![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
In de zomer wil de 19tzi nog wel eens warm worden, net als andere auto’s met een stevige motor. Op parkeerplaatsen herken je dan juist geparkeerde auto’s aan het geluid van de nog nadraaiende ventilator. Ik herinnerde mij dat ik bij het beklimmen van een lange helling bovenop stopte (uitzicht en zo) en dat kort na het parkeren het water uit de motor liep. Inmiddels wijzer laat ik het contact nog even aanstaan en controleer de beweging van de temperatuurmeter. Vaak loopt de ventilator nog even.
Is de door mij gebruikte procedure standaard, een gevolg van een “fout” in het ontwerp of een foutje in mijn auto. Hoe gaan jullie om met het parkeren van een hete motor?
Gerhard
Het typische vind ik dat andere auto’s die ik heb ook zonder contact de fan laten nadraaien bij verhitte motor, maar dat de BX dat inderdaad alleen maar op contact doet?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klopt, bij een BX werkt het alleen met contact aan. Overigens zou juist een “grote” motor niet zo snel warm mogen lopen…
In zulke gevallen kun je de motor beter een poosje stationair laten lopen want als je hem gelijk uitzet staat de waterpomp ook stil en heb je geen circulatie meer door het blok waardoor de temperatuur nog verder oploopt
Goed om te weten ...
Dus als je merkt dat de fan draait hem even stationair laten lopen Als de fan niet draait natuurlijk niet (anders stook je hem alleen maar warmer)
ik heb een lampje op de fan aangesloten, je hoort hem nl slecht zodat ik in de auto kan zien of de fan draait en wat belangrijker is ook weer uitgaat. zo vang ik het gemis van een temperatuurmeter ook op.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Maar dat is nog geen oplossing voor het warm zijn van de motor op het moment van uitstappen? Draai je het contact uit om de sleutel mee te nemen gaat de fan uit (want contactgeschakeld).
Ook jouw lampje gaat dan mooi mee uit, dus werkt schitterend?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
een mogelijkheid is ook om een tweede fan er in te zetten sheeld erg veel.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Of je fan schakelen dmv een transistor en een condensator bij contact uit blijft hij nog even nablazen. Niet voor een hele lange tijd. Of een NTC/PTC-weerstand en constante plus. Naarmate de temp. afneemt wordt de weerstand hoger totdat de fan niet meer hoeft te draaien en de weerstand zijn max. waarde heeft bereikt. Oftewel een temperatuurafhankelijke weerstand plaatsen. De locatie moet dan nog even over nagedacht worden
stan schreef:een mogelijkheid is ook om een tweede fan er in te zetten sheeld erg veel.
Bij mij het geval, want airco-af-fabriek, maar dan nog schakelen ze uit als je het contact af zet…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Autofan schreef:Of je fan schakelen dmv een transistor en een condensator
bij contact uit blijft hij nog even nablazen. Niet voor een hele lange tijd. Of een NTC/PTC-weerstand en constante plus. Naarmate de temp. afneemt wordt de weerstand hoger totdat de fan niet meer hoeft te draaien en de weerstand zijn max. waarde heeft bereikt. Oftewel een temperatuurafhankelijke weerstand plaatsen. De locatie moet dan nog even over nagedacht worden
Zou een oplossing zijn idd… Ik schakel gewoon uit, want mijn thermoschakelaar is prima, hetgeen betekent dat de (koelvloeistof van de) auto gewoon iets van 93 graden is. Geen enkel probleem, en hij koelt bij stilstand toch wel af?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
maar misschien ontaggat mij nu iets waarom zou je de fan laten draaien waneer de motor uitstaat?
als ie uit staat koelt ie zoizo af :
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Hier in NL maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar als je in Spanje komt of andere warme landen (moet het er natuurlijk wel zomer zijn, want in Spanje schijnt het te sneeuwen) dan koelt ie niet zo snel af en zal het misschien handig zijn om zoiets te maken? Maarja zoek een goede waterdichte locatie voor die temperatuurgevoelige weerstand en regel hem zo dat hij bij een bepaalde temperatuur gewoon volledige weerstand geeft en geen stroom meer doorlaat naar de fan. Het is wel leuk om te proberen, maar teveel werk om daar gewoon fatsoenlijk tijd in te stoppen en het maakt het ook niet meer zo leuk meer als je er teveel tijd en geld in moet stoppen terwijl het eigenlijk niet nodig is
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zoals autofan zegt, dat zou een oplossing zijn. De geschakelde plus voor de fan of de stuurstroom van het relais vervangen voor een constante plus.
Als de auto dan in de fik staat gaat de fan draaien
Eveneens ben ik tevens ook.
of een lege accu als deze slecht is dat ding is niet voor niets afgezekerd met 30amp
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
knäckor schreef:Als de auto dan in de fik staat gaat de fan draaien
Dat wakkert het vuurtje tenminste wel lekker aan?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )