Hallo iedereen
Mijn bx turbodiesel wil slecht stationair lopen of slaat helemaal af.
Als je tijdens rijden gas loslaat en koppeling intrapt zakt het toerental naar ongeveer 500 toeren dan kort onrustig tussen 800-1100 toeren en daarna loopt motor stationair ongeveer 1000 toeren of hij slaat gewoon af. Nu loopt er een kabel van thermostaathuis naar brandstofpomp en heb ik gister wel met mijn handen daar tussen gezeten om te voelen of de radiateur warm werd.Heb nu weer wat aan dat kabeltje gerotzooit en hij wil nu wel weer stationair lopen maar nog niet 100%.
Kabel zit gewoon aan een thermostaat en bedient een hevel op brandstofpomp voor versneld stationair toerental bij koude motor lijkt mij.
Kan dit de oorzaak van niet stationair draaien??? en hoe strak moet dat kabelje staan heb het idee dat ie te strak staat.
Je kunt hem stationair afstellen met een stelschroef die op/bij het asje zit van de inspuitpomp dat is het asje waar je gaskabel aan vast zit, dit moet je even navragen/nalezen om de juiste te vinden.
Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen maar het kan ook zijn dat je inspuitpomp zijn beste tijd heeft gehad…
Emiel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat kabeltje wordt aangetrokken als de motor koud is, dus als het kabeltje te strak staat zou het stationair toerental juist te hoog moeten zijn.
Wat voor brandstofpomp heb je eigenlijk, en wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? En rij je gewoon op diesel of op een anders soort olie?
Eveneens ben ik tevens ook.
BX19trs
Heb ongeveer 10000 km met deze bx gereden en nooit problemen met stationair draaien gehad en wat ik vergeten ben te vermelden als hij is afgeslagen en je start hem weer loopt ie gewoon stationair . Dus dat het in de afstelling zit lijkt me niet logisch.Ga anders morgen wel even met iemand er naar kijken die verstand heeft van brandstofpompen want zelf snap ik net zo veel van een brandstofpomp als een koe van een zomerjurk.
Knackor
Dat kabeltje lijkt dus wel goed te zitten merk brandstofpomp weet ik niet moet ik morgen eerst kijken.
Brandstoffilter is ongeveer 10000 km geleden vervangen en ik rij gewoon op diesel.
De meeste problemen met diesels komen neer op lucht, lucht en nog eens lucht.
Een elektrische afslag-installatie die defect is (rubbertje verteerd) heeft al menig dieselrijder tot wanhoop gedreven.
En als je een Lucas/ROTO/CAV pomp hebt, kun je ook nog aan de anti-afslag instelling gaan denken; daarvoor moet je even het handboek raadplegen.
Een slecht werkende koudestart voorziening kan ertoe leiden dat de pomp niet “weet” dat het koud is en daardoor afslaat. Dat gaat echter alleen maar op bij koude motor.
De hevel van de dieselpomp dien je te behandelen alsof deze van ragfijn keramiek gemaakt is; één verkeerde beweging of kracht en je kunt een lek veroorzaakt hebben waardoor je 1. een diesel-lek hebt bij het starten en 2. valse lucht aanzuigt door de pomp waardoor de motor afslaat. Allemaal best reparabel, (nog) geen reden voor paniek.
En dan is er nog het beruchte brandstofpompje op het brandstoffilter op de motorsteun rechts. Als je daar op drukt weet je bijna zeker dat het over is met de pret; die membranen verteren en luchtlekkage is het gevolg.
Een rotte brandstofleiding onder de auto (onder achterbank rechts tegen de dorpel) is ook een mogelijkheid.
Als je een brandstoffilter aan de motorsteun hebt wordt je ook dubbel gestraft; je hebt dan ook een voorverwarmingselement achterop zitten wat kan lek gaan, luchtsgewijs.
Bottom line: bij luchtlekkage, waadoor dan ook, komt er bij stationair loop onvoldoende (zware) diesel in de motor en slaat deze af.
Ich bin ein Breaker
BX loopt weer stationair je moest de gashevel best wel ver verdraaien voordat de motor reageerde heb de stelschroef ongeveer een cm ingedraaid en nu blijft wel hij wel stationair lopen.
Verder lekt er iets dieselolie bij asje van de gashevel wat mischien wel de oorzaak van het probleem is (lijkt me wel te repareren).
En dan zit er rechtsachter ook nog een asje waar speling op zit als je die beweegt reageerd motor hier ook op.
Conclusie brandstofpomp heeft zijn beste tijd volgens mij wel gehad iets wat BX19trs ook al schreef.
Hoekun je zien wat voor merk de pomp is zie er namelijk niets opstaan?
Karel wat bedoel je eigelijk met zware diesel
joelle schreef:Conclusie brandstofpomp heeft zijn beste tijd volgens mij wel gehad iets wat BX19trs ook al schreef.
Nou, ik zou zeggen: het dekseltje heeft zijn beste tijd gehad. Die brandstofpomp kan verder prima zijn. Een brandstofpomp is een kostbaar en ingewikkeld apparaat, dus niet zomaar afschrijven vanwege een lekkend dekseltje.
Ga naar een dieselspecialist, koop er een dekseltje, vervang het vervolgens of laat het geheel door de dieselspecialist doen. Dit zijn in het algemeen geen klussen waarvoor je bij de dealer of algemene garage moet zijn.
Het is vooral een veel voorkomend probleem bij lucas pompen. Die hebben een min of meer vlakke bovenkant en er staat lucas of CAV of Rotodiesel op.
Bosch pompen zijn herkenbaar aan een grote knobbel op de bovenkant waar een slang aan vast zit die van de intercooler komt (turboboost slang).
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bij een Bosch-pomp moet je niet de aanslagschroef van de gashevel indraaien om het stationair te stellen, die aanslagschroef is de decelleratieschroef. De stationairschroef zit van boven gezien linksachter. Daar zitten 2 stelschroeven, de rechter is voor het normale stationair, de linker voor het verhoogde bij koude start.
Eveneens ben ik tevens ook.
Als het de TZD is, is het een Lucas pomp…
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Wilan schreef:Als het de TZD is, is het een Lucas pomp…
onzin.
mpostma schreef:Wilan schreef:Als het de TZD is, is het een Lucas pomp…
onzin.
Nee hoor. Ik weet namelijk welke TZD hij rijdt
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Wilan schreef:mpostma schreef:Wilan schreef:Als het de TZD is, is het een Lucas pomp…
onzin.
Nee hoor. Ik weet namelijk welke TZD hij rijdt
hehe, dat is niet eerlijk
Het gaat inderdaad over de tzd en volgens de omschrijving hierboven is het een lucas pomp.
De trd heeft ook een lucas pomp en deze heeft nagenoeg geen speling op de asjes dus deksel vervangen lijkt me geen slecht idee.
Is dit een spannende klus of is dit zelf wel te doen.
joelle schreef:Het gaat inderdaad over de tzd en volgens de omschrijving hierboven is het een lucas pomp.
De trd heeft ook een lucas pomp en deze heeft nagenoeg geen speling op de asjes dus deksel vervangen lijkt me geen slecht idee.
Is dit een spannende klus of is dit zelf wel te doen.
Ligt eraan. Voor sommigen is het best een spannende klus.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2845.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Voor sommigen is stofzuigen ook een spannende klus
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard