karel schreef:
De toerenteller zal wel een kwestie zijn van een vuile of defecte BDP-sensor; in een andere draad staat daar iets over (Spastische toerenteller oid).
zoek ik op
karel schreef:
Oliepeilmetertje werkt alleen in stilstand en tot plm. eerste 20 seconden na het starten. Dat hoort zo; met draaiende motor is er geen olie te peilen.
das fijn , istie niet stuk dus, was een temp metertje niet handiger geweest?
karel schreef:
Sissen en tikken is normaal.
ook fijn
karel schreef:
Een turbodiesel hoor je met gemak naar de 160 te kunnen schoppen zonder dat je er erg in hebt.
tja we waren hem met de eend op wezen halen, dus beetje lullig om der dan glijk vandoor te stuiven
karel schreef:
Achterveringprobleem zou ook met ADALlen te maken kunnen hebben.
ehhh… ADALlen?
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:elders is best een ruim begrip….
ik heb elders reeds gevonden ops:
kwist niet dat dit forum ook een download sectie had…..
maar wederom geleerd
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:karel schreef:
Achterveringprobleem zou ook met ADALlen te maken kunnen hebben.
ehhh… ADALlen?
AchterDraagArmLagers… zie eerder in dit draadje (scheefstand wielen /—\ )
nou de BX aan een iets betere(slecht weer, regen donker) inspectie onderworpen.
- de stofzuiger bij de pomp kanniet eens een asbak leegzuigen
- alle stof en vuil er toch nog redelijker wijze uitgekregen (ie hij is niet schoon maar ook niet vies meer)
- de ruiten zijn nu minder getint dan ik dacht
- de hoedenplank is beetje stuk (dat wordt een custom made plank met leuke speakers derin)
- de achterwielen staan (in hoogste stand klein beetje /—\ maar hij komt zonder gekraak omhoog
- de motorolie ruikt niet verbrand.
- de LHM is nog gifgroen
- de distributieriem zou 125.000 km geleden vervangen moeten zijn
oftewel, ik wacht nog even met de vloeisapjes tot ik ook de distributieriem kan doen, .....
dit weekend verder schoonmaken….
ps.
gevonden onder de motorkap (bij de sproeierreservoirs)
- breekijzer!!!!!?????
- schroevedraaier
- fles LHM
- fles motorolie
- poetsdoeken
- motorkapopenmaakdinges (hoe zit die vast?)
- zonnekleppen in erbarmelijke staat
- en nog wat kleine troepseltjes
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Succes…zulks onderhoud wil ik ook binnenkort doen..tevens de bakolie vv.
Houdt ons op de hoogte wat je nog meer vind…haha
Rien
Ondar schreef:nou de BX aan een iets betere(slecht weer, regen donker) inspectie onderworpen.
- de stofzuiger bij de pomp kanniet eens een asbak leegzuigen
- alle stof en vuil er toch nog redelijker wijze uitgekregen (ie hij is niet schoon maar ook niet vies meer)
- de ruiten zijn nu minder getint dan ik dacht
- de hoedenplank is beetje stuk (dat wordt een custom made plank met leuke speakers derin)
- de achterwielen staan (in hoogste stand klein beetje /—\ maar hij komt zonder gekraak omhoog
- de motorolie ruikt niet verbrand.
- de LHM is nog gifgroen
- de distributieriem zou 125.000 km geleden vervangen moeten zijnoftewel, ik wacht nog even met de vloeisapjes tot ik ook de distributieriem kan doen, .....
Klinkt allemaal niet ál te zorgelijk, al is 125000km voor een D-riem wel “mooi op tijd”.
Ik zou in dit geval ook ernstig na proberen te gaan of de meelooprol en spanrol en de waterpomp vervangen zijn en deze dan meenemen bij de d-riem wissel. Ook bij de nokkenaskeerring aan D-zijde kun je goed bij vervanging.
Waterpompen gaan niet meer dan een ton of 3 mee is mijn ervaring, óf hij is al een keer vervangen óf hij komt er gegarandeerd aan. (dit was toch een 4tonner?)
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ondar schreef:
- de distributieriem zou 125.000 km geleden vervangen moeten zijn
oftewel, ik wacht nog even met de vloeisapjes tot ik ook de distributieriem kan doen, .....
Klinkt allemaal niet ál te zorgelijk, al is 125000km voor een D-riem wel “mooi op tijd”.
Ik zou in dit geval ook ernstig na proberen te gaan of de meelooprol en spanrol en de waterpomp vervangen zijn en deze dan meenemen bij de d-riem wissel. Ook bij de nokkenaskeerring aan D-zijde kun je goed bij vervanging.Waterpompen gaan niet meer dan een ton of 3 mee is mijn ervaring, óf hij is al een keer vervangen óf hij komt er gegarandeerd aan. (dit was toch een 4tonner?)
de distributieriem had 125.000 km geleden!!!! vervangen moeten zijn, bij 3 ton, en staat nu inderdaad op 426.000, dus ze gaan nog best lang mee….
of de rest vervangen is… ik weet het niet.
dus ik moet halen:
distributieriem
spanrol, meelooprol, waterpomp en nokkenaskeerring D-zijde
Wat gaat dat kosten? ah ik zie idds.technique:
distributie set € 114.19
waterpomp € 36.31
komt precies op € 150
nu nog ff tijd voor maken…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
dus ik moet halen:
distributieriem
spanrol, meelooprol, waterpomp en nokkenaskeerring D-zijdeWat gaat dat kosten? ah ik zie idds.technique:
distributie set € 114.19
waterpomp € 36.31
komt precies op € 150
Dat je het nieuw haalt is op zich wel ok maar Karel zegt niet dat je het per se moet vervangen. Wellicht is het niet lang geleden gebeurd maar weet je het niet.
Rien
ja das waar, maar 150 euro
probleem is, assik het ga bekijken, moet ik het wel hebben om glijk derop te kunnen zetten.
Kweenie of je het daarna weer terug mag geven?
als de distributie vervangen is ga ik ook nog even bij chyparse langs voor mijn veerbollen
de bx was:
375 euro
+ 50 euro (vloeisapjes)
+ 150 euro (distributie+waterpomp)
+ 50 euro 2 nieuwe goeie 2de hands bandjes (iemand iets te koop?)
+ 25 euro schoonmaakspullen
mag chyparse de hydroliek en ophanging? nakijken
zolang ik binnen de 800 euro blijf ben ik tevreden
(maar dan moet ie wel goed zijn he )
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:ja das waar, maar 150 euro
probleem is, assik het ga bekijken, moet ik het wel hebben om glijk derop te kunnen zetten.
Kweenie of je het daarna weer terug mag geven?
Denk ik niet, maar als je het helemaal niet weet kun je beter op zeker gaan. Een waterpomp die na een tijd gaat lekken betekent dat je de d-riem nogmaals mag vervangen.
Vergeet ook niet dat er tussen het blok en de waterpomp nog een wazige pakking ligt; deze moet je ook hebben.
De nokkenaskeerringen aan weerzijden kosten maar een paar eur per stuk en nu is dé kans om ze te vervangen.
Ich bin ein Breaker
in ieder geval voor dinsdagochtend 31-05 om 10.00uur een afspraak gemaakt bij Chyparse
om het veersysteem weer helemaal in orde te krijgen.
daarna distributiezooi en dashboard helemaal fixen
in ieder geval ook distributieriem + span en meeloop rol besteld
waterpomp + keerringen + nieuwe km-tellerkabel ook
dan de bandjes halen en dan ....
weer naar alle volle tevredenheid rijden…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:in ieder geval voor dinsdagochtend 31-05 om 10.00uur een afspraak gemaakt bij Chyparse
om het veersysteem weer helemaal in orde te krijgen.
Misschien zie ik je nog wel dan, ik ga er dinsdagmiddag om 14.00u naartoe met de TZD Turbo break—> natuurlijk ook voor het veersysteem.. Ik zal er wel ruim op tijd zijn hoor, vind ‘t altijd leuk om een beetje in garage’s rond te kijken.
voge schreef:Ondar schreef:in ieder geval voor dinsdagochtend 31-05 om 10.00uur een afspraak gemaakt bij Chyparse
om het veersysteem weer helemaal in orde te krijgen.Misschien zie ik je nog wel dan, ik ga er dinsdagmiddag om 14.00u naartoe met de TZD Turbo break—> natuurlijk ook voor het veersysteem.. Ik zal er wel ruim op tijd zijn hoor, vind ‘t altijd leuk om een beetje in garage’s rond te kijken.
Het is geen garage maar vnl een boekhandel….
Ich bin ein Breaker
Eigenlijk hoop ik om 14:00 uur toch wel klaar te zijn.
want ik moet smiddags weer werken.
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
zo,
weer lekker aan het werk. na vanmorgen bij Chyparse geweest te zijn
- 3 bollen vervangen, want daar stond nog niet eens 10 bar meer op.
- De bollen voor stonden op iets van 40 dus die zijn bijgevuld.
- Verder alle retourslangen goed, leiding ook goed, HD-pomp zweet iets, maar nog goed genoeg zei die.
- ADAL links achter aan vervanging toe binnekort, kraakt bij volledig in en uitveren, maar normaal gebruik niet.
- de motor zweet ook een beetje (iets meer als eerst, maar nog te overzien)
- de BDP sensor ziet er uit als zwarte aanslag, maar daaronder zit ie, vanavond of donderdag even schoonmaken en hopen dat ie het weer doet.
- vanavond distributiepakket + waterpomp + km-tellerkabel ophalen
kan dat er ook in van de week…(hoop ik)
maar hij veert weer als nieuw in ieder geval…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km