Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
In België zijn geen restricties als je kiest je auto aan de gewone keuring te onderwerpen. Dan wordt die even streng gecontroleerd als elke andere wagen. Je kunt echter kiezen voor een oldtimerkeuring:
Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.
Wanneer men een voertuig als oldtimer wenst in te schrijven, dient men met deze oldtimer bepaalde spelregels (lees: beperkingen) te respecteren: het is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Bij een oldtimer wordt een gedeeltelijke keuring uitgevoerd, hierbij heeft men oog voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:
de remmen worden gekeurd
het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken
de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken
controle van de sleepinrichting
Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.
Indien het keuringsbewijs geen defect vermeld, die aanleiding geeft tot een beperking van de geldigheid, kan een aanvraag tot inschrijving als oldtimer gevalideerd worden.
Vanaf 01.01.99 rijdt u een oldtimer voor een specifieke keuring voor. Deze specifieke keuring gebeurt vóór de eerste inschrijving als oldtimer of vóór de herinschrijving van de oldtimer op naam van een nieuwe eigenaar. Deze keuring leidt bij inschrijving tot afgifte van een specifieke oldtimer kentekenplaat (“O”-plaat).
De keuring oldtimer wordt in de 76 keuringscentra uitgevoerd.
Beperkingen:
MAG JE ONBEPERKT MET EEN OLDTIMER RIJDEN?
Auto’s die een jaarlijkse technische keuring ondergaan, mogen altijd en onbeperkt de baan op.
Auto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen van meer dan 25 jaar oud en alle andere wagens ouder dan 30, die kozen voor een vrijstelling van de jaarlijkse technische keuring - de auto’s met O-nummerplaat dus - krijgen bepaalde beperkingen opgelegd.
Ze mogen enkel op de openbare weg gebruikt worden:
ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties
ofwel voor proefritten met het oog op deze manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km
ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Rijtaks: een kleine 30 euro per jaar, afhankelijk van gewestelijke en gemeentelijke opdeciemen als ik het goed heb.
Verzekering: speciale klassiekerverzekeringen bestaan, vraag ernaar bij de verzekeringsagent waar je je dagelijkse wagen op polis hebt, want dat is wel de voorwaarde meestal. Zal ook niet duurder zijn dan in NL. Je kan natuurlijjk een gewone autoverzekering nemen (geen 1e wagen nodig, zoals in mijn geval), dan betaal je premie volgens de pk, de risicoklasse en de bonusmalus.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hocks schreef:
Zo had ik deze “DS” nog niet bekeken, maar inderdaad de korte wielbasis verraad het al een beetje.
?
De korte wielbasis ? Wat bedoel je?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Overigens is er wel een DS met SM blok, die rode DS 4 deurs cabrio uit de UK
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoi Dick,
zoals hier boven uitgelegd door BEsuper,is het in werkelijkheid.
De reden waarom de DS weg is, was omdat ik te veel auto’s had,en ik een keuze moest maken tussen een paar auto’s. en het is de DS geworden. Maar ik heb intussen een XM V6 erbij,dus is het weer als voorheen.
De SM motor is in revisie, en zou normaal deze week zijn eerste keer weer draaien na een dik jaar. Ik popel om hem te horen draaien.
bogaard77 schreef:hocks schreef:
Zo had ik deze “DS” nog niet bekeken, maar inderdaad de korte wielbasis verraad het al een beetje.
?De korte wielbasis ? Wat bedoel je?
Oke ik heb de foto beter bekeken , en in mijn ogen leek hij korter maar dat is niet zo ops:
Oke vertel dan maar wat voor “DS” dit is , en waarom dit een omgebouwde SM is, jij weet meer van deze auto en staat te popelen om het mij te vertellen , Ik ben erg leergierig.
Ik heb deze DS zien rijden met Marianne Hoepfner achter het stuur en was wel onder de indruk…......
Bijna elk merk, heeft wel een interessant model…..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deze “ds” is een proto, type “S”. het bestaat uit een onderchassis van een Sm, met daarop een DS voorruit omlijsting en deurstijlen. De gehele wielophanging is al gelijk aan de SM, dus met de draagarmen omgekeerd ten opzichte van de DS, schijfremmen, etc etc. Er ligt dus ook een sm motor, bak en stuurhuis in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Deze “ds” is een proto, type “S”. het bestaat uit een onderchassis van een Sm, met daarop een DS voorruit omlijsting en deurstijlen. De gehele wielophanging is al gelijk aan de SM, dus met de draagarmen omgekeerd ten opzichte van de DS, schijfremmen, etc etc. Er ligt dus ook een sm motor, bak en stuurhuis in.
Proto in de zin van prototype voor de SM in “DS camouflage” om de Sm techniek uit te proberen, die daarna een nieuwe bestemming kreeg als Rallyauto?
of proto - een volledig vrij probeersel om maar te winnen in zo’n rally met SM techniek en reklame te maken voor de DS die al wat aan het eind van zijn loopbaan was
Bijna elk merk, heeft wel een interessant model…..
Nog even over die “proto”: Die komt van de afdeling etudes technique, geleid door Jacques Ne. Tijdens de ontwikkeling van de SM zijn er twee chassis gemaakt met een Ds carosserie, om de SM techniek te testen. Dat zijn de SM’s met chassisnummer 00SB0001 en 00SB0002. Het zou kunnen zijn dat er later nog eens een SM proto gemaakt is, Jacques Ne was goed bevriendt met het competitie department, en ontwikkkelde vaak nieuwe dingen voor ze. Als ik me goed herinner is deze oranje DS gebruikt na 1975, toen de DS al uit produktie was, dus voor de publiciteit was het voor Citroen niet meer nodig.
Ook leuk omt e weten: Alle Citroen Competitie auto’s waren lichtblauw: Zowel de DS’en als de SM’s. Daar is pas met de CX rallye uitvoering verandering in gekomen. Dat was ook een idee van Wlgensinger, de PR man van Citroen in die tijd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Dom/BESuper,
Bedankt voor de antwoorden, ‘t is me helemaal duidelijk!
Dom; mooie clip met die XM, gaat nogal vooruit..
gr, Dick.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat heeft dat met dit topic te maken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
citroen23 schreef:Helaas vermeld het verhaaltje van deze regembeau niet wat er onder de kap ligt behalve dat het een carburateur benzine motor betreft…......
‘SM carbu’ lijkt me nou niet zo moeilijk te interpreteren is het wel?
waterman771 schreef:En wat heeft dat met dit topic te maken?
Inderdaad; in de verkeerde topic geplaatst….... ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.