Remblok komt niet vrij
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 21 mei 2005 08:11 AM

Bij mijn rechtervoorwiel was er vaak een hoge pieptoon van een aanlopend remblok. Eén graadje naar links sturen, en weg is de piep. Laatst moest ik even de riem van de pomp aanspannen, en daarom het voorwiel even gedemonteerd. Zag meteen dat het buitenste blok bijna op was, dus alle blokken vervangen door Bosch-blokken. Nu piepen die nog steeds behoorlijk na 500 km. Maar ik hoor tevens het bekende piepje weer. Na remmen, en rem losgelaten, piept het nog heel zachtjes. Komt dus weer niet goed vrij. Waar moet ik het nou zoeken, met de hand is de remklauw soepel op en neer te halen.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 21 mei 2005 01:23 PM
  [ # 1 ]

je moet dan even de remklauwen helemaal schoonmake. de zuigers blijven dan hangen.

remklauw eraf en uit elkaar halen. zorgen dat de rubberen afdichtingen niet kapot gaan, of een revisie setje kopen. dat is altijd goed Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 21 mei 2005 09:32 PM
  [ # 2 ]

Heb je de bewegende onderdelen ook weer ingesmeerd met kopervet?  Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 mei 2005 12:46 AM
  [ # 3 ]

Re: Remblok komt niet vrij

Ben de Hoog schreef:

Bij mijn rechtervoorwiel was er vaak een hoge pieptoon van een aanlopend remblok. Eén graadje naar links sturen, en weg is de piep. Laatst moest ik even de riem van de pomp aanspannen, en daarom het voorwiel even gedemonteerd. Zag meteen dat het buitenste blok bijna op was, dus alle blokken vervangen door Bosch-blokken. Nu piepen die nog steeds behoorlijk na 500 km. Maar ik hoor tevens het bekende piepje weer. Na remmen, en rem losgelaten, piept het nog heel zachtjes. Komt dus weer niet goed vrij. Waar moet ik het nou zoeken, met de hand is de remklauw soepel op en neer te halen.

Goede kans dat er speling zit op het schuifstuk van de remklauw. Een revisiesetje ervoor is een optie, of een andere remklauw.
Ook moet je goed kijken of de handremkabels de klauw niet tegen de schijf aan drukken IN RIJSTAND. Zo vrijhangend kun je daar maar matig wat van zeggen namelijk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 22 mei 2005 03:06 AM
  [ # 4 ]
WYD schreef:

Heb je de bewegende onderdelen ook weer ingesmeerd met kopervet?  Wink

ik gebruik liever ceramic vet Laughing

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 mei 2005 04:46 AM
  [ # 5 ]
vortex schreef:
WYD schreef:

Heb je de bewegende onderdelen ook weer ingesmeerd met kopervet?  Wink

ik gebruik liever ceramic vet Laughing

Als je er niet uitkomt met je bestaande klauwen hebi k er nog wel een paar liggen die niet aanlopen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
edje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 22 mei 2005 08:11 PM
  [ # 6 ]

Re: Remblok komt niet vrij

Ben de Hoog schreef:

Bij mijn rechtervoorwiel was er vaak een hoge pieptoon van een aanlopend remblok. Eén graadje naar links sturen, en weg is de piep. Laatst moest ik even de riem van de pomp aanspannen, en daarom het voorwiel even gedemonteerd. Zag meteen dat het buitenste blok bijna op was, dus alle blokken vervangen door Bosch-blokken. Nu piepen die nog steeds behoorlijk na 500 km. Maar ik hoor tevens het bekende piepje weer. Na remmen, en rem losgelaten, piept het nog heel zachtjes. Komt dus weer niet goed vrij. Waar moet ik het nou zoeken, met de hand is de remklauw soepel op en neer te halen.

Verder moet je kopervet gebruiken aan de achterkant remblokken en zijkanten (metaal aan de remblokken)
gr.Edje

Beste citroen rijders, ik ben in Borculo geweest en heb daar mijn hart weer op kunnen halen en enige tips kunnen geven daar ik 20 jaar citroen monteur ben geweest . wil mijn kennis (als dit op prijs wordt gesteld )met u delen zoveel mogelijk is.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 mei 2005 08:18 PM
  [ # 7 ]

heeft iemand dan ook een goede tip om vast zittende remcylinders uit de klauw te persen zonder met een schroevendraaier te gaan hefbomen en zodoende de randen te beschadigen, zonder perslucht?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 mei 2005 08:48 PM
  [ # 8 ]
malle pietje schreef:

heeft iemand dan ook een goede tip om vast zittende remcylinders uit de klauw te persen zonder met een schroevendraaier te gaan hefbomen en zodoende de randen te beschadigen, zonder perslucht?

ER is 1 zuiger in een BX klauw aanwezig. Ivm het handremstelmechanisme moet je de zuiger euit draaien. Dit gaat met een vierkantige schroevendraaier. Als je het ziet weet je wat ik bedoel .Of bekijk even het remmen topic op Roel Tiemersma’s site.  www.citroenbx.nl

Dit is het plaatje waar het om gaat:

Dit voorbeeld behandelt welliswaar de remmen van de BX 16V maar de klauwen gebruiken hetzelfde principe (zijn alleen iets breder vanwege de geventileerde schijven).

Gr,
Marten

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 23 mei 2005 05:14 AM
  [ # 9 ]

Vandaag het voorwiel eraf gehaald om jullie adviezen eens toe te passen. Ik had al kopervet liggen, en die dus daardwerkelijk gebruikt op de ruggen van de blokken. Met Shell Breakcleaner de schijven gereinigd, en de rubberen hoesjes van de remklauw, en de stangen daaronder, gesmeerd met WD-40 en siliconen-spray. Op dit moment gaat het goed, al piepen de remmen nog tijdens de laatste meters. Maar de blokken zijn pas 600 km oud, wellicht nog de inloopperiode.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 23 mei 2005 12:22 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
malle pietje schreef:

heeft iemand dan ook een goede tip om vast zittende remcylinders uit de klauw te persen zonder met een schroevendraaier te gaan hefbomen en zodoende de randen te beschadigen, zonder perslucht?

ER is 1 zuiger in een BX klauw aanwezig. Ivm het handremstelmechanisme moet je de zuiger euit draaien. Dit gaat met een vierkantige schroevendraaier. Als je het ziet weet je wat ik bedoel .Of bekijk even het remmen topic op Roel Tiemersma’s site.  www.citroenbx.nl

Dit is het plaatje waar het om gaat:

Dit voorbeeld behandelt welliswaar de remmen van de BX 16V maar de klauwen gebruiken hetzelfde principe (zijn alleen iets breder vanwege de geventileerde schijven).

Gr,
Marten

Bedankt hoor! Alleen wist ik dat al Wink  Ging mij erom, tijdje terug heb ik maar gewoon een nieuwe klauw erop gezet, want de cylinder bleef vast zitten en die kreeg ik met geen mogelijkheid meer uit de klauw. Toen ik m er eindelijk uit had gekregen met een schroevendraaier en dan hefboompje spelen, was(uiteraard) de rand helemaal beschadigd, is natuurlijk maar zacht materiaal….Dus mijn vraag was eigenlijk hoe je dat ding eruit kunt krijgen zonder perslucht(want dat heb ik niet) en zonder gebruik van een schroevendraaier.
Trouwens, ik heb ook altijd gedacht dat je de cylinder alleen maar terug kreeg met een vierkante schroevendraaier, maar ik heb laatst een lijmtang gebruikt en hij ging er gewoon in hoor! Dus hij kan in principe gewoon naar binnen gedrukt worden! Scheelt een hoop gezeur, want wat ik dat een kloteklus zeg, links draaide die in 10 slagen naar binnen, rechts was ik rustig een uur aan het draaien, zonder overdrijven!

En dan nog even over die cylinder, dat het er maar 1 is, dan moet je er wel bij zeggen dat je het dan over de voor-remklauwen hebt, achter zijn het er 2! Wink Maar dat wist je vast wel… Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 mei 2005 03:00 PM
  [ # 11 ]
malle pietje schreef:

En dan nog even over die cylinder, dat het er maar 1 is, dan moet je er wel bij zeggen dat je het dan over de voor-remklauwen hebt, achter zijn het er 2! Wink Maar dat wist je vast wel… Laughing

Uiteraard Wink

Als ze zo rottig terugdraaien is er idd iets mis. Meestal gaat het in het beign zwaar, maar als er eenmaal gang in zt moet je zo echt met gemak terug kunnen draaien anders is er echt iets mis.

Leuk, bij Xantia klauwen werkt het ong. vergelijkbaar al zien de klauwen er wel anders uit. Maar die moet je dus ook terugdraaien op dezelfde manier.

Gr,
Marten

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 mei 2005 12:46 AM
  [ # 12 ]
malle pietje schreef:

Bedankt hoor! Alleen wist ik dat al Wink  Ging mij erom, tijdje terug heb ik maar gewoon een nieuwe klauw erop gezet, want de cylinder bleef vast zitten en die kreeg ik met geen mogelijkheid meer uit de klauw. Toen ik m er eindelijk uit had gekregen met een schroevendraaier en dan hefboompje spelen, was(uiteraard) de rand helemaal beschadigd, is natuurlijk maar zacht materiaal….Dus mijn vraag was eigenlijk hoe je dat ding eruit kunt krijgen zonder perslucht(want dat heb ik niet) en zonder gebruik van een schroevendraaier.
Trouwens, ik heb ook altijd gedacht dat je de cylinder alleen maar terug kreeg met een vierkante schroevendraaier, maar ik heb laatst een lijmtang gebruikt en hij ging er gewoon in hoor! Dus hij kan in principe gewoon naar binnen gedrukt worden! Scheelt een hoop gezeur, want wat ik dat een kloteklus zeg, links draaide die in 10 slagen naar binnen, rechts was ik rustig een uur aan het draaien, zonder overdrijven!

Da’s echt niet best; ik heb het eerste stukje terugdraaien gewoon met de hand gedaan en dat ging met enig geduld prima. Je moet - bij in of uitdraaien - bijzonder goed uitkijken dat je niet de zuiger beschadigt anders kun je ophouden. Er schuin inzetten en dan dichtknijpen met een lijmtang lijkt me niet zo’n strak plan eigenlijk.

Het vierkante ringetje om de zuiger heen is overigens wél een gevoelig ding; als die niet goed meer is is kun je ook ellende krijgen met terugdraaien. Ze zijn in revisiesetjes te krijgen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook