1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Tanken met de CX
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6103
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 20 oktober 2008 07:53 PM

Ik tank met mijn 22TRS altijd Total Excelium (RON 98 ). Ik kies voor Euro 98 omdat ik heb begrepen dat de CX Euro 95 minder goed trekt.

Tot mijn grote verrassing zag ik vandaag dat Total de Excelium nu heeft ‘verlaagd’ naar RON 95. Je kunt bij Total vanaf tegenwoordig dus geen RON 98 meer tanken.

Moet ik nu de Total voortaan links laten liggen en een ander merk zoeken? Of zijn er mensen die met hun CX wel gewoon op Euro 95 rijden zonder problemen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 oktober 2008 07:57 PM
  [ # 1 ]

Ik heb met mijn cx’en ( een 2000 super en een 20 pallas) nooit op 98 gereden,maar gewoon op euro 95. Wél belangrijk is dat de ontsteking juist op tijd staat, zoniet een tikkie later: tegen eventueel pingelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6103
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 20 oktober 2008 07:59 PM
  [ # 2 ]

En hoe weet ik of die op tijd staat? Of hoe herken ik dat pingelen?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2008 11:46 PM
  [ # 3 ]

Ik vind het een ramp om nog fatsoonlijk 98 te vinden…
Met de Turbo is dat wel aan te raden.

Ik overweeg toch V-Power te gaan tanken, dat is 97 is vaak ook nog goedkoper Wink
En veel beter verkrijgbaar Wink

Zijn daar nog bezwaren tegen?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 oktober 2008 03:45 AM
  [ # 4 ]

Link over pingelen/ kloppen op wikipedia.  
Lijkt me een plausibel verhaal…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 21 oktober 2008 01:54 PM
  [ # 5 ]
Arjan Verkade schreef:

V-Power te gaan tanken, dat is 97

????

ik hoorde altijd dat V power gewoon RON 95 is…..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 oktober 2008 02:02 PM
  [ # 6 ]

V-Power is inderdaad 97 octaan: http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/tech_spec.html

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 oktober 2008 02:05 PM
  [ # 7 ]

Overigens levert BP nog wel gewoon ongelode 98 octaan benzine, als BP Ultimate: http://www.bp.com/genericsection.do?categoryId=4006288&contentId=7010906

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2008 09:49 PM
  [ # 8 ]
Evan schreef:
Arjan Verkade schreef:

V-Power te gaan tanken, dat is 97

????

ik hoorde altijd dat V power gewoon RON 95 is…..

Dat zijn ze wegens rare wettelijke verplichtingen verplicht om bij de tank te vermelden.
Om 1 of andere rede mag er alleen 95 of 98 staan, en aangezien het 98 niet red hebben ze alleen de keuze om 95 neer te zetten Confused

Overigens is het in Duitsland RON 100 Wink
Ik zou niet weten waar je zwaardere brandstof kan rijden Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 oktober 2008 11:22 PM
  [ # 9 ]

Octaangetal heeft niets met ‘zwaarte’, of energetische waarde te maken. Diesel bezit veel meer energie per kilo, terwijl het octaangehalte veel lager ligt. LPG heeft een octaangetal tussen de 104 en 110 maar bevat minder energie, vandaar ook het hogere verbruik bij gelijke belasting in een gelijke motor.

Brandstof met een hoger octaangehalte is meer ‘klopvast’: het zal pas onder hogere druk spontaan ontbranden. Daardoor zijn hogere compressiewaardes mogelijk, en kan er in principe meer vermogen uit een motor gehaald worden.

Schijnbaar is het dus zo dat een CX bij voorkeur de klopbestendige 98 drinkt, tenzij zoals Yuri aangeeft, het ontstekingstijdstip wat aangepast wordt, waardoor de brandstof niet spontaan, te vroeg en dus ongecontroleerd ontbrandt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 22 oktober 2008 03:00 PM
  [ # 10 ]

hier in de buurt verkoopt een pomp nu “biosuper “voor de prijs van 95. Toch maar eens gaan informeren wat er in zit, zal wel 15% ethanol zijn aangezien de aanduiding op het bord “hE15” is Smile

ik rijd met de Turbo 1 gewoon op 95 , er zit een klopsensor in dus die verlaat de ontsteking wel als ie gaat pingelen. En als er zometeen ene tussenkoeler op zit valt het helemaal mee, lijkt me. (Turbo 1 heeft standaard al lagere compressie dan T2)

Met mijn ami (9:1 compressie) hoor ik duidelijk het verschil tussen 95 en 98!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 23 oktober 2008 06:21 PM
  [ # 11 ]

Ik ben net even met de ami hE15 wezen tanken…. Het is zelfs 1 cent goedkoper dan 95: 1,32 Ofzo.
Het rijdt niet anders dan 98 voor mijn idee/gehoor. De jongen achter de kassa raadde het mij overigens af omdat deze brandstof alleen nog gestest was in auto’s met injectie Laughing

misschien binnenkort dit spul ook in de GtiT stoppen….?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 26 oktober 2008 11:14 AM
  [ # 12 ]

En ik was echt zo blij met excellium. Ten op zichte van de 98 van de anwb liep mijn visa zoveel zuiniger. Maar dat valt dus af, allebei trouwens want anwb is ook niet meer…
Ik ben 4 weken geleden van vaals naar huis gereden. Nergens een pomp waar ik kon tanken Sad
Ultimate loopt hij echt niet fijn op en op v-power al helemaal niet.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 26 oktober 2008 12:10 PM
  [ # 13 ]

Excellium was inderdaad goed, maar de beste ervaringen heb ik met Aral Ultimate. Mijn GTI reed 1:11 op dat spul bij hoge snelheden (160-180 continu op de Duitse Autobahn) en die verbruikscijfers heb ik tot nu toe nog met geen enkele andere brandstof gehaald.
Jammer dat dat spul in Nederland niet te krijgen is.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 26 oktober 2008 01:20 PM
  [ # 14 ]
Evan schreef:

Ik ben net even met de ami hE15 wezen tanken…. Het is zelfs 1 cent goedkoper dan 95: 1,32 Ofzo.
Het rijdt niet anders dan 98 voor mijn idee/gehoor. De jongen achter de kassa raadde het mij overigens af omdat deze brandstof alleen nog gestest was in auto’s met injectie Laughing

misschien binnenkort dit spul ook in de GtiT stoppen….?

Pas op met de Ethanol. We hebben het hier in Australie ook (10%) en de auto moet er echt voor “goedgekeurd” zijn. Ethanol tast rubber en plastic aan en kan dus desastreus zijn voor auto’s met carburateur!!!! Dat is die ene cent per liter niet waard.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 26 oktober 2008 07:23 PM
  [ # 15 ]

Bij het eendeei bouwen ze eenden voor e85. De enige aanpassing is een verstelbare sproeier monteren.

En als de brandstofslangen er niet tegen kunnen merken we dat ook. Die is trouwens niet ouder dan 3 jaar bij mijn ami.

T scheelt wel meer dan 1 cent overigens want het verschil met 95 is 1 cent maar er moet octaan 98 in Smile

Vandaag was de pomp voor hE15 alweer defect dus toch maar weer ouderwetse super moeten tanken.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook