Lucht-schuif 21ie M - wegrijden / uitvallen / stotteren
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 oktober 2008 03:12 PM

Ik heb de laatste tijd erg veel problemen met het weg rijden met mijn 21 ie halfautomaat dit gaat gepaard met veel uitval en schokkende bewegingen, nu vermoed ik dat mijn lucht-schuif het probleem is.

verwant onderwerp:  

Kan dit ook een oorzaak zijn of zou het een van de problemen kunnen zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 oktober 2008 03:36 PM
  [ # 1 ]

Danheb je het alleen als de motor koud is..

Doe een test met die schuif.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 oktober 2008 04:10 PM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Danheb je het alleen als de motor koud is..

Doe een test met die schuif.

Klopt alleen als mijn motor koud is, wat bedoel je met test gewoon de slangen doorverbinding zoals in het andere topic werd vermeld, of de CV regeling methode die ik daar ook las.

Guy

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2008 05:19 PM
  [ # 3 ]

Normaal:
schuif open zolang de motor koud is. Zodra het blok en daarmee het koelwater opwarmt, sluit de schuif en krijg je minder lucht.

Mijn probleem (uit de door jou genoemde link):
Schuif open bij koude motor en blijft open bij warme motor. Je krijgt dan dus teveel lucht en je stationair toerental wordt dus te hoog. Mijn probleem was goed op te lossen door 1 van de aansluitingen van schuif af te sluiten en verder alles weer te monteren. Inclusief de slang op de afgedopte aansluiting. Dit is de makkelijkste oplossing.

Bij jou klinkt het probleem andersom, te weinig lucht bij koude motor. Je zou het stationair toerental wat kunnen verhogen. Resultaat is voldoende lucht bij koude motor, te veel lucht en te hoog stationair toerental bij warme motor. Is dit erg? een wat hoger verbruik bij stationair draaien, voor het stoplicht enzo. Totaal verbruik zal niet veel toenemen.

Afdoppen zal in ieder geval niet helpen, want daarmee krijg je juist het gedrag waar jij van af wilt. Namelijk het wat slechter lopen bij een koud blok.  Ik vind het trouwens enorm meevallen hoe snel het blok warm genoeg is om mooi te lopen zonder de extra lucht. Na één a twee minuten rijden blijft de motor al lopen, zonder dat ik gas bij moet geven.

Ik heb toen wel afgedopt, omdat ik op zoek was naar de oorzaak van mijn hoge verbruik. Na afdoppen en goed stationair afstellen heb ik het verbruik eigenlijk niet zien dalen. En moest dus verder zoeken.

Probeer dus even het stationair toerental wat te verhogen en kijk dan hoe het blok loopt als het koud is, en hoeveel toeren het blok maakt als het warm is.

Daarna kan je altijd nog aan de schuif gaan werken, maar bezint eer ge begint, want je kan er verrekte moeilijk bij. Tenzij je heel lange armen hebt, met extra gewrichten en heel kleine handjes.  Rolling Eyes

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2008 05:27 PM
  [ # 4 ]

Re: Lucht-schuif 21ie M - wegrijden / uitvallen / stotteren

lupolo schreef:

Ik heb de laatste tijd erg veel problemen met het weg rijden met mijn 21 ie halfautomaat

Is het een halfautomaat of een handbak (zie “21ie M” in topictitel)?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 oktober 2008 09:03 PM
  [ # 5 ]

Re: Lucht-schuif 21ie M - wegrijden / uitvallen / stotteren

Brian schreef:
lupolo schreef:

Ik heb de laatste tijd erg veel problemen met het weg rijden met mijn 21 ie halfautomaat

Is het een halfautomaat of een handbak (zie “21ie M” in topictitel)?

Het is een halfautomaat, dus sowieso wat moeilijker uit te parkeren dan een handbak bij koude motor ..

Maar ik vermoed dat mijn schuif is vast geoxideerd, zou het totaal wegglaten van de klep niet het gewenste resultaat hebben, zoals je al lichtelijk beschreef boven?, of de klep gewoon uitkomen met HG ontkalker? ..

IK heb je topic met genoegen gelezen, de mijne liep of loopt nog steeds 1:4 ..

Heb verledenweek mijn gas laten afstellen bij een gas specialist stond op iets van 3 wat 0,(nog wat moest zijn) hopen dat dit het probleem van te duur lopen heeft opgelost.

Maar om terug te komen op het stotteren vermoed ik echt dat het mijn luchtschuif is .. toerental die steeds heel erg verspringt tot bijna afslaan tot normaal niveau .. bij warme motor meestal eind van de staat is dit probleem er niet meer, maar is erg lastig bij het uiparkeren en mensen die kijken Smile

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2008 10:12 PM
  [ # 6 ]

Re: Lucht-schuif 21ie M - wegrijden / uitvallen / stotteren

lupolo schreef:
Brian schreef:
lupolo schreef:

Ik heb de laatste tijd erg veel problemen met het weg rijden met mijn 21 ie halfautomaat

Is het een halfautomaat of een handbak (zie “21ie M” in topictitel)?

Het is een halfautomaat, dus sowieso wat moeilijker uit te parkeren dan een handbak bij koude motor ..

Goed afgesteld (en met een mooie loop bij koude motor) kan ‘uitparkeren’ (wegrijden?) net zo soepel als met een handbak.

lupolo schreef:

Maar ik vermoed dat mijn schuif is vast geoxideerd,

Dat denk ik niet. Eventueel vast oxideren zal gebeuren terwijl de schuif lange tijd stil staat. Dit zal dus in een open positie zijn. Mocht die al vast oxideren, dan dus in open stand.

lupolo schreef:

zou het totaal wegglaten van de klep niet het gewenste resultaat hebben, zoals je al lichtelijk beschreef boven?,

Ja, dat kan wel, maar dan moet je:
1. de uiteinden van de beide slangen op de plaats van de schuif afdoppen. Op het spruitstuk afdoppen werkt niet, want dan blokkeer je namelijk ook je regelaar voor je stationair toerental voor je halfautomaat.
2. de koelwaterslangen die je luchtschuif verwarmen met elkaar doorverbinden. (Of afdoppen?)

lupolo schreef:

of de klep gewoon uitkomen met HG ontkalker? ..

IK heb je topic met genoegen gelezen, de mijne liep of loopt nog steeds 1:4 ..

Is dat op gas of op benzine? Indien op gas: sorry, kan ik je niet bij helpen. Indien op benzine, been there. Bij mij was het grote probleem de drukregelaar van de benzine. Die stond met 2,6 bar veel te hoog afgesteld.

lupolo schreef:

Heb verledenweek mijn gas laten afstellen bij een gas specialist stond op iets van 3 wat 0,(nog wat moest zijn) hopen dat dit het probleem van te duur lopen heeft opgelost.

Maar om terug te komen op het stotteren vermoed ik echt dat het mijn luchtschuif is .. toerental die steeds heel erg verspringt tot bijna afslaan tot normaal niveau .. bij warme motor meestal eind van de staat is dit probleem er niet meer, maar is erg lastig bij het uiparkeren en mensen die kijken Smile

Als het inderdaad aan de schuif ligt, zijn er eigenlijk maar drie mogelijkheden:
1. Zoek een vervangende luchtschuif Héél goed zoeken en/of héééél veel geld uitgeven
2. De oplossing met een andere thermostaat er tussen. Hier heb ik geen ervaring mee.
3. Zo laten en met de ongemakken leren leven. En dan, óf de stationairschroef op je inlaatspruitstuk wat open schroeven, met als nadeel een te hoog stationair toerental bij warme motor, óf een beetje moeilijk wegrijden. Ik heb makkelijk praten, want ik kan haar met de neus naar buiten op een klein hellinkje neer zetten. Dan rolt ze altijd soepel weg.  Laughing

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 oktober 2008 02:03 AM
  [ # 7 ]

Als de luchtschuif niet meer goed werkt krijgt hij koud te weinig of warm teveel lucht. Hij zal dan koud te langzaam of warm te snel stationnair lopen. Maar bij stotteren denk ik niet dat het aan de luchtschuif ligt.
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 oktober 2008 01:06 PM
  [ # 8 ]
jantje1948 schreef:

Als de luchtschuif niet meer goed werkt krijgt hij koud te weinig of warm teveel lucht. Hij zal dan koud te langzaam of warm te snel stationnair lopen. Maar bij stotteren denk ik niet dat het aan de luchtschuif ligt.
Jan

Ik denk dat dat TS bedoelt dat bij het wegrijden de motor dreigt af te slaan door dat het toerental wat te laag is, en dan weer wat gas bij moet geven. Misschien is ‘schokkend wegrijden’ dan wel een betere omschrijving dan stotteren

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 29 oktober 2008 06:41 PM
  [ # 9 ]
Brian schreef:
jantje1948 schreef:

Als de luchtschuif niet meer goed werkt krijgt hij koud te weinig of warm teveel lucht. Hij zal dan koud te langzaam of warm te snel stationnair lopen. Maar bij stotteren denk ik niet dat het aan de luchtschuif ligt.
Jan

Ik denk dat dat TS bedoelt dat bij het wegrijden de motor dreigt af te slaan door dat het toerental wat te laag is, en dan weer wat gas bij moet geven. Misschien is ‘schokkend wegrijden’ dan wel een betere omschrijving dan stotteren

nee meer dat hij sóchtends een zeer variable toerentaal heeft en bij het uitparkeren dit gepaard gaat met afslaan of ineens naar achter schieten ..

Dit is weg zodra ik 1 tot 3km gereden heb waarna de auto weer naar normaal doet en makkelijk in en uit te parkeren is ...

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 29 oktober 2008 08:45 PM
  [ # 10 ]

Daar had mijn ‘leasebak’ ook last van voor de laatste beurt. Dit bleek te liggen aan het gasmengstuk dat niet helemaal goed meer afsloot. Vreemd genoeg liep de dame met dit euvel wel goed bij warme motor.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 oktober 2008 09:01 PM
  [ # 11 ]

Gebeurt het op benzine, op gas of allebei?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook