Ik denk dat de hogedrukbol in mijn ID 19-P van 1963 (rood systeem)kapot is. Ik bedoel de bol die onder de hogedrukregelaar hangt, de auto heeft immers geen voorraadbol of remaccu of welke termen er ook voor zo’n ding gebruikt worden. Weet iemand hoeveel BAR zo’n bol in nieuwstaat moet hebben?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Iedereen mag me verbeteren, maar ik dacht dat alle voorraadbollen 62 bar nominaal horen te zijn. Dit is dus mijns inziens wel een voorraadbol oftewel een drukaccumulator…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Oké, bedankt voor de aanvulling. Maar van die 62 bar voor gelast ben ik absoluut zeker. Elke hydraupneumatisch geveerde Citroën heeft een voorrraadbol met een druk van 62 bar….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
In het ID19 onderdelenboek van april 1964 staat voor de hoofdbol het volgende:
“DM392-01 Main accumulator, blue marking. 40 kg. Since Augoust 1961.”
Het gaat hier uiteraard om een deelbare bol
Met 40 kg wordt waarschijnlijk bedoeld 40 kg/cm2. En dat is gelijk aan 40 bar. Net zoals in de tiplijst…
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
62 of 65 maakt voor een voorraadbol niet uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor alle antwoorden. Inderdaad heeft de auto deelbare bollen. Ik meen dat alle “rode” bollen deelbaar zijn. Ik ga dus uit van 40 BAR.
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Aad van der Reijken schreef:Dank voor alle antwoorden. Inderdaad heeft de auto deelbare bollen. Ik meen dat alle “rode” bollen deelbaar zijn. Ik ga dus uit van 40 BAR.
Als je veerbollen deelbaar zijn wil dat niet zeggen dat je hoofdbol deelbaar is. Ik weet niet of er überhaupt niet deelbare hoofdbollen zijn voor het rode systeem. Maar het is aan het uiterlijk goed te herkennen. Deelbare bollen hebben een rand (waar het schroefdraad in zit) niet deelbare bollen hebben geen rand.