Ik heb een vraagje ivm m’n Xsara Picasso uit 2006.
Rene heeft zo’n blitse toerenteller in z’n Picasso met benzinemotor, had ik ook maar die mogelijkheid.
Ik weet dus hoegenaamd niet hoeveel toeren de motor maakt, op zich niet meteen zo’n probleem.
Ik heb er nu bijna 60.000 probleemloze kilometers mee gereden. M’n rijstijl is eerder rustig te noemen.
Ik zet ‘m meestal al bij 70 km/u in z’n 5e versnelling, en dat gaat heel goed.
Nu heb ik echter al een tijdje een probleempje met een foutmelding op de boordcomputer. Storing motorregeling zegt ie.
Werd uitgelezen bij m’n dealer, die zei me dat het een sensor is die bij de uitlaat zit om de werking van een emissieklep te controleren.
Volgens m’n dealer werd dit probleem al door andere klanten gemeld, het stuk werd door hen al bij 3 klanten vervangen, zonder resultaat.
Op advies van Citroën België zou men dit stuk tijdelijk niet vervangen.
Tot daar het verhaal.
Nu, ik merk hoegenaamd niets tijdens het rijden. Het lichtje brand op m’n dashboard, en bij het starten piept ie 3x en geeft ie de foutmelding.
Ik ben zuinig op m’n karretje, en wil m in topvorm houden.
Maar, ik was me aant bedenken, is dit misschien het gevolg van veel op een te laag toerental te rijden? Ik laat de motor zeer zelden is een keertje doortrekken, laat staan dat ie ooit in de toeren gejaagd wordt en op gewone secundaire wegen mag je meestal maar 70 km/u, dusja, het komt er niet zo vaak van om eens door te rijden.
Ik doe eigenlijk weinig autosnelweg.
anyone??
Grts
egres
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Bij het rijden op te laag toerental kan de EGR-inrichting (geen naamgrapje) vervuild raken.
Misschien moet je een keer een flink lange rit maken met een niet te laag toerental en dan een stukje door Duitsland “helemaal los”?
Doe dit overigens wel met een niet te oude distributieriem en verse olie…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat zou ook mijn advies zijn. Een keer een langere rit maken waarbij de motor goed op temperatuur komt (minimaal twintig kilometer) en dan langzaamaan het toerental opbouwen.
Ook kun je eens proberen zogenaamde injectorcleaner te gebruiken, baat het niet, dan schaadt het niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
EGR-inrichting (geen naamgrapje) hihi
Dit is inderdaad de benaming van de handel die uitgelezen werd met behulp van de euh, Lexia, klopt dit?
Heb vannemorrege de reacties gelezen, en toen ik derstraks van m’n werk kwam, een omweggetje genomen. Motor lekker warm gereden, stukje autosnelweg, en na zo’n 60 km (als ie dan niet warm genoeg is om is door te jassen, ja dan weet ik het niet meer) m is lekker laten gaan oppe autosnelweg (hoop wel dat ik geen fanmail ga krijgen).
Goh, loopt lekker vlotjes zeg
Toen ik m in z’n derde en vierde liet doortrekken zag ik een roetwolk achter de auto, effe toch, dus de uitlaat is lekker proper geblazen.
Heb een stukje plankgas gereden, doch de foutmelding blijft op de display…. ‘k Zal als ik inne garage ben is achter die zogenaamde injectorcleaner vragen. Zijn dit van die additieven van bvb Wyns om bij de brandstof te kappen die je bedoeld?
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Kan idd te maken hebben met een te laag toerental.
Een vriend van me rijd een opel astra 1.4 benzine, op de bezine van DATS krijgt hij ook dat lampje tezien, en is volgens zijn dealer een bekend probleem omdat die benzine blijkbaar minder is van kwaliteit,en dit geeft problemen bij lage toerentallen.
Hoger in de toeren houden is de oplossing, en sindsdien heeft hij er geen last meer van.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Re: Vraagje aan Xsara Picasso HDi 110 rijders
[egres] schreef:
Rene heeft zo’n blitse toerenteller in z’n Picasso met benzinemotor
Yeah, life is pain
picassoke schreef:Kan idd te maken hebben met een te laag toerental.
Een vriend van me rijd een opel astra 1.4 benzine, op de bezine van DATS krijgt hij ook dat lampje tezien, en is volgens zijn dealer een bekend probleem omdat die benzine blijkbaar minder is van kwaliteit,en dit geeft problemen bij lage toerentallen.
Hoger in de toeren houden is de oplossing, en sindsdien heeft hij er geen last meer van.
Ik tank voornamelijk bij Total…. maar misschien is het veranderen van brandstofboer het overwegen waard…
Rene van Maren schreef:
Yeah, life is pain
@ Rene
grapje Rene
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
[egres] schreef:picassoke schreef:Kan idd te maken hebben met een te laag toerental.
Een vriend van me rijd een opel astra 1.4 benzine, op de bezine van DATS krijgt hij ook dat lampje tezien, en is volgens zijn dealer een bekend probleem omdat die benzine blijkbaar minder is van kwaliteit,en dit geeft problemen bij lage toerentallen.
Hoger in de toeren houden is de oplossing, en sindsdien heeft hij er geen last meer van.Ik tank voornamelijk bij Total…. maar misschien is het veranderen van brandstofboer het overwegen waard…
Rene van Maren schreef:
Yeah, life is pain
@ Rene
grapje Rene
Ik denk dat je niet veel beter dan total zal kunnen vinden. Ik bedoelde gewoon dat bvb 70 rijden in 4e mss beter is. HEt optimale toerentalgebied bij een diesel is zo ronde de 1800-2000rpm
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
picassoke schreef:
Ik denk dat je niet veel beter dan total zal kunnen vinden. Ik bedoelde gewoon dat bvb 70 rijden in 4e mss beter is. Het optimale toerentalgebied bij een diesel is zo ronde de 1800-2000rpm
Goh, brandstoffen… er wordt veel van gezegd, maar ik had altijd iets van, veel zit ‘m tussen de oren…. volgens mij is brandstof van bij bvb DATS niet perse slechter hoor…
Het optimale toerentalgebied, daar zeg je wat, die Xsara Picasso heeft niet eens een toerenteller. Ik val alweer in herhaling, maar het is onbegrijpelijk dat zulk een elementair onderdeel niet in m’n karretje zit…
Ik ga inderdaad is een tijdje pas bij pakweg 90km/u naar 5e schakelen, en is kijken wat dit op termijn geeft.
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
[egres] schreef:picassoke schreef:
Ik denk dat je niet veel beter dan total zal kunnen vinden. Ik bedoelde gewoon dat bvb 70 rijden in 4e mss beter is. Het optimale toerentalgebied bij een diesel is zo ronde de 1800-2000rpmGoh, brandstoffen… er wordt veel van gezegd, maar ik had altijd iets van, veel zit ‘m tussen de oren…. volgens mij is brandstof van bij bvb DATS niet perse slechter hoor…
Het optimale toerentalgebied, daar zeg je wat, die Xsara Picasso heeft niet eens een toerenteller. Ik val alweer in herhaling, maar het is onbegrijpelijk dat zulk een elementair onderdeel niet in m’n karretje zit…
Ik ga inderdaad is een tijdje pas bij pakweg 90km/u naar 5e schakelen, en is kijken wat dit op termijn geeft.
Normaalgezien is 4e bij 70 ideaal, zeker bij een 5-bak.
Je kan stellen dat de motor dan ongeveer 1800 rpm draait.
In 5e zal hij bij 90-95 ongeveer 2000 rpm draaien, maar bij 70 mss maar 1500-1600 en dus niet voldoende.
Brandstoffen verschillen dus weldegelijk, kijk maar naar het verhaaltje van de astra.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Na enkele dagen ‘anders’ rijden, ttz, een beetje meer op toeren rijden en pas bij 90 km/u in de 5e versnelling, is het lampje uit!!
Laat ons hopen dat die vervelende foutmelding weg is….
Wordt vervolgd!
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
[egres] schreef:Na enkele dagen ‘anders’ rijden, ttz, een beetje meer op toeren rijden en pas bij 90 km/u in de 5e versnelling, is het lampje uit!!
Laat ons hopen dat die vervelende foutmelding weg is….
Wordt vervolgd!
Je schakelde gewon te snel op, toerental was te laag.
Moest je een toerenteller hebben zou het veel beter zijn, echt eigenaardig dat men zulk belangrijk deel laat vallen.
Net als de temperatuurmeter op mijn picasso, deze ontbreekt ook terwijl ik het toch erg interessant vind om te weten wanneer de motor op temperatuur komt.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Inderdaad eigenaardig. En door m’n karretje met de nodige voorzichtigheid te gebruiken zat ik met deze foutmelding opgescheept.
Laat ons hopen dat m’n probleem hierbij opgelost is.
En wat lees ik hier, op de C4 Picasso geen temperatuurmeter? Goh, is me dat raar, zo’n mooie grote (en prijzige) wagen…
Nu, op m’n motorfiets heb ik dat ook niet, maar er is wel een verklikkerlampje wanneer de temperatuur van het water te hoog is, ik mag hopen dat er zo’n lampje ook voorzien is op de C4 Picasso?
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Twee ritten zonder foutmelding, en de pret is alweer voorbij. Vannemorgen was het alweer vandatte…. Nog hoger in de toeren gaan rijden, daar begin ik niet mee.
Zal een van deze me dealer nog maar ‘ns raadplegen zeker.
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
[egres] schreef:Twee ritten zonder foutmelding, en de pret is alweer voorbij. Vannemorgen was het alweer vandatte…. Nog hoger in de toeren gaan rijden, daar begin ik niet mee.
Zal een van deze me dealer nog maar ‘ns raadplegen zeker.
HOger in de toeren gaan heeft niet veel nut.
70 in 4e is perfect.
In duitsland alles eens goed schoonblazen kan een positieve invloed hebben.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
picassoke schreef:[egres] schreef:Twee ritten zonder foutmelding, en de pret is alweer voorbij. Vannemorgen was het alweer vandatte…. Nog hoger in de toeren gaan rijden, daar begin ik niet mee.
Zal een van deze me dealer nog maar ‘ns raadplegen zeker.
Hoger in de toeren gaan heeft niet veel nut.
70 in 4e is perfect.
Ik kan misschien altijd in 2e of 3e rijden, maar ik voel er me nu al slecht bij, heb precies het gevoel alsof ik m’n karretje afbeul
Ik ga er toch eens op aandringen bij m’n dealer dat men die zooi gaat vervangen.
picassoke schreef:In duitsland alles eens goed schoonblazen kan een positieve invloed hebben.
Kan misschien wel ja, maar of het daarmee opgelost raakt? Ik heb er een slecht gevoel bij om zo’n 1600-tje te gaan afbeulen. Het is een zeer soepele auto en aardig wat pit in, maar het lijkt me niet meteen een motor welke geschikt is om ellelange stukke plankgas mee te gaan rijden.
In alle geval al bedankt voor de aangeboden hulp
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L