Dat zit er bij mij dus niet in, tesamen met nog wel wat andere knopjes… Maar ja, geen één Citroën is dezelfde, dat weet ondertussen iedereen wel…
Eneu: zoals ik dat zie is jouw dashboard nog mooi in orde! Gebruik jij je DS als dagelijkse auto of niet?
Da’s een knopje dat ik niet heb!
Volgens mijn handleidingen zou de alarmlichtenknop hwet ding moeten zijn dat bij jou als tweede van links ziet. En wat is dat ronde geval als eerste van links? Zit bij mij niks aan….... dat ronde ding zit er los in.
Verder kun je mijn alarmlichtenknopje niet recht indrukken, die kantel je of naar boven of naar onderen…...
Citroën…... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
nee ik gebruik hemniet als dagelijkse auto ( meer )
zijn weken dat ik haar niet zie zelfs..
dat stukje van mijn dash is nog wel mooi ja, maar de bekleding is een zootje.
ik zal ff van links naar rechts gaan bij mijn knoppenwinkel.
dat ronde ding is de choke. das een verschrikelijk handig ding waarmee je makkelijker kunt starten en o.a. het toerental omhoog kunt schroeven bij koude start. het werkt met een harde staalkabel die kan duwen en trekken aan een stangetje wat een de carburateur zit ( dat is ook al weer zo’n handig ding waarin je brandstof kunt mengen met lucht. later is dit vervangen door regelunits vacuum slangen injectors aanzuigbuizen computers enz in de volprezen I.E. Versie van de ds haha okee genoeg I.E.-tje gepest
volgende is de parkeerlicht schakelaar. keuze links of rechts.
klokje van jager
ventilator
achterruitverwarming ( dit knopje is zo goed als nieuw !! )
en dan de bewuste alarmlichtschakelaar. is ook een 3 standen kantelschakelaar
Ik heb dus geen choke, maar ik mis ‘m niet, de computer doet dit zonder problemen, zelf in ‘t putje van de winter. Een groter probleem is dat ik in de winter mijn sloten niet open krijg, en dat heeft niets met IE te maken…
Parkeerlicht moet mijn DS dus ook ontberen…
En ‘t alarmlicht dus ook…
Weet iemand wat vroeger als argument gegeven werd om van dezelfde auto een carburateur en IE te maken? ‘k Bedoel: heeft die IE duidelijke voordelen, ‘t is toch wel wat ingewikkelder om aan te werken ed…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De Ie had geloof ik 12 PK meer!
Kon de DS eindelijk over de 200 km/h.
[volledigheidsmodus]
Eric,
Je was je binnen velichting schakelaar vergeten [/volledigheidsmodus]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb ‘k eventje opezocht in m’n boek ‘DS 1955 - 1975 Sacrée Légende’ en de IE heeft gewoon 15 DIN PK meer, maar kon nog niet over de 200 km/u, dat was voor de SM
Wat is trouwens het verschil tss DIN pk en ‘gewone’ pk? Volgens ‘t boek heeft de IE 130 DIN pk, en ik dacht dat de IE 123 ‘gewone’ pk had…
En nog iets: ik heb ‘n Pallas uit 1973, in het boek staat dat vanaf 1974 er ipv DS nu Pallas op de achterzijkant staat. Ik heb echter Pallas staan, heeft dit misschien te maken met ‘t feit dat Citroën al vanaf 08/1973 in ‘74 zit?
edit: laat maar: volgens m’n chassisnummer zit mijn DS uit ‘73 idd al bij de DS’en uit 1974
Als ik m’n boek mag geloven, zijn er van de IE maar 15.000 gemaakt tijdens ‘73 & ‘74, van ‘75 heeft Citroën niets meer bijgehouden. Maar er zijn er max. 25.000 van gemaakt, da’s wel redelijk uniek, want hoeveel zouden er nu nog bestaan?
Oké, bogaard77, van de SM zijn er maar 13.000 of iets minder gemaakt
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
12750 +of- 10….
En ja de IE SM liep 229km/uur. Mijne haalt nog makkelijk de 210…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Doe je de 210 nog? Ik zou ‘t niet durven, als er dan iets afdraait…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heel af en toe. Meestal zo rond de 160 als de weg het toelaat….
210 was in duitsland.
Inderdaad als er dan iets stuk gaat….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En gaat er iets stuk, heb je toch iets te doen
Maar, waarom zou er iets stuk moeten gaan? Zolang je de auto’s goed blijft onderhouden, en er niet wild mee om gaat springen, is er weinig aan de hand. DE SM is toch ook een beetje bedacht om hard mee te gaan, dus daar zou ie tegen moeten kunnen. Zolang je als bestuurder ook technisch weet waar je mee bezig bent, hoeft hard rijden geen probleem te zijn.
Heb je zoals ik wat problemen met oplopende temperaturen bij sneller rijden, weet je dat je rustiger aan moet doen, om eerst de oorzaak van het probleem te vinden, om vervolgens de problemen op te lossen. EEn DS 23 IE kan wel 180, maar ik vind op dit moment 120 al mooi zat. Pas als ik de dame beter ken (motorisch als rijtechnisch) zal ik wel eens kijken hoe hard ze nog wil lopen, maar haast heb ik er niet echt mee. Komt nog bij, dat je tegenwoordig wel heel goed moet kijken waar je nog ongestraft even hard kunt rijden
Het is weliswaar een stuk techniek dat al meer dan 30 jaar oud is in mijn geval, en dat vraagt soms om wat aanpassingen, maar als je de beperkingen kent, kun je je daarop instellen. De DS is geen scheurijzer, maar een zwevend tapijt dat soepeltjes door het verkeer heengaat.
Wil je echt racen, dan zit je met een italiaantje of engels sportkarretje een stuk beter. Of in een NSX….... de japanse Ferrari..
Maar op dit moment liever oud glijdend Frans, dan nieuwer en japans
Bertoni gangers, veel plezier, en laat ons ff weten hoe het was.
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
wat is racen?
ik noem het meer grand tourismo-achtig voortbewegen.
ik reed in het verleden regelmatig met een gangetje van tussen de 160 en 180 de hele nacht door van en naar zuid frankrijk. nooit echt problemen mee gehad, op 1 x na toen ie via de carterontluchting de olie via luchtfilter de carb introk. was ik binnen 1 km 2 liter olie kwijt geloof ik ops:
maar gewoon de auto goed warm laten worden en af laten koelen.
ik moet wel zeggen dat ik nu geen 180 meer zou durven rijden met haar. ( 160 nog wel )
Woei… dan moet je je auto gewoon goed kennen en vertrouwen vind ik…
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Mijn 21 hydr. carbu doet zo’n 180 op de teller (in frankrijk).
2 fotootjes van de auto waar ik het nu over heb
op vakantie naar midden frankrijk constant 150-160 op teller en mijn dame geeft geen krimp, zolang ik er maar peut ingooi.
Bij m’n oude dsuper was de koek bij de 160 een eind heen op,l ik moet er wel bijzeggen dat de 21 in perfecte staat is en de dsuper was dat niet.
Ben ooit de centale moer van een versnellingsbakas verloren, deze is dwars door de bak naar buiten gekomen.
As met tie wraps geborgt, gat dichttapen motorolie in de bak en naar huis zonder km teller, zo’n 300 km later zat er geen olie meer in de bak en was de onderzijde een vette zooi.
nieuwe moer erop, gat dichtlassen, olie erin en het zit nu nog en werkt nog perfect.
Niet kapot te krijgen zo’n DS.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Mwa, als je ‘m buiten laat staan, is na x aantal jaar wel kapot
Maar idd, die DS ziet er nieuw uit! Proficiat!
erik wijngaarden schreef:
als ik dus de bewuste knop omhoog of naar beneden indruk ( het is een 3 standen schakelaar )
EN ik trek de knipperlichtstengel omhoog of naar beneden, dan gaan mijn alarmlichten werken.
Om nog even terug te keren op dat dashboard: bij mij zit de oranje wijze niet achter een groen-rode cirkel. Wie is hier de uitzondering?