BartBx schreef:
2. is er een truc om het kleppendeksel los te krijgen?6. stuurt een BX14 inderdaad zo zwaar (we zijn thuis altijd stuurbekrachtiging gewend geweest…)
2=> Boutjes losmaken en trekken?
6=> Banden iets harder oppompen scheelt al wat
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jouw auto heeft op zeker een monopoint injectie, geen carburateur!
De motor is een TU, welke precies moet je op het blok ff uit zien te vinden.
Het lastig koudstarten kan te maken hebben met veel, maar het meest verdacht zijn toch wel sensoren mbt tot de temperatuur. Deze sensor geeft, als ik me niet vergis, ‘opdracht’ via de ECU om de motor verhoogd stationair te laten draaien. Verder zou het ook nog aan de stappenmotor kunnen liggen, hoewel je zegt dat de auto, als ie start, meteen mooi gaat lopen.
Last but not least: de benzinepomp.
En dan nog 1001 andere mogelijke oorzaken. Probeer een logisch lijstje te volgen en dingen uit te sluiten. Als je doorstart, ruik je dan benzine?
Affijn, succes met puzzelen!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Tsjah, ik heb in twee BX-en gereden zonder stuurbekrachtiging. Eerst een witte BX 14 Deauville, die ging echt heel zwaar. Dat kwam door versleten en zachte voorbanden. En mijn BX 16 TGi heeft ook geen stuurbekrachtiging. Nieuwe banden, en ik breng ze om de twee weken weer op druk. Dat gaat absoluut niet zwaar. Als je stilstaat, gaat het wel wat zwaar, maar het is zeker te doen. Zodra ik ook maar iets rol, dan draai ik het stuur met gemak met 1 hand helemaal rond. De truc is gewoon de auto al een beetje te laten rollen, dat scheelt enorm!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
BartBx schreef:Dan zal ik mezelf eens gaan informeren!
Ondertussen heb ik een paar vraagjes:
1. de auto start niet koud (startmotor draait prima). Nieuwe bougies, luchtfilter;bobine, verdeler en HSP kabels zien er uitstekend uit. Pas bij de 10e poging of zo slaat de motor aan en loopt direct goed. De CTS is goed. Wie weet het?
..................................
5. bovenop het injectiehuis zit een O-ring; de luchtpijp naar het luchtfilterhuis is met geen mogelijkheid over deze ring heen te krijgen en is sowieso niet goed vast te zetten. Is er iets niet origineel?.
................
Bij voorbaat dank!
Mischien heeft 1 met 5 te maken ? Het zal i.i.g. niet bevorderlijk zijn voor het e.e.a. als er valse lucht aangezogen wordt, dit dien je wel goed te krijgen…
Voor zover ik me kan kan herinneren zat die kraag gewoon met een slangeklem vast, klopt dat ?
Ja, die zit vlgs mij bij de TU-tjes eender.
Ich bin ein Breaker
Dank voor de reacties, ik ga deze week weer eens puzzelen. Vooral het niet direct, maar pas na 10x aanslaan bij koude start is vervelend…
Het kleppendeksel krijg ik overigens niet zo makkelijk eraf, als de boutjes los zijn wil ‘ie nog steeds niet. Er zijn dus geen andere punten waar deze vastzit? Dan moet ik misschien nog wat harder trekken, al ben ik dan wel bang dat ik iets forceer
BX Deauville (1993)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Waarom wil je het kleppendeksel eraf hebben ??
Zit met 2 dopmoeren en mogelijk een HELEBOEL vloeibare pakking vast. Dat laatste hoort er een beetje bij.
Zorg dus dat je een nieuwe pakking + tube vloepa bij de hand hebt voor het terugplaatsen.
Ich bin ein Breaker
ambijajance schreef:Mischien heeft 1 met 5 te maken ? Het zal i.i.g. niet bevorderlijk zijn voor het e.e.a. als er valse lucht aangezogen wordt, dit dien je wel goed te krijgen…
Voor zover ik me kan kan herinneren zat die kraag gewoon met een slangeklem vast, klopt dat ?
Hierbij een foto van mijn motorblok. Kan je op die detailfoto (de 2e foto dus) iets zien wat mogelijk niet klopt, of niet origineel is? Zo’n slangenklem zit er wel, maar heeft eigenlijk te weinig houvast op het injectiehuis… Moet de luchtbuis ook niet over die O-ring heen zitten?
BX Deauville (1993)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Klopt, ik kan me herinneren dat die buis moeizaam over het huis te wringen was, als je de slangeklem goed los draai moet het toch lukken, als alles origineel is. En inderdaad, goed uitkijken dat die klem niet scheef gaat lopen tijdens vastdraaien…
EDIT, nu ik die grote versie zo zie moet je dat toch eerst goed zien te krijgen, lijkt me niet dat de motor lekker loopt/start met zo’n valse luchtverbinding.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ambijajance schreef:
EDIT, nu ik die grote versie zo zie moet je dat toch eerst goed zien te krijgen, lijkt me niet dat de motor lekker loopt/start met zo’n valse luchtverbinding.
Hij krijgt hooguit wat ongefilterde lucht, maar geen valse lucht hoor. Het zit niet zoals het hoort maar daar moet ie wel mee starten.
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
De motor van de 1400 Deauville is een zg. KDY motor (TU 3). In nederland naast de BX ook ondermeer geleverd in in de AX. Als het goed is heb je een gietijzeren blok en een lichtmetalen kop. Het injectiesysteem is een A2.2 jetronic monopoint van Bosch.
Ik denk dat het handig is wanneer je de ECU laat uitlezen. Dit kun je ook zelf doen. Bij de AX club staat het het een en ander beschreven hoe je dat moet doen. Ook het eventueel resetten vand e ECU. Zie:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2149
de codes kun je hier vinden:
http://www.205gti.com/downloads/xu9j2_ecu.pdf
Wanneer je het een en ander hebt doorverbonden kun je op aan de hand van van het knipperen van het lampje de katalysator op de dashboard een code achterhalen. Let wel: de ECU bevindt zich in jou geval onder de bijrijderstoel.
Ik vermoed dat het een defecte inlaatlucht temperatuur sensor is of de lamda sonde.
Meet het en je weet het
Groet,
Peter
Peter2006 schreef:De motor van de 1400 Deauville is een zg. KDY motor (TU 3). In nederland naast de BX ook ondermeer geleverd in in de AX. Als het goed is heb je een gietijzeren blok en een lichtmetalen kop. Het injectiesysteem is een A2.2 jetronic monopoint van Bosch.
Kan net zo goed alu onderblok zijn. Dat maakt voor het injectieverhaal niks uit.
KDY -> verdelerkap
KDZ -> DIS bobine (4 uitgangs bobine).
Een verdelerkap motor heeft geen BDP sensor en zal daarop foutcodes geven die weer genegeerd mogen worden.
Een verdelerkap motor heeft geen BDP sensor en zal daarop foutcodes geven die weer genegeerd mogen worden.
Er zít overigens denk ik wel een BDP-sensor op de motor. Die zit alleen niet aangesloten en dient alleen voor de diagnose-stekker. De stekker hangt ergens onder de bobine in een klemmetje. Ze zijn doorgaans kapot overigens - maar dat boeit dus helemaal niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Een verdelerkap motor heeft geen BDP sensor en zal daarop foutcodes geven die weer genegeerd mogen worden.
Er zít overigens denk ik wel een BDP-sensor op de motor. Die zit alleen niet aangesloten en dient alleen voor de diagnose-stekker. De stekker hangt ergens onder de bobine in een klemmetje. Ze zijn doorgaans kapot overigens - maar dat boeit dus helemaal niet.
Is ook. Maar ik bedoel dan ook dat die onsteking het niet moet hebben van de BDP sensor vooor de onsteking. Dat wordt dan gewoon “ouderwets” geregeld met een opnemer in de stroomverdeler. Er gaat dan wel een onstekingssignaal naar de ECU. Toerental is een belangrijke regelparameter voor de ECU.