Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Hallo luitjes!
Even een korte introductie:
Ik ben Ed uit Groningen, 32 jaar en zelfstandig binnenschipper van beroep.
Ik rij sinds juni vorig jaar in een C5 Break HDI 110 Ligne Prestige, maar heb voorheen ook wel Citroën gereden, namelijk een Acadiane van ‘87 en een BX Deauville 1.4 LPG van ‘94.
En nu dan meer on-topic.
Sinds enige tijd ben ik een beetje verliefd op een GS.
Het is een witte GS 1220 Club van 1973, nog op Frans kenteken.
Het wagentje ziet er een beetje treurig uit, maar is glashard, zo word mij verzekerd. Rondom verschillende krassen en deukjes, die wel professionele aandacht verdienen, de bollen moeten vervangen worden en het interieur is niet meer te redden. Technisch is ze wel in goede staat, zo werd mij gemeld, het is starten en mooi lopen, en goed rijden.
Dit heb ik helaas nog niet mogen ondervinden, want de tank is leeg.
De prijs is niet gek, als de GS werkelijk hard is. Ik heb geen slechte plekken kunnen ontdekken, alleen heb ik de bodem niet zelf kunnen controleren.
Uiteraard is het mijn bedoeling om nog eens terug te gaan, desnoods neem ik zelf een beetje benzine mee, want ik wil hem toch horen lopen, omhoog zien gaan, enz, enz.
Ondanks dat mij verzekerd word dat onderdelen goed te krijgen zijn, maak ik me toch een beetje zorgen. Een compleet en goed interieur lijkt me toch vrij zeldzaam. Een setje goede koplampen idem.
Het plaatwerk maak ik me minder zorgen over. Niet mooi strak, maar wel hard, dus het uitdeuken/strak maken nog waard. Zelfs de stenenvanger zit er nog onder en verkeerd ook in goede staat!
Voor ik mij aan melde heb ik hier al het nodige aan nuttige informatie verzameld, wat mij goed van pas is gekomen.
En nu de plannen serieuze vormen aan gaan nemen, voelde ik mij wel verplicht om me aan te melden, en verslag te gaan doen omtrent deze GS.
Als men nog goede tips heeft, dan hoor ik ze natuurlijk graag!
Overigens heb ik niet zo veel informatie kunnen vinden over gordels achterin. Het schijnt wel mogelijk te zijn, en dat wil ik ook graag, zodat ons zoontje ook mee kan genieten van een echte auto! Dat hoort tenslotte bij een gedegen opvoeding.
Groeten, Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welkom op het forum!
Een GS, tsja, het zijn heerlijke en prachtige wagens. Maar de roestkevers weten ze zeker te vinden, en de bodem zeker… Kijk goed onder de matten, eventueel schroef je het zaakje los om te checken, hieraan is niets vreemd. Ook de zijwanden van de kofferbak kan er wat van. Deze roest zit prachtig achter de bekleding, dus hier hoef je niets van te zien. Vaak kun je het wel voelen als je er krachtig met je hand overheen gaat.
Koplampen is iets waar je je net druk over moet maken. Alleen in NL zijn er al voldoende nieuwe koplampen aanwezig om elke nog rijdende GS van verse examplaren te voorzien.
Succes met je beslissing!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Hartelijk dank! Dit zijn de berichten.
Dan neem ik de volgende keer dus ook wat gereedschap mee.
Er zat geen bekleding op de zijpanelen van de kofferbak, alleen lijmresten, en wat ik door de delen heen zag, zag er goed uit!
Voldoende koplampen is al een goed begin, ik heb wel een setje nodig, want deze zullen geen APK-meester meer zien, zo bruin als die zijn.
Is er overigens (buiten het aanschaffen van een GS) ook nog een ander medicijn tegen de ziekte?
Gr. Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Een medicijn is er niet haha, zelf het kopen ervan helpt niet en voor je t weet heb je er ineens 2
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Of nog erger vijf
De orginele koplampen kan nog wel even zoeken worden. Je zegt dat de club van 1973 is. Daar zaten nog biodelampen in dat wil zeggen dat als je in de koplamp kijkt er een soort vlinder in zit waartussen in een lampje zit
Deze koplampen zijn wat moeilijker te vinden. In de tussen tijd kan je er gewoon h4 koplampen opzetten voor de Apk
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is dit de GS die in Kropswolde te koop staat ?
Plaatwerk , technische delen zijn geen probleem. Met goed zoeken vind je ook wel koplampen in de juiste soort.
Interieur delen zijn uiterst zeldzaam. Opnieuw bekleden is een goede optie maar erg prijzig. (weet ik uit ervaring )
Kijk ook even naar de grill , vind je ook zo geen hele meer van.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Ik denk ook dat het gaat om die GS uit Kropswolde? Ik heb hem zelf ook gezien, hoewel niet van onderen. Daar zit inderdaad wel behoorlijk wat werk nog in! Het belangrijkste is inderdaad dat ze van onderen en van binnen hard is. Het is echter wel zaak om dit zelf te constateren.
Technisch goed zegt ook niet zoveel. Dat zijn de meeste GSsen. Vraag na of het blok een keer drooggemaakt is, als dit nog niet gedaan is, kun je dat sowieso op je lijstje zetten omdat de GS binnen no time olie zal gaan lekken.
Plaatwerk is inderdaad niet zo’n probleem, behalve de keienvanger, maar die is goed, dat is een pluspunt. Interieur wordt een uitdaging, maar als de frames goed zijn kun je altijd dit opnieuw laten bekleden. Al is dat wel kostbaar.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Hoi luitjes,
Ik zie het al, de GS-wereld is niet zo groot.
Het is idd de GS in Kropswolde! Er zit genoeg werk aan, dat is een feit, maar op de 1 of andere manier kijkt ie me steeds zo aan van “neem jij me asjeblieft mee??”. Sja, wat moet je dan?
(foto van Brons Automobielen)
Overigens, originaliteit is mooi, maar voor mij geen must. Als ik de huidige koplampen kan vervangen door H4-lampen, ben ik tevreden, hoor.
Dit geld ook voor het interieur. Dat was ooit bruin, maar als ik een knap interieur in een andere kleur of bekleding kan vinden, dan zet ik dat er gewoon in. Zolang het eind-resultaat maar netjes is!
Het meeste werk zit toch in de carrosserie. Het strak maken gaat een hoop tijd in zitten.
Maar, het hoeft ook niet van vandaag op morgen klaar, hoor!
Ook al zou ik er graag eens een stukje in gaan toeren!
Want ik heb geen idee hoe een GS rijdt! ops:
Bedankt voor de tips!
Groet, Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
citrospeeds schreef:Een club van 1973, daar zittten nog biodelampen in.
In onze club van ‘73 echter niet…. Daar zaten gewoon duplolampen in maar ook geen aansluiting op de kabelboom voor dubbele pitten…..
Is dat een specifieke Franse optie? Wij hebben een origineel nederlandse maar dat lijkt mij niet te hoeven uitmaken…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
73 is wel het laatste jaar dat er biode lampen gemonteerd werden. Heb je misschien een late 73er? Ook duplo lampen horen niet in een club dat werd H4 Alleen een confort en later de Gspecial hadden duplolampen. Persoonlijk vind ik duplo weinig licht geven en zet er liever h4 koplampen op.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
h4 hebben we ook nog liggen. sorry voor OT
tnx voor je antwoord.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik ken de firma Brons toevallig een beetje.
‘T zijn beste mensen, die vrij enthousiast Frankrijk afstruinen naar auto’s. Ze hebben vaak best bijzonder spul staan, maar het probleem is een beetje dat aan de meeste auto’s daar VEEL werk zit. De prijs is daar dan echter ook weer naar
Hou er daarom rekening mee dat je waarschijnlijk flink zult moeten sleutelen om deze auto weer enigszins toon/betrouwbaar te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Hmmm…. *zucht*
Een echt harde GS is me wel wat waard, en ik mag graag hobby-en, maar het moet wel leuk blijven, natuurlijk. Op MP staat bv ook nog een witte Club, met APK en in goede staat, voor “maar” 400 euro meer. Dan zou dat misschien toch een betere optie zijn?
Ik kijk overigens wel om me heen naar andere GS-en, hoor, maar die witte in Kropswolde heeft het vuurtje gestookt en aangewakkerd.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Och, ‘t is niet gezegd dat dat een betere optie is.
Jij hebt die auto bij Brons gezien en ik neem aan dat het geen probleem is dat de wagen even op de brug gezet wordt voor nadere inspectie. Doen ze in de regel niet moeilijk over.
Ik zou in ieder geval wel even iemand met GS-ervaring meenemen voor nadere inspectie.
Heb eventueel wel een telefoonnummer voor je in Groningen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
op de 1 of andere manier kijkt ie me steeds zo aan van “neem jij me asjeblieft mee??”. Sja, wat moet je dan?
Ajaj… dat ken ik. Dat had ik ook met de witte GSA die nu, na een hele zomer betrouwbaarheid, in de stalling staat te glimmen.
Dagen achter elkaar de foto’s op marktplaats bewonderen… twijfelen… mailtjes sturen, betere foto’s gekregen… zal ik ‘t doen, zal ik ‘t niet doen?
Toen we d’r voor het eerst gingen bekijken wilde ze niet starten. De accu was al bijna leeg. Maar toen ikzelf een poging deed had ze er ineens wél zin in. En hoe kun je dan nog ‘nee’ tegen zo’n schoonheid zeggen?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Eemspoort schreef:Hmmm…. *zucht*
Een echt harde GS is me wel wat waard, en ik mag graag hobby-en, maar het moet wel leuk blijven, natuurlijk. Op MP staat bv ook nog een witte Club, met APK en in goede staat, voor “maar” 400 euro meer. Dan zou dat misschien toch een betere optie zijn?
Ik kijk overigens wel om me heen naar andere GS-en, hoor, maar die witte in Kropswolde heeft het vuurtje gestookt en aangewakkerd.
Die GS in Kropswolde kan best een goede basis zijn. Het is nu alleen zaak om te controleren of de auto hard is. Bij de GS vereniging hebben ze een goede aankoophandleiding en anders staan er op http://www.citroen-gs.nl of http://www.gsgsa.org ook goede aankooptips.
Als de basis maar goed is, zodat je niet zoveel hoeft te lassen. De rest kun je zoals je zegt zelf doen. Reken dus op het plaatwerk en reken erop dat de motor eruit moet om deze droog te maken. Verder een ander interieur in goede staat zul je niet snel vinden, dus reken op opnieuw bekleden.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl