Hallo mede Citroën-liefhebbers,
misschien herinneren jullie mij nog van een paar weken geleden toen ik advies vroeg in de ‘BX’en-te-koop-thread’. Nogmaals dank voor jullie hulp daar.
Ik heb de BX 14 Deauville (1993) waar ik toen een paar vragen over stelde inmiddels (of ja, een week geleden eigenlijk weer) gekocht. Een foto bij mij thuis voor de deur:
Ik ben bij de garage gaan kijken waar ‘ie stond en had er meteen een goed gevoel bij. Er zitten wel wat krassen op en ook op wat andere optische puntjes is ‘ie niet meer in concoursstaat, maar dat vond ik niet erg. De garagist deed er zonder de prijs te verhogen een jaar APK bij, er zaten vrijwel nieuwe banden onder, distributieriem was recent vervangen en tijdens de proefrit ging het veersysteem lekker soepel omhoog en omlaag.
Gekocht dus, en meteen 150km mee naar huis gereden: heerlijk!
Inmiddels is er hier thuis door mijn pa en mij al wat aan gesleuteld: bougies vervangen, nieuw luchtfilter, andere radio erin en nog wat kleine dingetjes. We zijn nog wat andere problemen tegengekomen; daar moet nog naar gekeken worden dus.
Het is mijn eerste auto, en heb hem al een paar keer gebruikt voor het vervoeren van mijn apparatuur (ik ben toetsenist) naar optredens. Beviel prima, na het neerklappen van de achterbank gaat alles er perfect in!
Op dit moment ben ik nog op zoek naar een vraagbaak (Haynes o.i.d.) voor het onderhoud/ de reparaties aan de BX. Wie heeft er tips voor nuttige, bruikbare boeken?
BX Deauville (1993)
Proficiat
gefeliciteerd! mooi dingetje hoor.
hij is zeker ruim. ik speel zelf ook in een band en we vervoeren er geregeld een hoop zooi mee.
is hij zwart of donkerblauw?
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
leuk hoor! een 1400 is leuk om mee te beginnen vind ik altijd. lekker knutselruimte!
En volgens mij si die blauw?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gatverdamme…leuke kar!
Heel veel plezier en storingsvrije kilometers toegewenst.
Blijf je er een bietsje zúnig op?!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd! De BX ziet er netjes uit!
Ik had mijn vraagbaak bij bol.com besteld.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 255
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Mooie auto, mooie kleur
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
-niels- schreef:ik gebruik deze altijd, dit is de hayne’s
Met inzicht kom je al een heel eind. Daar heb je geen Haynes voor nodig.
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Autofan schreef:-niels- schreef:ik gebruik deze altijd, dit is de hayne’s
Met inzicht kom je al een heel eind. Daar heb je geen Haynes voor nodig.
Maar zonder inzicht en ervaring is de Haynes prima
zelfs met inzicht is het praktischer om te weten hoe iets in elkaar zit voordat je er achterkomt omdat het uitelkaar valt
Totaal aantal Berichten: 6169
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gefeliciteerd met je BX!
Ik hoop dat je een erg tevreden Bx-rijder zult worden en wens je veel veilige kilometers rijplezier toe.
Voor een Haynes kun je hier wel ff kijken.
Overweeg verder eens lid te worden van de BX club Nederland. Leuk clubblad, voordelige verzekering en een goed clubmagazijn zijn maar een paar van de vele voordelen die je als BX cub-lid hebt!
Dank voor jullie felicitaties! Ik ben ook erg blij met de BX, natuurlijk zal ik er zuinig op zijn: hij is niet alleen maar pakezel!
De BX is overigens donkergrijs/donkerblauw: ik weet het zelf ook nog niet precies . In ieder geval een hele mooie kleur (vind ik zelf…)
Ontzettend bedankt voor de link naar de Haynes-pdf, Niels (en de tips voor Bol.com en Citrofiel-downloads, Timo en Hilko)! Die zullen zeker van pas komen, ik ga de relevante passages allemaal uitprinten.
Op zich is het natuurlijk zeker waar dat je met wat gezond verstand en inzicht ook een heel eind komt, maar als je precies wil weten hoe je iets moet doen zonder 2 uur te hoeven zoeken is een vraagbaak toch wel handig
Ik zal eens nadenken of ik BX-Club-lid wil worden. Wie is er hier nog meer lid?
BX Deauville (1993)
Totaal aantal Berichten: 6169
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
BartBx schreef:
Ik zal eens nadenken of ik BX-Club-lid wil worden. Wie is er hier nog meer lid?
*steekt hand op*
De meeste zijn wel lid.
Slechts enkelen niet
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ben ik weer… Met BX en FOTO’S MOTORBLOK
Dan zal ik mezelf eens gaan informeren!
Ondertussen heb ik een paar vraagjes:
1. de auto start niet koud (startmotor draait prima). Nieuwe bougies, luchtfilter;bobine, verdeler en HSP kabels zien er uitstekend uit. Pas bij de 10e poging of zo slaat de motor aan en loopt direct goed. De CTS is goed. Wie weet het?
2. is er een truc om het kleppendeksel los te krijgen?
3. moet bij deze auto de voorontsteking afgesteld worden?
4. volgens Haynes heeft deze auto (K1G engine) een carburateur; ik zie echter een monopoint injectie, welke is dit dan? Waar vind ik de diagnoseconnector?
5. bovenop het injectiehuis zit een O-ring; de luchtpijp naar het luchtfilterhuis is met geen mogelijkheid over deze ring heen te krijgen en is sowieso niet goed vast te zetten. Is er iets niet origineel?.
6. stuurt een BX14 inderdaad zo zwaar (we zijn thuis altijd stuurbekrachtiging gewend geweest…)
Bij voorbaat dank!
BX Deauville (1993)