2 van de 2
 < Vorige 1 2

ZX 1.4 ja/nee?
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 april 2005 04:01 PM
  [ # 16 ]
Wouter-1 schreef:

Gelukkig dat *ZX1.4i* het blok zo goed kent! De koppakking bleek dus inderdaad te lekken bij het *beruchte* afvoerkanaaltje. De koelvloeistof was ook vies (dat waren wij vorige week vergeten te controleren).

Misschien is het handig om te beschrijven hoe je kunt zien dat die koppakking daar lekt voor de aankoopadviezen op dit forum. Ik heb begrepen dat die lekkage op die hoek niet dramatisch is, maar lekker is anders natuurlijk.
Hoe zag je dat de koelvloeistof vies was? Want die is altijd bruinig/gelig/groenig gekleurd.

Profiel  

CasparW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 19 april 2005 07:30 PM
  [ # 17 ]

Toevallig. Mijn ZX 1.4 lekt ook olie. Als je voor de motor staat aan de linkerkant. Ik weet nog niet exact waar het uitkomt. Het is sinds ik hem heb (week of 3 a 4) wel minder geworden, maar blijft toch kleine beetjes olie lekken. Mocht het de koppakking zijn, is dat een dure reparatie? Of als je handig bent zelf te doen?

Citroën ZX Image 1.4 ‘94

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 april 2005 07:47 PM
  [ # 18 ]

De TU motoren, 1.0, 1.1 en 1.4 hebben allemaal een oliekanaal van het onderblok naar de cylinderkop lopen, in de koppakking zit een rubberen afdichting die door uitdroging gaat lekken.

Dit kanaal is linksvoor als je voor de motor staat, volg het zwarte kleppendeksel (dat ding waar de olievuldop op zit) aan de linker voorkant naar beneden. Bij een 1.1i Saxo is het wat makkelijker te zien dan bij een ZX1.4i, omdat je vrij ver naar beneden moet kijken om de overgang van de cylinderkop naar het onderblok te zien. Over het algemeen gezien moet je ongeveer 20 cm naar beneden vanaf het kleppendeksel om de overgang/olie lekkage te zien.

De gemiddelde verkoper zal je wijs proberen te maken dat het zweten is, maar dat is onzin, als het zweet is, waarom dan alleen op die ene plek?
Het loopt niet met stralen eruit, als je het schoonmaakt dan is na 1 a 2 dagen alweer genoeg uitgelekt om de carterpan te bereiken. Intern kan het harder lekken, het maakt de koelvloeistof modderkleurig en het kan mayonaise-achtige smurrie geven onde de olie-vuldop.

Profiel  

Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83

Gepost: 17 mei 2005 04:52 PM
  [ # 19 ]
ZX1.4i schreef:

De TU motoren, 1.0, 1.1 en 1.4 hebben allemaal een oliekanaal van het onderblok naar de cylinderkop lopen, in de koppakking zit een rubberen afdichting die door uitdroging gaat lekken.

Dit kanaal is linksvoor als je voor de motor staat, volg het zwarte kleppendeksel (dat ding waar de olievuldop op zit) aan de linker voorkant naar beneden. Bij een 1.1i Saxo is het wat makkelijker te zien dan bij een ZX1.4i, omdat je vrij ver naar beneden moet kijken om de overgang van de cylinderkop naar het onderblok te zien. Over het algemeen gezien moet je ongeveer 20 cm naar beneden vanaf het kleppendeksel om de overgang/olie lekkage te zien.

De gemiddelde verkoper zal je wijs proberen te maken dat het zweten is, maar dat is onzin, als het zweet is, waarom dan alleen op die ene plek?
Het loopt niet met stralen eruit, als je het schoonmaakt dan is na 1 a 2 dagen alweer genoeg uitgelekt om de carterpan te bereiken. Intern kan het harder lekken, het maakt de koelvloeistof modderkleurig en het kan mayonaise-achtige smurrie geven onde de olie-vuldop.

trek nagenoeg iedere motorkap van een AX maar open, ze hebben het bijna allemaal wel een beetje.  Het boeit weinig zolang het enkel het eerste olie kanaaltje links voor is.
Over het algemeen geeft het geen mayo of andere smurrie
dus daarom noemen de meeste het gewoon zweten.

maar de vraag een ZX 1.4 ja/nee   Ik nooit meer,  het is absoluut geen verhouding, het trekt voor geen meter
Iets wat ik ook vaker hoor over een Xantia 1.6

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2005 03:11 AM
  [ # 20 ]
Joost schreef:

trek nagenoeg iedere motorkap van een AX maar open, ze hebben het bijna allemaal wel een beetje.  Het boeit weinig zolang het enkel het eerste olie kanaaltje links voor is.

maar de vraag een ZX 1.4 ja/nee   Ik nooit meer,  het is absoluut geen verhouding, het trekt voor geen meter

De Citroen’s met TU motoren die ik ben tegengekomen op de betreffende zaterdag, hadden allemaal ook olie in de koelvloeistof, dat is dan echt niet goed meer.

Een ZX met 1.4i motor rijdt prima, het is geen snelheidsmonster, maar de acceleratie is prima. Nou schijnt een 1.6i in een ZX niet veel sneller te zijn dan de 1.4i, de motor is immers zelf een stuk zwaarder. Vergeet niet dat een Xantia dik 1200 kg weegt, is eigenlijk een beetje teveel voor een 1.6i.

Als ik weer benzine zou gaan rijden, wordt het absoluut weer een ZX met 1.4i motor, zuinig, lekker makkelijk sleutelen en onderdelen zat op de sloop.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 19 mei 2005 03:59 PM
  [ # 21 ]
ZX1.4i schreef:
Joost schreef:

De Citroen’s met TU motoren die ik ben tegengekomen op de betreffende zaterdag, hadden allemaal ook olie in de koelvloeistof, dat is dan echt niet goed meer.

Een ZX met 1.4i motor rijdt prima, het is geen snelheidsmonster, maar de acceleratie is prima. Nou schijnt een 1.6i in een ZX niet veel sneller te zijn dan de 1.4i, de motor is immers zelf een stuk zwaarder. Vergeet niet dat een Xantia dik 1200 kg weegt, is eigenlijk een beetje teveel voor een 1.6i.

Als ik weer benzine zou gaan rijden, wordt het absoluut weer een ZX met 1.4i motor, zuinig, lekker makkelijk sleutelen en onderdelen zat op de sloop.

Ik heb zelf een 1.6 ZX gehad en die vond ik best rap.
Naar de 100 in rond de 10 seconden (gemeten) en een top van bijna 180km/u vind ik best netjes. Alleen echt zuinig was het niet,  1 op 13 was het beste wat ik ermee kon halen.  Ik heb destijds voor de 1.6 gekozen ipv de 1.4 vanwege de caravan die er achter moest komen. En dat trok de 1.6 prima.

De xantia 2.0 die ik nu heb is trouwens zuiniger Confused met gemiddeld 1 op 14-15

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103

Gepost: 20 mei 2005 03:57 PM
  [ # 22 ]

gefeliciteerd met je aanwinst!

Na een omzwerving van een jaar ben ik ook weer terug op het oude nest.
Het debacle met mijn 1.6i Aura van vorig jaar heeft mij even doen uitwijken naar een ander merk, maar over 2 maanden wil ik weer een 1.4i aanschaffen. Over die motor ben ik toch het meest tevreden geweest….ik had de wagen nooit weg moeten doen. (Dokus is er nu gelukkig mee!) Er is volgens mij bijna geen 1.4i motor die zo goed presteerd als de PSA 1.4i.

@ ZX1.4i, wil je misschien met mij ook over 2 maanden mee op zoek gaan?  Wink

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 mei 2005 04:28 PM
  [ # 23 ]
DirkJan2004 schreef:

@ ZX1.4i, wil je misschien met mij ook over 2 maanden mee op zoek gaan?  Wink

Geen probleem, doen we Wink
Jammer dat mijn ZX weg is, dat was anders een mooi karretje geweest.

PS: Rij je nog steeds in een Panda?

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook