TZD Turbo met uitvalsverschijnselen na zomerslaap
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2008 12:59 AM

Dit weekend de Turbodiesel weer tot leven gewekt na 4 maanden stilstand. Leek allemaal geen probleem totdat ik mij afvroeg wat ik toch miste?? Aha de dashboardverlichting doet het niet, incl. verlichting klokje en verwarming, deurverklikkers.. Al rijdende merk ik ook dat de ruitenwissers en sproeiers het niet doen en, het gevaarlijkst, de remlichten doen het ook niet.
Onder het stuur gedoken de zekeringen gecheckt…allemaal heel.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en waar te beginnen?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2008 01:26 AM
  [ # 1 ]

Re: TZD Turbo met uitvalsverschijnselen na zomerslaap

cussylechatel schreef:

Aha de dashboardverlichting doet het niet, incl. verlichting klokje en verwarming, deurverklikkers.. Al rijdende merk ik ook dat de ruitenwissers en sproeiers het niet doen en, het gevaarlijkst, de remlichten doen het ook niet.
Onder het stuur gedoken de zekeringen gecheckt…allemaal heel.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en waar te beginnen?

“Toevallig” zitten wel al die dingen die je noemt op zekering 3. Niet iets “te” toevallig?

Mag ik je toch nog eens dringend aanraden om die zekering eens gewoon klakkeloos te vervangen? Je ziet lang niet altijd goed of ze heel zijn.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 27 oktober 2008 02:33 AM
  [ # 2 ]

Precies, toeval bestaat niet?!
Daarnaast, mocht dat het probleem toch niet (geheel) oplossen: loop alle draadboomstekkers áchter de zekeringen en relais eens na en druk ze goed aan, wil nog wel eens een ongemerkt en irritant probleem opleveren?!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2008 02:19 PM
  [ # 3 ]

O.K. bedankt voor het meedenken. Ik ga vanavond verder zoeken. Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 oktober 2008 08:42 PM
  [ # 4 ]

Het probleem lijkt opgelost. Blijkt dat ik bij het controleren van de zekeringen was afgegaan op de amperes en niet op de nummering. Die zekering van 25 ampere was inderdaad nog goed, maar de zekering ernaast, nr3, zat een steek in van maar 10 ampere. Deze was stuk. aangezien ik nooit een zekering heb vervangen zit deze van 10 ampere er al 7 jaar in terwijl er dus eigenlijk 25 ampere in moet zitten.

Op zich wel vreemd dat deze nooit errder was doorgebrand:
remlichten 2x 21w
derde remlicht 21w?
dashboardverlichting + klok+kachel 5*4w 20W
ruitenwisser + spoeiers

Dan zit je toch snel aan de 120W.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 oktober 2008 08:49 PM
  [ # 5 ]
cussylechatel schreef:

Het probleem lijkt opgelost. Blijkt dat ik bij het controleren van de zekeringen was afgegaan op de amperes en niet op de nummering. Die zekering van 25 ampere was inderdaad nog goed, maar de zekering ernaast, nr3, zat een steek in van maar 10 ampere. Deze was stuk. aangezien ik nooit een zekering heb vervangen zit deze van 10 ampere er al 7 jaar in terwijl er dus eigenlijk 25 ampere in moet zitten.

Op zich wel vreemd dat deze nooit errder was doorgebrand:
remlichten 2x 21w
derde remlicht 21w?
dashboardverlichting + klok+kachel 5*4w 20W
ruitenwisser + spoeiers

Dan zit je toch snel aan de 120W.

Er zit nog VEEL meer op. Maar je moet het maar net te gelijk gebruiken. En als het dan ook nog een trage zekering is dan brandt ie ook niet direct door als je even de piekstroom bereikt.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 28 oktober 2008 08:50 PM
  [ # 6 ]

Nou, 120 watt bij 12 volt is precies 10 ampere, dus het is altijd op het randje goed gegaan.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 28 oktober 2008 09:31 PM
  [ # 7 ]

Inschakelpieken dan weer niet meegerekend.

Koud heeft een gloeilamp een weerstand van zo’n 10 ohm, tel er voor warm een kleine 50 ohm bij op.

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook