Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Beste SM’ers,
Mijn vraag is simpel,in het stellen natuurlijk,maar in antwoord, niks voor mij.
Daarom vraag ik het hier:
Wat kan ik op mijn SM knutselen om, bvb, aan een electrische verbruiker te laten weten dat de motor draait?
Dus ik zou willen een verbruiker laten inschakelen,enkel wanneer de motor draait.
hoeveel stroom zal die verbruiker afnemen?
er zijn relaitjes in de handel welke o.a. te verkrijgen zijn bij een lpg inbouw bedrijf. hierbij wordt het relais pas geschakel als de bobine een vonk afgeeft en de motor dus draait. je wikkelt dan een elektr. snoertje
van 1 a 1.5 mm2 om de hoofd bougiekabel (wordt dus een spoeltje), vervolgens wordt dan dmv inductie een spanning op het relaitje gezet.
werkt dus alleen bij een draaiende motor.
achter dit relaitje kun je dan alles zetten wat je maar wilt. grote van de stroom vormt dan geen probleem…...............
link relais lpg onderdelen diversen > elektrisch > inductie relais
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het zal inderdaad dienen,om een relais aan te sturen,want de verbruiker,neemt tussen de 20 amp. a 30 amp weg.Ik begrijp uwe uitleg goed ctroen23,maar is dat een speciaal relais daar voor? Of is die inductie spanning constant??
Blooper1963 schreef:Het zal inderdaad dienen,om een relais aan te sturen,want de verbruiker,neemt tussen de 20 amp. a 30 amp weg.Ik begrijp uwe uitleg goed ctroen23,maar is dat een speciaal relais daar voor? Of is die inductie spanning constant??
is ergens vanaf 2000 verplicht op lpg installatie’s. is een extra veiligheid. de gas afsluiter(s) zullen dus pas opengaan als er een vonk afgegeven wordt. dus als de auto gecracht is zal er geen gas blijven lopen uit de tank daar er geen vonk vanaf de bobine meer is….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Leuk! zo hoort mijn verbruiker ook te werken! Geen draaiende motor,geen verbruik
Maar ik versta één ding niet: Dat draadje welke jij zegt, moet dat gewoon rond de bobijn kabel,naar de verdeler gedraaid worden??En dan één kant op de plus van dit relaitje zetten?Normaal wel,want inductie,is stroom,verkregen door spanning wel door gebrekkige isolatie over gaat op de draad die er dicht bij ligt!!
In mijn beroep kan ik er maar al te veel over mee spreken bvb een voelerkabel die in een kabelgoot ligt naast een kabel met spanning op,begint dan de desbetreffend regelaar te flippen door die inductiespanning welke op die voelerdraad komt! Dan vervang ik deze draad door afgeschermde draad,en is het opgelost
Bij de CX wordt de ABS ingeschakeld als er oliedruk is: als de motor loopt. Zoiets kun je dus ook gebruiken.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Daar had ik ook al aan gedacht,maar ik begrijp niet hoe een oliedrukschakelaar,precies werkt?Bij een motor doet hij het olielampje uit,dus moet het omgekeerd zijn.
Eigenlijk is dat een simpelere oplossing.
Blooper1963 schreef:Leuk! zo hoort mijn verbruiker ook te werken! Geen draaiende motor,geen verbruik
Maar ik versta één ding niet: Dat draadje welke jij zegt, moet dat gewoon rond de bobijn kabel,naar de verdeler gedraaid worden??En dan één kant op de plus van dit relaitje zetten?Normaal wel,want inductie,is stroom,verkregen door spanning wel door gebrekkige isolatie over gaat op de draad die er dicht bij ligt!!
En als antwoord geef ik: Dat draadje, moet rond de bobijn kabel,naar de verdeler gedraaid worden.En dan één kant op het puls tekentje van het relaitje zetten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok! en misschien een krimpkous rond doen opdat hij mooi blijft zitten?
Die draad,welke je er rond draait,moet die gestript zijn of gebruik je daarvoor een gewone niet gestripte draad van pakweg 1,5mm²?
Blooper1963 schreef:Ok! en misschien een krimpkous rond doen opdat hij mooi blijft zitten?
Die draad,welke je er rond draait,moet die gestript zijn of gebruik je daarvoor een gewone niet gestripte draad van pakweg 1,5mm²?
Hij blijft bij mij wel mooi zitten zonder krimpkous. en gewoon een niet gestripte draad van pakweg 1,5mm² gebruiken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is NIET nodig om die draad om de bobinekabel heen te wikkelen: je kunt hem gewoon op de min van de bobine aansluiten. Staat 10x netter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok! das een goeie verstaanbare uitleg. Ik kan mijn voorbekabeling klaar maken nu. bedankt citroen23
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Blooper1963 schreef:Ok! en misschien een krimpkous rond doen opdat hij mooi blijft zitten?
Die draad,welke je er rond draait,moet die gestript zijn of gebruik je daarvoor een gewone niet gestripte draad van pakweg 1,5mm²?
Ongestript, anders is er eigenlijk geen sprake van meerdere wikkelingen. Veel dunner mag ook: 0.5mm² volstaat. Krimpkous is netjes!
Er loopt nagenoeg géén stroom door, hoogstens een tiental milliamperes. Omdat er een stuk of tien wikkelingen om de hoogspanningsdraad zitten, die pulsen van al gauw 10duizend volt draagt, wordt in de wikkelingen steeds een spanningspulsje van ca. 100duizend volt opgewekt, echter zonder enig vermogen. Het impulsrelais bevat een versterker-sectie die op basis van deze puls het relais omtrekt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Het is NIET nodig om die draad om de bobinekabel heen te wikkelen: je kunt hem gewoon op de min van de bobine aansluiten. Staat 10x netter
Ja! die geeft ook de puls door,maar ik dacht dat die pulsen nog al zwak waren,gezien dat je er zo maar niet mag op aansluiten ,wat je wil?? En dit om de bobijn niet te schaden.Toerenteller zit er ook al op.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ook bedankt, waterman en nltecoko
nu heb ik verschillende mogelijkheden.