Volgens mij ben ik niet de eerste met een start probleem bij de snoek, maar ik wil toch graag jullie advies.
Ik heb de snoek redelijk lopend warm weg gezet, daarna is ze met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Soms lukt het heel even om haar te laten lopen, volgens mij wel op 4 cilinders, maar dat duurt maar 3 seconden, daarna valt ze direct weer stil. Ook bij goed doorstarten lijkt het dat er af een toe maar een zuiger mee doet.
Ik heb nieuwe bougies en bougie kabels er in zitten, de bougies waren al eerder vervangen, daarna heeft ze (redelijk) goed gelopen. De bougiekabels heb ik vervangen nadat ze stil staat. Verder zijn de rotor en verdelerkap enkele maanden oud en zien er goed uit. Ook met starthulp krijg ik het niet voor elkaar, dus de accu is ook het probleem niet. Zowel op benzine als gas wil ze niet starten. Motor draait wel rondjes, dus de startmotor is ok. Wat kan ik allemaal nog meer controleren, heeft iemand een logisch schemaatje wat ik kan aflopen eventueel of zoiets?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Condensator…bedrading…vonkoverslag (kijk eens tijdens het starten onder de kap in het donker)...bobine, zoeken is lastig, hoor.
Ik denk niet dat je de enige bent die wel eens een startprobleem gehad heeft nee
Je hebt haar warm weggezet en toen heb je de verdelerkap etc vervangen en nu loopt de motor dus bijna niet meer?
Misschien heb je een paar bougiekabels verkeerd gezet of dat je de verdeler eraf hebt gehad? en met de rotor andersom terug gemonteerd.. ik weet niet of ze dan loopt maar mij is het nooit gelukt
De ontsteking kan ook verkeerd staan, ff kijken of die goed afgesteld is
Groetjes
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Smakman schreef:en met de rotor andersom terug gemonteerd.. ik weet niet of ze dan loopt maar mij is het nooit gelukt
Mij wel. Maar weet je nog hoe een Lanz Bulldog tractor klinkt??Zo ongeveer klinkt je dame dan ook. Dat merk je dus meteen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ben weer een stapje verder, krijg toch geen goeie vonk bij de bougies. Voorste bougie was zwart van de roet. Tweede bougie niet zwart, maar beiden vonkten niet goed. Rotor en verdelerkap zijn 2 mnd oud, dus die zullen het niet zomaar zijn. Denk dus probleempje met de bobine of de condensator. Hoe test ik alleen de bobine als deze nog in de auto zit. Iemand tips?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe je verdeler open en zet em zo dat de punt dicht is. hoogspanningsdraad van de bobine vlak bij aarde leggen ( niet erop)
en nu de punt openen met een stukje plastic of hout. Moet ie goed en hard vonken. Je sluit zo niet de condensator uit. maar die zou ik preventief vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, dus als ik het goed begrijp haal ik de kap van de verdeler af en doe ik de onderbreker dicht en open met een stokje oid. Dan moet er een vonk overslaan van de bobine kabel naar de massa. Die kabel hoeft dan dus niet op de verdelerkap?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
idd. je trekt em uit de verdeler en hangt dat einde vlak bij de aarde.
test met contact aan. Bobines gaan niet vaak stuk . condensators wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, super bedankt, dat is gelukt. De bobine werkt nog gewoon. De bougies zijn ook goed en de kabels ook. Het probleem moet dus in de rotor of de verdelerkap zitten. Ik heb alles schoongemaakt en de verdelerkap door gemeten, maar niks kunnen vinden. Wel zat er onder mijn rotor een propje papier, dat deze volgens mij een beetje omhoog hield. Misschien sluit de rotor dus niet goed aan op de verdelerkap. Weet iemand hoe ik dat af kan stellen en zeker weten dat deze goed op elkaar aansluiten?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Pope, je beschrijft exact de symptomen van een kapotte condensator. Koop er 2, vervang je huidige en leg die andere nieuwe in je auto als reserve. Vooral met dit koudere weer sneuvelen ze makkelijk. Kosten bijna niets.
Propje papier onder rotor: Klinkt alsof het vorige baasje van je dame wilde besparen op een nieuwe verdelerkap. Investeer in een nieuwe kap, of ga direct voor 123, naargelang je budget of wensen. Hoe dan ook, zorg dat je ontsteking goed op orde komt. Je DS zal stukken beter presteren als je een verwaarloosde ontsteking opknapt. Succes.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
De rotor en de verdeler kap zijn maar 2 maanden oud helaas. Ik krijg wel gewoon een vonk op een bougie aangesloten op de bobine en de bougie kabels zijn ook ok. Ik vraag me af of de rotor en de verdelerkap misschien niet goed op elkaar aansluiten en dat het probleem daar zit. De condensator is goed volgens mij, want anders kon ik toch geen normale vonk krijgen vanuit de bobine?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Ik ga bij nader inzien inderdaad toch maar voor de zekerheid de condensator en de contactpuntjes vervangen. Iemand nog tips voor het vervangen van de puntjes?
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pope schreef:De condensator is goed volgens mij, want anders kon ik toch geen normale vonk krijgen vanuit de bobine?
Heb dezelfde redenering ooit gevolgd, tot mijn wagen na een winterstop niet meer startte…een bevriend automonteur wist op afstand van 125 km te vertellen (nadat ik alles al vervangen en gecheckt had): “vervang die condensator nou!”
Ik heb nog tegengesputterd: maar hij geeft toch vonk, helaas, na vervanging was het probleem inderdaad opgelost ?
Hoe kon dat dan?
Buiten de cylinders trek je nog beste vonk, maar onder druk in de compressieslag blijft er veel te weinig over.
Sindsdien altijd reserve condensator bij me…
Tip bij vervanging puntjes: neem de oude mee bij aanschaf nieuwe, weet je zeker dat je de goede hebt.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alles in goede conditie moet een bobine buiten de cylinder een vonk van een cm kunnen maken.
@ TS: zit er nog een stiftje in het midden van je verdelerkap?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gelukkig wel ja, die doet het ook gewoon nog, heeft connectie met de bobine aansluiting op buitenkant volgens mijn multimeter. Ik heb ondertussen een nieuwe condensator en contactpuntjes besteld bij chyparse. Hopelijk zijn die er morgen zodat ik de boel kan starten.
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Je heb de contaktpuntjes losgehad en vervangen, is dat draadje van de bobine naar het contaktpunt goed geïsoleerd t.o.v. het rotorhuis? Daar loopt het wel eens fout namelijk. Er zit zon plastik isolatiestukje tussen dat het boutje isoleert dat door het huis loopt.
suc6