Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Zo stond er een zwarte 16V te koop voor niet te duur in Schoonhoven, en gezien een vriend van me uit Roermond er toch wel heel graag een wilt hebben hebben we die maar opgehaald.
Even een kort stukje geschiedenis:
De distributieriem is 40.000 kilometer geleden vervangen. De vorige eigenaar moest een maandje geleden bruusk remmen en deed dit zonder de koppeling te gebruiken, de 16V viel uit en heeft sindsdien niet meer gestart. Bij het starten kwam de motor wel rond, maar aanslaan deed ie niet. De vorige eigenaar heeft de distributiekap losgehaald en zag dat de riem niet op spanning stond, zo slap zelfs, dat deze met de hand te verwijderen was zonder de spanrollen los te schroeven, de riem overigens was niet kapot.
Ik heb gisteravond de 16V opgehaald en ben er vandaag mee aan de slag gegaan. Omdat de distributieriem weg was moest ik de tandwielen stuk voor stuk op het goede moment blokkeren. De nokkenassen waren goed te draaien met een sleutel de tegendruk van de klepveren voelde verder goed. De nokkenassen moesten ongeveer 1/3 slag gedraaid worden, de krukas ongeveer 2/3 slag. Ook dat ging allemaal prima. Vervolgens een nieuwe riem gemonteerd, de motor een aantal keer getornd waarbij geen rare geluiden of weerstanden te bemerken waren en toen bleek dat ik de nokkenassen een tand verkeerd had staan. Dus de riem opnieuw gemonteerd en toen was het goed (na een aantal keer tornen)
Starten op de startmotor gaat ook prima, maar aanslaan wilt ie niet. Ook ruik ik geen benzinelucht, en ik heb toch wel een aantal keren flink doorgestart, al dan niet met vol gas.
Vonken heeft ie wel op iedere cilinder, en tot aan de benzinerail is er iig brandstofdruk.
Iemand een idee of indien er toch iets ernstig mis gegaan is met de distributieriem en de zuigers de kleppen geraakt en kromgeslagen hebben of ik dan iets zou moeten voelen/horen bij het tornen van de motor?
Gezien de zuigers voorzien zijn van uitsparingen voor de kleppen lijkt me dat ik dan iig iet zou moeten voelen omdat kleppen met kromme klepstelen niet meer goed terug willen in de cilinderkop en ze dus eigenlijk standaard de zuigers zouden moeten raken bij het tornen van de motor (of zou daar toch nog een bepaalde tolerantie aan zitten?)
Aanstaande maandag of dinsdag kan ik pas verder met deze 16V en dan ga ik iig de compressie testen en kijken of er iets van een signaal doorgegeven wordt aan de injectoren, en ook een oud alarm dat nog gemonteerd zit verwijderen (startonderbreker?)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Toni,
ik kom pas net kijken op het gebied van motoren, maar bij mij was het zo dat ik op de injectoren kon meten (wat jij ook in je laatste alinea zegt) en daaruit bleek bij mij dat er gewoon geen benzine geïnjecteerd werd. Bij mij was de sturing overleden.
Interessant onderwerp in ieder geval.
Groeten,
Jeroen
heb ook eens iets dergelijks gehad…. en na veel denken dacht ik: zou die krukas niet eens 360 te ver staan. als je alles volggens de borgingen hebt gedaan wil het niet zeggen dat de krukas t.o.v. de nokkenas(sen) goed staat. (ervaring ops: )je krijgt dan een vonk op het moment van inlaat/uitlaat-slag terwijl je die vonk wil hebben op het moment van compressie/arbeidsslag…... ik had dus ook vonken aan alle bougies en voldoende brandstof maar, nadat ik de krukas 360 graden verder had gezet was het probleem opgelost. nokkenassen uiteraard blokkeren dan krukas 360 graden verder/terug zetten.
bdp-sensor betwijfel ik daar je wel een vonk hebt…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Als je geen benzine ruikt, er wel druk is, zou ik in de electra gaan zoeken. Kan je op een makkelijke manier meten of de injector signaal krijgt? (ik heb hier wel een scoop, maar dat is nogal ver weg.)
(ik heb het zelf ook gehad na mijn startmotorwissel, toen hing de grote hoofd-connector tussen moterruimte en dashboard half los).
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het is iig spannend om te kijken of we hier leven in kunnen krijgen, een 16V zonder gemonteerde distributieriem is natuurlijk een soort van risico om te kopen zeg maar.
@ Citroen23 daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik kan de krukas niet 180 graden verdraaien en dan wel de pen in het gat steken, Ik zou in theorie wel een hele slag verkeerd kunnen staan met de krukkenas, maar dat krijg je niet voormekaar geloof ik met de nokkenassen op hun plek omdat er dan altijd een klep open zou staan en de zuiger onherroepelijk op een moment tegen een klep zou moeten komen.
Wat wel kan is dat de nokkenassen een slag verdraaien wanneer alle zuigers ongeveer halverwege de cilinders stil staan, maar dat maakt geloof ik niet uit.
En verder zou ik dan denk ik in ieder geval nog benzine moeten ruiken als dat het probleem zou zijn, maar niets van dat.
Maar het is een spannend zaakje, dat ik alle assen goed kon bewegen zonder tikjes/kraakjes/rammeltjes/weerstand gaf goede hoop, dat de motor verder op de startmotor uitstekend rondgaat zonder het minste gekke geluid geeft ook goede hoop. Ik denk dat er mechanisch met het blok niet aan de hand is.
Vandaag heb ik nog even vluchtig gekeken, en in het dashboardkastje zit het computertje van het alarm en die gaan we maandag maar ens verwijderen, evenals een compressietest, en wellicht nog even ECU’s uitwisselen. Als zijn ECU in mijn auto dood is geeft dat ook weer wat duidelijkheid.
Maar het is een leuke puzzel! dat wel
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wél handig dat je zelf ook een 16V hebt staan .
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat scheelt inderdaad al een hoop met het afkijken
Maar ik schroef liefst niets uit mijn auto (if it aint broke…...)
Eerst dat stomme alarm eruit rukken want ik heb enorm de hoop dat dat ding een maand geleden is gestopt omdat ineens de startblokkering is ingeschakeld (dat zou voor nu het simpelst zijn, een nieuwe dbriem zit er inmiddels iig op) als het dat niet is zoeken we vrolijk verder…
Tenzij natuurlijk de compressietest puinhoop uitwijst, dan zijn we wel een lekkere tijd verder voor er weer leven in zit (maar goed, nogmaals het tornen van de motor levert geen enkel vermoeden op dat de kleppen schade hebben dus hoop HOOP HOOP)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik bedoel natuurlijk 360 graden verdraaien van de krukas….(i.p.v. 180) ops: ops: ops: ops: ops:
1 grolsch kannonetje teveel op gehad.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sorry maarreeh… De krukas zou 360 graden gedraaid moeten worden? Dan staat ‘ie weer exact hetzelfde.
Of de slag een uitlaatslag of compressieslag is hangt af van de kop, en daar zit de verdeler op. De krukas 360 graden draaien is mijns inziens kolder.
Het zou ook zo kunnen zijn dat bij de DS de verdeler niet door de nokkenas maar door de krukas wordt aangedreven, en dat Citroen23 daar ervaring mee heeft, dan is het mogelijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Sorry maarreeh… De krukas zou 360 graden gedraaid moeten worden? Dan staat ‘ie weer exact hetzelfde.
Of de slag een uitlaatslag of compressieslag is hangt af van de kop, en daar zit de verdeler op. De krukas 360 graden draaien is kolder.
Maar eigenlijk denk ik dat het verkeerd intepreteer.
hee knäckor…......ik hou het maar op verkeerd intrepeteren. daar bestaat zoiets als het verschil tussen krukas graden en nokkenas graden. fff goed lezen: nokkenas vastzetten en dan de krukas 360 graden verder draaien om dan (pas) de nokkenas weer aan de krukas
te koppelen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik had mijn bericht iets aangepast, misschien nuanceert dat het verhaal.
En als dat het niet doet zal je zelf nog eens na moeten denken.Het nokkenasriemwiel heeft de het halve aantal tanden t.o.v. het krukasriemwiel. Als je de krukas 360 graden draait staan dezelfde zuiger boven als eerst. Als je de nokkenas ook niet draait staat alles dus hetzelfde.
Enige uitzondering zou kunnen zijn dat de verdeler bij een DS niet door de nokkenas, maar door de krukas wordt aangedreven. Is dat zo?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb het nog een keer rustig doorgelezen, je vergist je echt. Leg anders eens uit wat er volgens jou veranderd is als de krukas 360 graden is gedraaid.
Eveneens ben ik tevens ook.
oke,oke je hebt gelijk (nooit te beroerd om het toe te geven)
(rotor zit bij die 16v op de op het eind van de nokkenas) het enigste wat dan dus wel kan fout zitten is de bougiekabel volgorde. maar dat zal je wel op de juiste volgorde hebben….... ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
knäckor schreef:Ik heb het nog een keer rustig doorgelezen, je vergist je echt. Leg anders eens uit wat er volgens jou veranderd is als de krukas 360 graden is gedraaid.
had iets in m’n kop maar na langer denken is alleen het verschil als de krukas 360 graden verder wordt gedraaid dat de kleppen op een andere positie staan ivm 180 graden nokkenas verdraaing…....
inlaat/compresie/.................arbeid/uit etc,etc
die grolsch kannonetjes blijven ook altijd zolang nawerken…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Krukas maakt geen hol uit als die op tijd staat staat ie op tijd. vliegwiel met BDP punt aanduiding draait dan altijd naar dezelfde plek.
Nokkenassen zijn hetzelfde verhaal als de krukas, 360 graden draaien en je hebt niets veranderd. Wel draaien de nokkenassen 180 gaden als de krukas 360 graden draait. 1:2 dus.
Weet voor 99% zeker dat je krommen kleppen hebt, de veren komen altijd terug en je moet altijd door de veer heen draaien, haal het kleppendeksel er gewoon af en zie je het meteen
Veel succes met de reparatie, hopelijk als je er in gaat rijden heb je er nog veel plezier van
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toch zit ik met hetzelfde probleem met een 205 gti na revisie. het lijkt wel of de ontsteking op zijn kop zit, dit terwijl er maar 1 montage manier is
Het idee van 180 of 360 graden snap ik wel, het heeft te maken dat de computer denkt dat er een arbeidsslag gemaakt word terwijl er technisch een uitlaatslag gemaakt word
Maar de vraag is of dit kan ontstaan door het op paspennen te zetten van de tandwielen.
Boor een ouwe bougie uit, las er een stukje pijp erop en op einde van de pijp een autoventiel. Schroef dit in bougiegat, lucht erop en kijk hoeveel weerstand eris Dan kan je zien of je kleppen niet deugen of je zuigers niet goed zijn
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard