Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Mijn raam begint naar beneden te vallen en ik verdenk de raamgelijder. Nu zie ik dat Roel hier een nieuwe in folie heeft (http://www.citroenbx.nl/raamgelijder.html) Zijn deze nog steeds nieuw te bestellen en weet iemand wat dat kost?
Het raam staat soms een centimer open of zo en je ziet dat ie niet recht naar boven en onder gaat. Daarbij gaat ie niet mooi zacht dicht, maar blijft het raam proberen zich dicht te rammen (met de nodige herrie)
Hij is nog leverbaar en kost 18 euro
(als ik de goede voor me heb, nummer; 95 633 346)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Beter een uit een sloper halen Wouter.
En je kunt ook eerst even de moertjes waarmee de geleider vastzit nog ff checken. Het geheel is afstelbaar…
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Waarom geen nieuwe, Hilko? Voor 18 euro ga ik niet moeilijk lopen doen.
Over dat trucje met de schroefjes aandraaien las ik net wat met de zoekfunctie, dat ga ik zeker eerst proberen.
Komt het mensen bekend voor dat het raam het blijft proberen wanneer je de knop indrukt voor naar boven? Dus niet dat ie netjes op 1 plek blijft maar als een gek doorramt?
BasisBIX schreef:Hij is nog leverbaar en kost 18 euro
(als ik de goede voor me heb, nummer; 95 633 346)
Dat is van zo’n aluminium ding neem ik aan?
Raamgeleider schrijf je trouwens met een korte ei.
Misschien heeft jouw raamgeleider wel een hoop geleden?
Ik zou eerst eens de zaak eruit halen en smeren. ALs dan blijkt dat ie verroest is kun je hem vervangen door een alu exemplaar (maar die kan natuurlijk ook uit een sloper komen.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Joa, als het 18 euro koop ga ik er niet voor lopen prutsen op een sloop (en die hier in de buurt is ook nog eens 1 grote modderpoel), dan gewoon een nieuwe.
Zal morgen eens kijken of aandraaien lukt of dat ik direct een rotte gelEIder zie
Van de sloop halen heeft alleen maar zin als dat een alu is; deze zijn vlgs mij tot medio 1989 toegepast. In bouwjaren daarna heb ik ze niet meer gezien.
Niet-alu rails zijn doorgaans rot, en het demonteren vaak niet waard.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dan zou het bij mij een alu exemplaar moeten zijn (ga het zo nakijken) en zou het dus iets anders dan roest moeten zijn. Zal het zo wel zien.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De reden om (een complete ruit!) sloopexemplaar te gebruiken, mits met alu-rail inderdaad, is dat het niet denkbeeldig is dat je je ruit sloopt bij het demonteren van de oude geleider. Enne, voor die 18 euro hoef je het niet te laten, maar het de- en monteren van zo’n geleider kost best een beetje tijd. Een complete ruit schuif je er, bij wijze van spreken dan, zo in. Suit yourself!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik heb de boel eens uit elkaar gehaald en zover ik het kon zien is het tandwiel dat achter het ruitmechaniek zit (die dus op en neer gaat bij de ruit open en dicht doen) een beetje aan vervanging toe. Wanneer het ding beweegt gaat ie heen en weer wat mij niet de bedoeling lijkt en wanneer de ruit wil sluiten (dus wanneer het tandwiel bijna beneden is) kan die af en toe niet verder waardoor de ruit een stukje open blijft staan.
De geleider zelf zag er nog best goed uit en alles zat goed in het vet.
Hoort dat heen en weer bewegen van het tandwiel of moet ik de het gehele ruitmechanisme nu vervangen (is 1 geheel als ik het goed kon zien).
Zit er niets tussen? Dat “tandwiel” is de vertande kant van het schaarmechaniek; dat moet je als geheel vervangen. Het motortje kan er wel af.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Heb zojuist een andere mechaniek bij McDean meegenomen en weet nu waarschijnlijk ook waar het in zit, binnenkort maar eens lekker prutsen.
Sinds vandaag zit er weer verse APK op de auto Nadat een bedrijfje achter mijn werk de auto eerst had afgekeurd op een iets hoorbaar wiellager LA heeft mijn vertrouwde monteur daar vandaag ook naar gekeken en die kon het niet waarnemen. Daarom is de auto toch goedgekeurd en kan ik lekker weer een jaar rijden!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
YES! Na weken ergernis heb ik me vandaag er toe gezet om het ruitmechaniek linksvoor te vervangen en na veel uren en scheldwoorden is het dan toch gelukt!! Ik ben hier wel erg blij mee en het is maar goed ook dat ik het mechaniek nu vervangen heb. Zoals het er uit zag denk ik niet dat het nog veel langer meegegaan was. Kortom: er zit hier een blij persoon achter de computer
gefeliciteerd het is een ongelofelijk rotwerk zo’n raammechanisme, ik weet het.
ook gefeliciteerd met de nieuwe APK.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dankjewel! Het is inderdaad een flinke rotklus, zeker als je vrij onhandig bent als ik. Met dank aan de beschrijving van Roel van citroenbx.nl en een mechaniek + wat advies van McDean is het gelukt. Geeft een goed gevoel als zoiets dan toch lukt