Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik zat te denken aan een green replacement filter. (dus geen open air)
ga je het verschil met zo’n filter merken?
het is zeker niet me bedoeling om er mee te gaan racen, ik verwacht ook geen grote verschillen.
pluspunten die worden gegeven op de websites:
- meer vermogen
- meer koppel
- minder brandstof verbruik
- minder onderhoud (filter hoeft niet nooit meer vervangen te worden)
kloppen deze voordelen?
ik neem aan dat het bij een replacement filter qua geluid niet zoveel uitmaakt. of kan je het verschil wel horen?
Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
thanx voor je reactie.
weet iemand trouwens wat een orgineel filter bij citroen dealer kost?
dan weet ik ook of het qua prijs nog beetje aantrekkelijk is
Voor de xantia is een orgineel filter een euro’tje of 13.-
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Voor Xsara idd ongeveer dezelfde prijs. € 12,55 ex. BTW, inclusief dus €14,93. Citroën nderdeelnummer 1444J5, voor Xsara 1.6/1.4 bj vanaf 2000. Bij iddstechnique kost hetzelfde filter overigens € 8,31 inclusief BTW (hun artikelnummer: 143540). Maar daar komen nog verzendkosten en misschien nog iets van administratiekosten bij.
Gezien de relatief lage kosten van een nieuw filtertje en met een vervanginsinterval van 60.000 km denk ik niet dat “minder onderhoud” een echt argument is. Sterker nog, het green filter lijkt mij alleen maar lastiger. Die zal je neem ik aan schoon moeten maken terwijl je het standaard filter gewoon vervangt en het oude weggooit (is overigens kipsimpel en zeer makkelijk bereikbaar).
Ik moet zeggen ik ben altijd een beetje wantrouwend tegenover dit soort “wonder” producten, want als het allemaal zo makkelijk en relatief goedkoop is, waarom bouwt een autofabrikant ze dan niet standaard in? Ik denk dat je pas wat gaat merken als je echt drastisch het luchtinlaattraject gaat veranderen.
Vroem
Een fabrikant moet natuurlijk reservens inbouwen en compromissen maken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Als het je echt om de vermogenswinst of een beter geluid gaat, dan moet je een open filter monteren. Die inlegfilters hebben dan echt geen nut. Of dan het vermogen merkbaar stijgt is ook maar de vraag. Het geluid wordt anders en daardoor lijkt het allemaal beter en sneller te gaan.
Mijn advies, koop of een open filter (voor het geluid) of vervang je originele filter gewoon regelmatig.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
een sportief hoeft van mij niet, alleen boven de 4500 rpm heb ik daar geen problemen meer dat zou ik nog wel leuk vinden.
een open air wordt (standaard) niet voor mijn motor geleverd. (green en K&N niet) en deze geen wel meteen sportief geluid maken
verder leek het me wel wat als net dat kleine beetje meer vermogen/koppel heb.
he arjan ik zou zelf voor een universele kelk gaan van green green is beter dan k&n en maakt een mooier geluid zo,n universele kelk is heel eenvoudig te monteren ook op jou xsara GreetzZz Lodie
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
het filter heb ik er zaterdag morgen ingezet.
het oude filter was toch erg grijs dus toch maar gedaan
ook meteen flinke rit gemaakt, uiteraard maakt het geen wereld verschil.
maar ik heb wel het idee dat voor met file rijden de motor bij lage toeren een stuk minder snel gaat trillen en pakt wat makkelijker op
het wegrijden gaat denk ook iets makkelijker.
met doortrekken op hoge toeren kan ik niet echt zeggen of er nu veel verschil in zit.
ja maar wat heb je nu een vervangingsfilter of een kelk ?
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vervangings filter.
ik ben er wel tevreden over
ik hoef zelf niet te ik constant de motor erg hoor, dat zou ik alleen op veel toeren leuk vinden.
verder is er geen standaard pakket voor mijn motor met kelk
en dit is goedkoper
en vind dat als je echt wil gaan tunen dat je in de Xsara niet met de 1.4 moet beginnen