Om niet al te off-topic te gaan bij het vorige draadje, dacht ik hier maar een nieuw onderwerp te maken. De vraag is, wat moet er allemaal gebeuren om de bx tot RDW-proof cabrio te maken? Om te beginnen moet het dak eraf,
maar wat is de slimste afzaag-lijn?
Kan je het dak nog gebruiken als hard-top?
Hoe maak je de auto torsievrij? WQaar komt dan de versteviging?
Hoe en waar maak je een (verplichte?) rolbar?
Hoe zit het met het afwerken van de afgezaagde elementen, hoe maak je dat mooi en veilig?
Ik zie hier wel een gaaf project in!!!!Leuk voor de zomer!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Voor de versteviging kun je een kruis lassen onder de bodemplaat en eventueel buizen over de lengte( zoals in rally wagens).
De randen kun je netjes afslijpen, plaatje eroverheen lassen, gladslijpen, plamuren en aflakken..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Voor de versteviging kun je een kruis lassen onder de bodemplaat en eventueel buizen over de lengte( zoals in rally wagens).
FOTO
FOTO
De randen kun je netjes afslijpen, plaatje eroverheen lassen, gladslijpen, plamuren en aflakken..
ik zou ook een kruis maken in de kofferbak, achter de bank ik. van linksboven naar rechtsonder en van rechtsboven van links onder. Dit voorkomt dat je auto om zn lengte as gaat torderen…..
tja, maar je wilt natuurlijk geen rallywagen, maar een chique cabrio!
Misschien dat onder de bodemplaten of anders onder de stoelen een goede optie is?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Neerklapbare achterbank laten varen en een kruis achter de rugleuning achterbank?
Dat zat in mijn Renault 9 om het torderen tegen te gaan…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
kunt natuurlijk ook gewoon de B-stijlen laten staan, dus die bij de dakranfd eraf zagen. Dikke buis er mooi tussenin passen en je hebt ook weer wat stevigheid erin zitten….
achterkant zal denk ik zonder een kruis niet al te stevig zijn….
Of doe zoals bij een eend: zaag alleen je dak eruit….dus alle stijlen laten staan. andere achterkant maken en klaar ben je!
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Misschien het verkeerde voorbeeld en dus de verkeerde indruk, maar as ik denk aan de nogal lukraak opengeknipte rode BX ‘cabrio’ op Citromobile, dan zeg ik: niet doen….
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Misschien het verkeerde voorbeeld en dus de verkeerde indruk, maar as ik denk aan de nogal lukraak opengeknipte rode BX ‘cabrio’ op Citromobile, dan zeg ik: niet doen….
idd….mss een schadegeval geweest…want dat was echt bagger gedaan…..
Dat is zonde, maar ik denk dat als je het echt mooi wilt maken en je er veel tijd in besteed om het goed af te werken, dat het dan wel wat kan worden….
Dat op Citromobile was natuurlijk een stunt om mensen aan het denken te zetten, en dat is gelukt.
De BX heeft in zijn gewone gedaante in de kofferbak al vrij weinig stevigheid, denk maar aan de kunstof klep.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik denk dat je de voordeuren kleinstukje moet verlengen en de achterdeuren strak moet wegwerken.
Hier achter kan ej namelijk heel buizenframe maken wat je aan bestaande carroserie last en groot voordeel is dat je het van buitenaf niet ziet.
kwestie van mooie egale achterkant maken en voorzien van softtop dak.
Zie eventeel even bij restauratie van DS cabrio hoe ze dat hebben gedaan.
En de Cabrio op CM was natuurlijk even ter promotie van de BX Club
je kan er zelf natuurlijk een mooie elegante cabrio van maken dan wel met twee deuren.
Hou ons maar op de hoogte met foto’s en dergelijke.
Zeer leuk project en wie weet tot op de zomerse meetings.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Je vergeet alleen even dat je dan geen steun hebt waar de deuren zitten
Schijt aan originaliteit.
de middelste stijl ...verset je een stukje naar achteren
zodat ej weer steun krijgt voor de voorste verlengde portieren
wat ik overigens erg mooi vind passen bij een cabrio.
En idd is even wat meer werk dan de originele deuren te laten zitten ..maar smaken verschillen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Enne versteviging ala Nissan 350z?
Dat was ten slotte ook een ‘productiefout`
Wat betreft deuren zie ik alleen het probleem dat die waarschijnlijk loodzwaar worden als je ze verlengd…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Tom Duckpower schreef:Mulder schreef:Misschien het verkeerde voorbeeld en dus de verkeerde indruk, maar as ik denk aan de nogal lukraak opengeknipte rode BX ‘cabrio’ op Citromobile, dan zeg ik: niet doen….
idd….mss een schadegeval geweest…want dat was echt bagger gedaan…..
Dat is zonde, maar ik denk dat als je het echt mooi wilt maken en je er veel tijd in besteed om het goed af te werken, dat het dan wel wat kan worden….
Die Citromobile-cabrio moet je als hét bewijs zien dat BX-en wel degelijk kunnen rotten. Alles wat je zag was nog goed, wat je niet zag (de bodem en wielophanging) was volledig weggerot. Reden ook dat het ding als “donor” gediend heeft; er kon niet veel aan verloren gaan.
Ich bin ein Breaker
Die deuren is inderdaad een probleem dat ze dan gaan hangen. De deur-ophanging bij een BX is volgens mij al niet zo heel erg geweldig. Dan is het ook nog eens een kwestie dat je een deur niet zomaar kunt verlengen, aangezien dat gewoonweg van binnenuit niet mooi is.
WYD schreef:Die deuren is inderdaad een probleem dat ze dan gaan hangen. De deur-ophanging bij een BX is volgens mij al niet zo heel erg geweldig. Dan is het ook nog eens een kwestie dat je een deur niet zomaar kunt verlengen, aangezien dat gewoonweg van binnenuit niet mooi is.
De BX K coupé had dacht ik aan 1 kant een verlengde deur. Maarja, daar is er ook maar 1 van ofzo; kinderziektes zullen daar nooit uitgehaald zijn.
Het probleem van de deurophanging is dat ie niet te stellen is zonder buigwerk.
Ich bin ein Breaker