Betreft een BX 1.9 TZI met DDZ motor.
Ik heb wat motorproblemen met mijn BX. Dit zijn de symptomen:
-Zeer hoog verbruik: ongeveer 1:6 bij gewone rustige rijstijl
-Na ca 20 km op de snelweg rijden (120km/h) gaat de auto horten en stoten. De motor lijkt gewoon even een fractie van een seconde dood te zijn
-Als ik tijdens het rijden (met name bij koude motor) de koppeling volledig intrap (en ingetrapt houdt), daalt het toerental dusdanig dat de motor uitvalt.
Voor de rest rijdt de auto heerlijk (gebruik hem dagelijk op de provinciale wegen).
Ik heb net de bougiekabels, bougies, stroomverdelerkap en rotor vervangen. De auto geeft verder geen meldingen op het dashboard dat er iets fout zou zijn (geen motormanagementlampjes dus).
Wie kan mij helpen met de foutopsporing?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1192.jpg)
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
wat ook te proberen is gewoon accu polen eraf 10 minuten en dan er weerop hielp bij mijn 1900 tzi ook ) die zakte ook weg met toerental )
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
heb precies hetzelfde gehad met mijn TZI. na een nieuwe lambasonde (CO was te hoog, flink rijk mengsel) en kwartiertje accupolen los was bij mij het euvel verdwenen…!
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
citroenbxcx schreef:wat ook te proberen is gewoon accu polen eraf 10 minuten en dan er weerop hielp bij mijn 1900 tzi ook
die zakte ook weg met toerental
De accupolen losmaken heb ik al geprobeerd en het blijft helaas terugkomen
Kees1983 schreef:heb precies hetzelfde gehad met mijn TZI. na een nieuwe lambasonde (CO was te hoog, flink rijk mengsel) en kwartiertje accupolen los was bij mij het euvel verdwenen…!
Ik zat zelf ook al in die richting te denken. Heb jij sowieso de lambdasonde vervangen toen, of heb je eerst nog wel wat testen laten uitvoeren om erachter te komen dat het daadwerkelijk die sonde was? (bv CO laten meten?)
Je moet nooit lukraak onderdelen gaan vervangen…
Meten = weten, laat eerst de uitstoot controleren voordat je de lambdasonde gaat vervangen.
Controleer ook of alle sensoren goed zitten aangesloten en dat er geen stekkers of slangetjes loshangen of geoxideert zijn.
Succes
Emiel
Re: Motorproblemathiek 1.9 TZI
mischien de vacuumslang van de mapsensor of een niet al te beste stappenmotor,probeer eens een ijzerdraadje tussen de slang te plaatsen die van de stappenmotor loopt en het luchtfilter als je tenminste dezelfde stappenmotor hebt als onze bx chic 1.6 u9 bij ons steekt die boven het kleppendeksel uit.
Hierdoor maak je een klein lek in het vacuum,je kunt het altijd proberen bij ons rijd ze weer perfect, succes.
BX19trs schreef:Je moet nooit lukraak onderdelen gaan vervangen…
Meten = weten, laat eerst de uitstoot controleren voordat je de lambdasonde gaat vervangen.
Controleer ook of alle sensoren goed zitten aangesloten en dat er geen stekkers of slangetjes loshangen of geoxideert zijn.
Succes
Emiel
klopt, eerst ff meten. bij mij openbaarde zich dit tijdens de keuring (CO meting). ik reed toen al een maandje rond met dit euvel… Eerst nieuwe bougies en luchtfilter geprobeerd maar dit hielp toen nog niet.
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
Hallo Janwillem,
net hezelfde euvel gehad met mijn 1900 TZI. (nee, TRI dus)
Er zat een slecht werkende lambdasensor in (gaf volgens de garage zeer laag voltage, maar deed het nog wel) toen kocht ik een nieuwe en had exact dezelfde klachten als jij benoemd. Terug naar de leverancier, andere lambda sensor en helemaal geen storing meer.Was er een defecte geleverd.
staat in een draadje: 1.9 TRI, slecht starten, laatste twee berichten.
Ben net bezig om het voltage van de lambdasensor op een pc-oscilloscoop te kunnen meten. Een hele hoop andere sensoren kan ik gewoon met een multimeter doormeten.
Naar een storingslampje op een 1.9 kan je lang zoeken: die zit er niet op. Als je het hele genoemde draadje doorleest zie je dat er aan het uitlezen van de codes gewerkt wordt, maar dat is bij deze motor dus niet zo simpel.
Mocht je de sonde willen vervangen: ik heb de eerste nog. Die kunnen we er wel even inzetten en kijken of de storing weg is. Emmeloord-Zwolle is ook niet uit de wereld. Vind het wel leuk om te doen om zo de BX beter te leren kennen.
Groeten,Rob
Is het brandstof systeem al eens gereinigd en het brandstoffilter al eens vervangen?
Ich bin ein Breaker
rob marklin schreef:Naar een storingslampje op een 1.9 kan je lang zoeken: die zit er niet op.
Oh? Mijn 19 TZi heeft ‘m wel degelijk (maar goed, is een break en dus een andere motorcode).
Wel heb ik ook dezelfde klachten gehad. De lambdasonde bleek inderdaad de verkeerde waardes aan de ECU door te geven, waardoor die naar noodloop schakelde… Ben je niet ook vermogen kwijt?
Mijn lambdasensor hoefde echter niet vervangen te worden, maar was dichtgeroet (don’t ask ), schoonmaken was voldoende…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Oh, ik heb een TRI. Dat verklaart waarschijnlijk het lampjes-verhaal.
Maar je bent nog steeds welkom in Zwolle. ik heb al eens zo’n kastje gebouwd waarmee je de foutcodes uit kan lezen. Achteraf bleek er op de TRI ook niet zo’n diagnosestekker te zitten.Maar als die op de TZI wel zit dan moet het wel te doen zijn.
Groeten, Rob
Re: Motorproblemathiek 1.9 TZI
hans en bianca schreef:mischien de vacuumslang van de mapsensor of een niet al te beste stappenmotor,probeer eens een ijzerdraadje tussen de slang te plaatsen die van de stappenmotor loopt en het luchtfilter als je tenminste dezelfde stappenmotor hebt als onze bx chic 1.6 u9 bij ons steekt die boven het kleppendeksel uit.
Hierdoor maak je een klein lek in het vacuum,je kunt het altijd proberen bij ons rijd ze weer perfect, succes.
Kan je misschien iets meer uitleg geven over deze methode? Hoe moet ik dat ijzerdraadje dan bevestigen?
karel schreef:Is het brandstof systeem al eens gereinigd en het brandstoffilter al eens vervangen?
Nee het brandstof systeem is nog niet gereinigd. Hoe kan ik dat doen?
Het brandstoffilter zit bij de benzinepomp toch? Of bedoel je het filter in het motorruim (op de aanvoerslang)?
Re: Motorproblemathiek 1.9 TZI
Janwillem schreef:hans en bianca schreef:mischien de vacuumslang van de mapsensor of een niet al te beste stappenmotor,probeer eens een ijzerdraadje tussen de slang te plaatsen die van de stappenmotor loopt en het luchtfilter als je tenminste dezelfde stappenmotor hebt als onze bx chic 1.6 u9 bij ons steekt die boven het kleppendeksel uit.
Hierdoor maak je een klein lek in het vacuum,je kunt het altijd proberen bij ons rijd ze weer perfect, succes.Kan je misschien iets meer uitleg geven over deze methode? Hoe moet ik dat ijzerdraadje dan bevestigen?
Onderaan de stappenmotor zitten 2 buisjes die gaan over in een slang 1 gaat naar het luchtfilter en een naar het inj.systm die moet je hebben dat draadje purk je tussen het buisje en de slang zodat er wat lucht bij kan ongeveer 1cm draad er recht in schuiven. succes.