Hi,
Bij het vervangen van de distributieriem van mijn citroen AX Fi is de
ontsteking ontregeld. De BDP sensor heb ik gevonden en het afscherm
plaatje heb ik verwijderd zodat ik het vliegwiel zie draaien. Echter:
1. Hoe stel ik vast dat het vliegwiel in de juiste positie staat
(magneetje of markering?) en hoe nauwkeurig moet die posite zijn.
2. Hoe stel ik vast dat de nokkenas de juiste positie heeft?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vaag verhaal: bij het vervangen van de riem is er toch op merktekens gelet (mag ik hopen..)?
Dan werkt de BDP gewoon en wordt via de ECU de ontsteking geregeld…
‘Spirit of avant-garde’
Denk dat idd je riem niet goed staat. Wat is precies de klacht?
Autofan schreef:Denk dat idd je riem niet goed staat. Wat is precies de klacht?
Na vervangen van riem bleek de motor onregelmatig te lopen.
Omdat de te vervangen riem erg slap aanvoelde dacht ik dat de
afstelling niet helemaal 100% was en ben gaan experimenteren
waarbij de afstelling is ontregeld. Kortom, ik ga ervan uit dat
mijn afstelling niet meer klopt en dus moet ik op zoek naar markeringen op het vliegwiel en nokkenas.
Met de distriebutieriem los, kan ik voor de nokkenas aan de hand van de kleptuimelaars de arbeidsslag bepalen door te kijken wanneer voor cilinder-1 de in- en uitlaat klep gesloten zijn.
Voor het vliegwiel heb ik ook een uniek punt nodig; door het handmatig via de dynamo-poelie te draaien zie ik het vliegwiel ter hoogte van de BDP-sensor draaien maar ik weet niet wat het unieke punt is waarop de BDB-sensor zou moeten reageren (is dit magnetisch of optisch bepaald?).
Kortom, als iemand mij kan uitleggen hoe ik de markeringen kan vinden op nokkenas en vliegwiel dan kan weer verder.
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Rio97 schreef:Vliegwiel is toch met een streepje gemarkeerd?
Dan kan deze geblokkeerd worden.
Nokkenas net zo.
Of ik begrijp de vraag niet helemaal…Wat betreft het vliegviel heb ik me suf getuurd of ik iets
unieks als markering kon zien. Pas nadat ik de zij-opening
ontdekte en middels een metaal staafje op gevoel het gat
in het vliegwiel ontdekte waarmee het kon worden geblokkeerd,
was het probleem snel verholpen. Dat de blokkeerstand van de
nokkenas qua positie/timing overeenkomt met die van het
vliegwiel was mij niet direct duidelijk.Motor draait weer als een zonnetje
Bedankt voor de duidelijke foto’s.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooi hè, hoe simpel een oplossing kan zijn?!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Mooi dat het weer allemaal gelukt is!
Tussen die twee foto’s van mij zat nog een andere foto… toen stond na het blokkeren van het vliegwiel de nokkenas 180° verkeerd om.
Toen we dat constateerden stonden wij ons ook wel even verbaasd af te vragen wie er wat aan dit blok had lopen beunen…
Allemaal netjes rechtgezet, loopt ook weer als een zonnetje!
Groet, Rogier