietjes. Ik ben ± 2 uur gelden thuis gekomen en ze staat nog steeds overeind. Tot voor vanochtend, had ik de sleutel nog niet uit het contact getrokken of haar kontje lag al op de klinkers. Ook is de tijd tussen de tikken van de voorraadbol bijna ver4voudigd; van om de 11sec naar om de 40sec.
En hoe was jouw rit naar huis?
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ze zakt iig niet meer zo snel door d’r knietjes.
En hoe was jouw rit naar huis?
Idem dito…....blijft nu iig langer omhoog staan.
Hij staat nu bij Spaarnestad (voor de nieuwe waxthermostaat).....dus kan het nu niet controleren.
De terugrit was goed hoor…...ik weet nu dat het veersysteem goed is.
Wel vreemd dat hij nog niet zo zijdezacht is als je vorige XM’s…..terwijl JOUW bollen vandaag zijn opgeboord en die van mij (nog) niet.
Wat moet je er nu nog meer aan doen.
De meest Zijdezacht geveerde Citroen (die IK ooit gevoeld heb) is die van mijn zoon, de Xantia-D die naast de deur staat.
Die heeft Renz in (ik meen) eind 2003 door Chyparse laten doen, ook opboren (was tijdens een xantiameeting).....en je weet niet wat je voelt als je daar in zit. :whoohoo