EW schreef:ik mis in de lijst van de afgelopen 14 jaar toch een Xantia TD en de enige constante factor: de 1.9D van Renz waar je volgens mij ondertussen toch meer mee hebt gereden dan in je eigen auto’s
Ik niet
Overigens…..ik reed vanavond achter zo’n Opel Bus, een Vivaro… met van die glimmende balken aan de zijkant (zeg maar een Erik-auto )....en achterop kon ik iets lezen van *CDJTDI*.....of iets dergelijks (weet ik veel)
Enfin….die vent had (nog) niet gelezen wat er achterop mijn klep staat…..en hij trok flink op…..maar ik bleef bij hem, na een km kregen we 2 stroken en kon ik naast hem staan bij het stoplicht.
Bij het wegtrekken reed ik hem het snot in de ogen….vooral de derde versnelling van een TZD-turbo is ZOOOOOO fijn.
Hij heeft toen vast gelezen wat er achter op mijn BX stond…
Goh….wat heb ik DIT gemist al die tijd !
renz schreef:Ze doet altijd haar werk! zonder enige vorm van moeite! maar daar hoor je Bram niet over!
Dat is waar….het is technisch een uitstekende auto.
Maar ik verwacht wel van je, dat je na thuiskomst meteen met mij op zoek gaat naar een Xantia Turbodiesel…of een HDI (liefst 110 pk).
Hoi Bram,
jammer dat ik je topic zo laat zie anders had ik je even opgepikt in bijvoorbveeld Heerenveen en was even met je meegereden naar de garage waar je de TZD hebt gekocht. Mocht het weer voorkomen dan moet je het maar even melden.
Groet,
Age
Age Hartsuiker schreef:Hoi Bram,
jammer dat ik je topic zo laat zie anders had ik je even opgepikt in bijvoorbeeld Heerenveen en was even met je meegereden naar de garage waar je de TZD hebt gekocht. Mocht het weer voorkomen dan moet je het maar even melden.
Groet,
Age
Ja…..had leuk geweest je na zoveel jaar weer eens persoonlijk te ontmoeten, Age.
bx tzd turbo invoeren?
Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.
Het was een cx of niks
Re: bx tzd turbo invoeren?
ray schreef:Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.
Ja…klopt wel.
Ik had al wat tips (links) hier ergens op het forum gekregen, maar het gaat me toch iets TE ver om naar voorbij Frankfurt te rijden om een BX te bekijken.
Als het nu net over de grens was, oke.
Overigens vraag ik me af, wat er dan nog aan kosten bij komt…gestel je vindt een mooie 93ér tzd-turbo Berline…..voor de prijs van (pakweg) 800.- euro…(en met 120.000 km)...wat zou er dan nog bijkomen ??
Ik heb zoiets nog nooit gedaan….maar voor de toekomst weet je het maar nooit.
Overigens (Marten, Karel ?).....ben net bij de Dieselspecialist langs geweest :
(overigens een fraaie site waar je eens rustig moet gaan lezen)
Daar kwam ik de oud-monteur van Metzelaar (toenmalig Bosch-revisiebedrijf) tegen…die mij zich nog herinnerde van een jaar of 10 terug, toen ik met mijn RD-breaks al bij hen langskwam
(ik wist niet dat hij bij Spaarnestad werkte)
Vroeg hem of hij even het te hoge toerental (1000) op ong. 800 rpm wilde afstellen…hij was goed warm….oke, doe ik voor je, zei hij…...toen hij de brandstofpomp zag riep hij meteen….Héé....dat is een bijzondere Boschpomp….die heeft En een voorverwarming erop zitten met waterslangen….En de Wax-thermostaat. :
Beiden bleken volgens hem niet meer te werken ....en hij zag dat de hevel (waar een kort stukje kabel aan vast zat) NIET helemaal tot het nokje zat, daar krijg je trillingen van in de pomp zei hij....en dat ruineert hem als je dat zo laat zitten)....dus die kabel zet ik nu ietsje losser zodat hij wel tegen de nok aan zit !
Maar toen de BX een uurtje of 2 had stilgestaan en ik hem startte….ging het lopen opeens met schokken.
En hiervoor ging het starten uitstekend…..liep meteen mooi rond.
Dus morgen maar even terug….maar de vraag is natuurlijk, wat er nu niet goed afgesteld staat. :
Re: bx tzd turbo invoeren?
Bram schreef:ray schreef:Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.
Ja…klopt wel.
Ik had al wat tips (links) hier ergens op het forum gekregen, maar het gaat me toch iets TE ver om naar voorbij Frankfurt te rijden om een BX te bekijken.
Als het nu net over de grens was, oke.Overigens vraag ik me af, wat er dan nog aan kosten bij komt…gestel je vindt een mooie 93ér tzd-turbo Berline…..voor de prijs van (pakweg) 800.- euro…(en met 120.000 km)...wat zou er dan nog bijkomen ??
Ik heb zoiets nog nooit gedaan….maar voor de toekomst weet je het maar nooit.Overigens (Marten, Karel ?).....ben net bij de Dieselspecialist langs geweest :
(overigens een fraaie site waar je eens rustig moet gaan lezen)
Daar kwam ik de oud-monteur van Metzelaar (toenmalig Bosch-revisiebedrijf) tegen…die mij zich nog herinnerde van een jaar of 10 terug, toen ik met mijn RD-breaks al bij hen langskwam
(ik wist niet dat hij bij Spaarnestad werkte)Vroeg hem of hij even het te hoge toerental (1000) op ong. 800 rpm wilde afstellen…hij was goed warm….oke, doe ik voor je, zei hij…...toen hij de brandstofpomp zag riep hij meteen….Héé....dat is een bijzondere Boschpomp….die heeft En een voorverwarming erop zitten met waterslangen….En de Wax-thermostaat. :
Beiden bleken volgens hem niet meer te werken ....en hij zag dat de hevel (waar een kort stukje kabel aan vast zat) NIET helemaal tot het nokje zat, daar krijg je trillingen van in de pomp zei hij....en dat ruineert hem als je dat zo laat zitten)....dus die kabel zet ik nu ietsje losser zodat hij wel tegen de nok aan zit !
Maar toen de BX een uurtje of 2 had stilgestaan en ik hem startte….ging het lopen opeens met schokken.
En hiervoor ging het starten uitstekend…..liep meteen mooi rond.
Dus morgen maar even terug….maar de vraag is natuurlijk, wat er nu niet goed afgesteld staat. :
Eh Bram, heb je nog meer bewijs nodig voor de stelling “if it ain’t broken don’t fix it”?
Je hebt dus een gewone Bosch-pomp op de turbodiesel. Die heeft inderdaad een aardig slangennest extra om de extra thermostaat te voeden. Geen ideale constructie als je het mij vraagt, maar het werkt.
Vraag dat verhaal over dat nokje en trillingen nog eens goed na, dit gaat over een stationairafregeling icm de koudestartinrichting denk ik?
Kijk ook wel uit met geknutsel aan de stationairloop; ik had zo een diesel die qua verbruik van 1 : 12 (da’s al best oei) naar 1 : 10 duikelde. If it ain’t broken….
Ich bin ein Breaker
Re: bx tzd turbo invoeren?
karel schreef:......Je hebt dus een gewone Bosch-pomp op de turbodiesel. Die heeft inderdaad een aardig slangennest extra om de extra thermostaat te voeden. Geen ideale constructie als je het mij vraagt, maar het werkt.
Vraag dat verhaal over dat nokje en trillingen nog eens goed na, dit gaat over een stationairafregeling icm de koudestartinrichting denk ik?
Is dus gisteren gemaakt….deze Boschpomp heeft dus een extra Wax- (of is het nu WAS ?) -Thermostaat….die als het ware extra inspuiting verzorgd tijdens de koudstart.
(Vervroeging noemden ze dat ?) :
Was een dingetje van 23 euro….koperkleurig met een pennetje er uit.
Nu loopt hij weer EN meteen mooi op 4 poten stationair (en geen pluimpje rook)....EN bij warme motor zo’n 850 rpm.
Hier een foto van de Bosch-pomp in mijn tzd-turbo, het is dus dat ronde aluminium huis met de 2 waterslangen rechts-onder :
(het is en blijft toch een mooi stukje techniek, zo’n brandstofpomp met al die palletjes, hendeltjes, slangetjes en boutjes….ik mag er altijd graag even naar kijken )
Kijk ook wel uit met geknutsel aan de stationairloop; ik had zo een diesel die qua verbruik van 1 : 12 (da’s al best oei) naar 1 : 10 duikelde. If it ain’t broken….
Ik kijk wel uit…...heb dat een jaar of 6 geleden eens gedaan bij een gewone TZD, die rookte daarna nog erger dan zijn baasje
(en liep stationair een stuk beroerder)
Wel heb ik, na ruim een week ermee gereden te hebben…..de indruk dat hij best wel iets *pittiger* mag zijn qua acceleratie !
Ik heb nog steeds mooie herinneringen aan mijn donkerblauwe TZD-turbo en de allereerste…..een TRD -turbo van eind ‘88.
Die 2 turbodiesels waren regelrechte *kanonnen* ......en zeker die TRD-turbo !
Ik heb al eerder de vraag gesteld of die eerste serie turbodiesels, dus de TRD’s….soms een ander type Turbo-compressor hadden dan de latere serie’s. :
Niet dat deze traag is….je zit er zo mee op de 160 (dahaag, Koos Spee )...maar toch voel ik er iets minder *power* in zitten.
Maar ik weet nu dat ik daarvoor naar de fa; Spaarnestad kan gaan.
Wellicht dat die hem nog iets kunnen *oppeppen*
Oh ja…..hieronder een foto van de Brandstofpomp van Renz z’n Xantia-D (uit midden ‘95)......er zit nogal wat verschil in….deze ziet er weer heel anders uit dan de pomp in de TGD-break uit 94, waar Kuiken (Rien) nu mee rijd.
Dit lijkt meerop een Lucas pomp…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dit lijkt meerop een Lucas pomp…
Je bedoeld die van Renz ?
Hoorde je mijn toeter nog Bram?
René van Maren schreef:Hoorde je mijn toeter nog Bram?
Ja….in de polder
(ik was net op weg naar Spaarnestad)
Ik dacht, wat gaat daar een mooie witte Xantia…
kenteken
lichaamslengte
kop
Dat is Bram.tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut
Ik had haast anders had ik resoluut in de ho-ijzers gehangen..
Ik heb het uiteraard over die van Renz, die van Bram herken ik ook duidelijk als Bosch pomp met het schoteltje….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI