1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Motorkap: Plastic of staal??
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11741
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 november 2008 07:56 PM

Even een vraagje: hoe zit het precies met stalen en plastic motorkappen?? Ik zie veel foto’s van BX’en met plastic kappen, maar mijn Bix heeft een stalen - en bovendien zit er de rot in.

Zitten die stalen kappen op alle diesels? Of heeft dat een bouwjaar technische reden? Of is het nog anders?

En natuurlijk: ik moet maar eens een zwarte plastic kap regelen…  Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 november 2008 08:23 PM
  [ # 1 ]

De BX serie’s 1 hadden geloof ik altijd een plastic kap. (dus t/m 1986)

Later (weet niet precies wanneer) kregen dacht ik de diesels en de 1900’s benzine een stalen kap.

 

En als je nog een plastic kap zoekt;

ik heb er nog 3 staan Wink

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 02 november 2008 09:13 PM
  [ # 2 ]

mijn gti uit 1990 heeft er een van plastik, al staat er een mooie stalen zonder steenslag klaar in de schuur.

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 02 november 2008 09:39 PM
  [ # 3 ]

mijn progress uit 1993 heeft een lange stalen kap, helaas met steenslag en ik kan nergens een andere vinden Confused

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 02 november 2008 09:42 PM
  [ # 4 ]

Mijn 1.9 TZI uit 1990 heeft een plastic kap (met de nodige steenslagschade)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 november 2008 09:44 PM
  [ # 5 ]

huh

Ik snap er helemaal niks meer van! Hoe zit het nou precies?

Welke modellen hebben nou staal, welke plastic etc?! Shocked

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 02 november 2008 09:51 PM
  [ # 6 ]

Na 17 bx-en gehad te hebben kan ik alleen maar zeggen:
Op de type 1 zitten ze door elkaar, op de type 2 zit vrijwel alleen maar plastic, en de type 3 heeft vanaf ergens in 1992 bijna alleen nog maar stalen kappen gehad.

En dan nog is er geen systeem in te ontdekken Laughing

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2008 09:51 PM
  [ # 7 ]

Alleen de laatste series kregen automatisch staal. Dus ergens in 1992.

Kunstof is uiteraard roestvrij, maar dat wil nog niet zeggen dat het mooi blijft. De lak op stalen kappen is volgens mij toch wat gevoeliger voor steenslag. En dan krijg je wittte puntjes in plaats van bruin (roest).

Schade auto’s kregen nogal eens een stalen vervangingskap omdat die een stuk goedkoper waren.

Zelf heb ik een stalen kap en ik vind het wel fijn. Ze beginnen met hoge snelheden niet zo irritant te wiebelen als een plastic kap.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 02 november 2008 09:56 PM
  [ # 8 ]

Na 1992 zijn de stalen kappen eenheidsworst, daarvoor is er verschrikkelijk gerommeld met de plastic en stalen kappen. Ze hebben allebei hun voor en nadelen.

Er is ook ooit gerept over een stalen achterklep [BX Domage], maar of we die melding als betrouwbaar moeten beschouwen is maar de vraag kan ik U melden.

Test

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 03 november 2008 09:26 AM
  [ # 9 ]

Ik heb een plastieken kap erop leggen en bij hoge snelheden zie je hem inderdaad erg veel trillen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 november 2008 10:25 AM
  [ # 10 ]

Hou het op kunststof; dat blijft goed. Het wiebelt misschien wel maar het rot niet. Niet rottende ijzeren kappen zijn zeer zeldzaam.

Begin 1992 werd er nog kunststof geplaatst; ik denk dat het zo vanaf halverwege het jaar omgeschakeld is.

Alle originele reservedelen waren ook van ijzer.

Of turbodiesels ook met ijzer geleverd zijn weet ik niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2008 11:31 AM
  [ # 11 ]
karel schreef:

Begin 1992 werd er nog kunststof geplaatst; ik denk dat het zo vanaf halverwege het jaar omgeschakeld is.

Mijn TZD heeft een originele stalen kap en is van febr. 1992. Ik weet natuurlijk niet zeker of ie ooit schade heeft gehad op de kop, maar ik vermoed van niet.

karel schreef:

Of turbodiesels ook met ijzer geleverd zijn weet ik niet.

Niet per definitie, daarvoor ben ik toch te vaak kunstof tegen gekomen op turbodiesels.

karel schreef:

Hou het op kunststof; dat blijft goed. Het wiebelt misschien wel maar het rot niet. Niet rottende ijzeren kappen zijn zeer zeldzaam.

Klopt. het roestspook zit er al wel in. Maar ik heb nog een kunstof exemplaar op reserve.  Cool  Laughing

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 03 november 2008 12:11 PM
  [ # 12 ]

die van mij is qua roest nog erg strak , klein puntje op het lange gedeelte zeg maar, helemaal onderaan, de onderkant/binnenkant is ook praktisch roestvrij. verder dus wel heel veel van die witte steenslag putjes

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11741
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 november 2008 07:17 PM
  [ # 13 ]

Nu tweede BX binnen (elders meer) met weer een stalen kap. Ook weer een die al wel wat slordig wordt, maar deze kan met Owatrol nog wel een jaartje of twee, drie zitten…

Maar nu even om de zaak te compliceren: er zijn “korte” voorranden en “lange”, zie ik aan de Zwartwitte vloot bij mij voor de deur. De eerste hebben een grilletje. Wat is de philosophie daarover?? Het is wél iets om op te letten bij het wisselen van de motorkap!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2008 07:22 PM
  [ # 14 ]
Penny Lane schreef:

Nu tweede BX binnen (elders meer) met weer een stalen kap. Ook weer een die al wel wat slordig wordt, maar deze kan met Owatrol nog wel een jaartje of twee, drie zitten…

Maar nu even om de zaak te compliceren: er zijn “korte” voorranden en “lange”, zie ik aan de Zwartwitte vloot bij mij voor de deur. De eerste hebben een grilletje. Wat is de philosophie daarover?? Het is wél iets om op te letten bij het wisselen van de motorkap!

Derk

Over korte en lange kappen is ook al het nodige geschreven.

korte kap:
sportieve modellen (bx sport, gti, 16v, turbodiesel
automaten
breaks

lange kap:
de rest

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11741
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 november 2008 07:39 PM
  [ # 15 ]

Check. That figures. Einde complicatie Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook