Hoi, hoi..
Ik ga misschien de BX van Bogaard77 overnemen, maar daar moet waarschijnlijk de fuseekogel rechts voor van vervangen worden.
Nu vroeg ik me af, als a-technisch figuur, wat dat inhoud, wat dat ongeveer gaat kosten en of de wagen wel rijdbaar is met een defecte kogel (ofwel..kom ik er mee naar huis…)
Nu ben ik verder ook een BX-leek en nu vroeg ik me nog wat zaken af;
- Is die 1.9 motor in die 1.9tzi betrouwbaar? In de ZX Volcane 1.9 die ik had was ik alles behalve tevreden over deze motor….stond meer in de garage dan op de weg helaas.
- Kost het rijden met een met veerbollen afgeveerde Citroën per jaar veel meer als met een Citroën zonder veerbollen?
- Om de hoeveel tijd moeten die vervangen worden?
- Wat zijn zaken waar ik op moet letten bij een 1.9…(eigenaardigheden?)
Help deze leek!!!
Groetjes,
Dirk-Jan
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Re: Fuseekogels…en andere zaakjes
DirkJan2004 schreef:Hoi, hoi..
Ik ga misschien de BX van Bogaard77 overnemen, maar daar moet waarschijnlijk de fuseekogel rechts voor van vervangen worden.
Nu vroeg ik me af, als a-technisch figuur, wat dat inhoud, wat dat ongeveer gaat kosten en of de wagen wel rijdbaar is met een defecte kogel (ofwel..kom ik er mee naar huis…)Nu ben ik verder ook een BX-leek en nu vroeg ik me nog wat zaken af;
- Is die 1.9 motor in die 1.9tzi betrouwbaar? In de ZX Volcane 1.9 die ik had was ik alles behalve tevreden over deze motor….stond meer in de garage dan op de weg helaas.
- Kost het rijden met een met veerbollen afgeveerde Citroën per jaar veel meer als met een Citroën zonder veerbollen?
- Om de hoeveel tijd moeten die vervangen worden?
- Wat zijn zaken waar ik op moet letten bij een 1.9…(eigenaardigheden?)Help deze leek!!!
Groetjes,
Dirk-Jan
Hangt er vanaf hoe “kapot” “kapot” is. Met een echt flink kapotte fuseekogel zou ik niet gaan rijden.
Zit er een forse speling op dan zou je het voorzichtig langzaam kunnen proberen maar aan te raden is het geen geval.
Als deze motoren echt zo extreem onbetrouwbaar waren, hadden ze nu 12 jaar later niet meer gereden. Maar er zijn wel aandachtspuntjes natuurlijk. Zo gaan de klepseals van lieverlee kapot waardoor je blauwe pluimen en hoog olievebrruik krijgt.
Verder kunnen injectiemotoren slecht tegen stilstand, dat geeft een hoop gedoe met sensortjes en ander grut.
Veerbollen moet je ruwweg om de 3 jaar of 80000km laten hervullen of vervangen; hervullen kost bij Chyparse 12.50 de bol (5 stuks); nieuw kosten ze 30 tot 50 eur.
Ich bin ein Breaker
Oei..en DirkJan heeft al net een klepseal dilemma achter de rug…
W.b.t. verbollen, Schokdempers wisselen is duurder.
Met een defecte kogel kom je denk ik nog wel thuis tenzij et echt ernstig is.
Het wisselen is niet zo’n klus en een fuseekogel kost je de kop ook niet…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Oei..en DirkJan heeft al net een klepseal dilemma achter de rug…
W.b.t. verbollen, Schokdempers wisselen is duurder.
Met een defecte kogel kom je denk ik nog wel thuis tenzij et echt ernstig is.
Het wisselen is niet zo’n klus en een fuseekogel kost je de kop ook niet…
Hoe zit dat dan met de fusee kogel is dat met simpel gereedschap te doen want de mijne heeft minder dan 1millimeter speling en dat rijdt vrij irritand met dat gekraak.uiteraard wil ik het zo snel mogelijk in orde hebben. mag ook antwoorden in mijn draadje over ” kleine restauratie bx chic “
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Kraakt die alleen? dan kan je eens proberen om er een klein gaatje in te boren en er wat olie of vet erin te doen…. klinkt vreemd? tsja, iemand met een mercedes vertelde mij dat
Als ik het goed heb dan zit die geschroefd en geborgd met een clipje dus je hebt vrij weinig gereedschap nodig
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Inderdaad Simpele Ziel…dat jij dat nog weet! Waren het bij mijn Aura destijds maar de klepseals…dan had ik ‘m nog gehad. Iedereen dacht toen ook dat het die klepseals waren…helaas waren er meerdere cilinders zwaar beschadigd.
Zijn er verder nog zaken die ik bij het rijden van een BX in de gaten moet houden….ik denk er echt serieus over om de wagen te kopen namelijk!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, de bekende zaken: achterdraagarmlagers (versleten, te herkennen aan wielen die zo / \ staan), subframe (roest), speling op ruitewisserasje, herrie-makende verwarmingsventilator. De laatste zaken zijn op zich niet eens zo lastig en duur om te verhelpen, maar het is wel een puntje van aandacht.
Nu weet ik wel dat Bogaard de BX regelmatig de sporen heeft gegeven (zag ‘m zeer regelmatig op de parkeerplaats staan), dus van lange stilstand is geen sprake geweest. En zo’n fuseekogel is geloof ik ook niet zo lastig te vervangen (heb het zelf nooit gedaan hoor! ops: ), maar je hebt er wel een trekker voor nodig. Misschien kan een garage dit vrij goedkoop voor je fixen? Informeer eens, voor alleen een fuseekogel zou ik ‘m niet laten staan, is gewoon een normaal slijtageonderdeel.