Sinds dit weekend heeft mijn km-teller het begeven
Ik heb de kabel bij het schutbord even losgehaald en vanaf de versnellingsbak draait hij gewoon, het probleem zit dus in de kabel daarna of de teller zelf.
En hoe groot is de kans dat de teller zelf stuk is? De naald begon heel erg te zwabberen en hield het daarna met een zachte ‘tik’ helemaal voor gezien. De tellers draaien ook niet door (zo kom ik nooit verder dan die 212 dkm ).
In een ander topic had ik al gelezen dat het loshalen van het klokkenhuis niet zo’n hele grote klus is maar kun je dan ook de kabel vervangen? Als het hele dashboard eruit moet heb ik het er niet echt voor over namelijk..
bij mijn ax was het zo dat je het klokken huis er uit moest halen en daarna achterin je km teller kabel kon vastklikken. niet te hard aan de kabel trekken want dan trek je m uit de bak kwam ik achter
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Mooi .. dan zal ik dit weekend maar eens gaan klussen
Heb een beetje ervaring in dit gvd pokke klusje.
maak je kabel los onder de motorkap en duw de kabel terug de cabine in totaan de stekker.
Maak je klokkenwinkel los en klik de kabel los.
verwijder ook de radio inclusief dat metalen rekje
Bevestig een STEVIGE DUNNE trekdraad stevig aan de oude kmkabel en trek deze dan de cabine in.
bevestig de nieuwe kabel stevig aan de trekdraad en trek deze weer terug naar de doorvoer buiten.
De doorvoer is erg klein, ik snij dan ook de rubber doorvoer in om een beetje speling te krijgen (andere tips erg welkom) rubber invetten kan ook geen kwaad.
Nou heb je een extra paar handen nodig.
er is een klein 4kant gat aan de linkerkant waar je autoradio zat. friemel daar je hand in en met een beetje zoeken vind je de doorvoer van de kabel.duw en trek nou de kabel er doorheen.Dit gaat meestal erg stroef.
Kabel eerst aan de klokkenwinkel en stekkertjes bevestigen en provisorisch terugplaatsen dan rustig aan de buitenzijde trekken en weer aankoppelen.
klein testritje maken om te luisteren en kijken naar rare afwijkingen
plaats de gevarenlichtschakelaar even terug anders heb je geen knipperlichten
alles terugplaatsen.
Nu je de klokjes er toch uit hebt kun je ook meteen je dashbordverlichting vervangen.
Heb mij gistermiddag maar geamuseerd met dit bijzonder leuke werkje.
Wel nog een paar dingetjes ontdekt voor de volgende knutselaar.
radio losmaken dmv de 4 schroeven los te draaien die rondom de radio zitten,kun je het hele pakketje er zo uitnemen, ook makkelijk voor radiodieven.
Kreeg die pokke kabel niet door de rubber naar buitengeleidt ondanks een trekdraad en dus maar geheel losgemaakt.
verwarmingbuis voor de binnenradiator loskoppelen en de 2 schroeven los draaien die de rubber op hun plek houden.
Nou was het een fluitje van een cent.
Wel weer onluchten nadat je werk klaar is.
volgende uitdaging :
klokkenwinkel los-> kmteller werkt
klokkenwinkel vast -> kmteller werkt NIET
Bleek dat de kabel niet goed naar de klokken winkel liep, er zit een metalenplaat met een gat erin. deze plaat zit achter het grote sleufgat aan de linkerkant daar MOET de kabel dus doorheen.
Nadat ik de kabel zo had omgelegd werkt dit dus ook weer.
Als je ook de lampjes allemaal wilt vervangen in je klokkewinkel heb je 22 lampjes nodig bij een zx 1.4I .
Totaal aantal lamp-openingen in deze klokkewinkel is 30 Weet niet of er versies zijn die deze openingen ook allemaal gebruikt.
Ik heb besloten binnenkort een xsara te kopen en heb dus weinig zin om nog met de km-teller te prutsen (weinig tijd voor ook) ops:
Na een paar weken begin ik wel te merken dat je hem niet eens meer mist
Huh? Bij een BX is dit een klusje van 30 minuten. Bij jouw ZX zit exact dezelfde tellerkabel van het schutbord tot aan de achterkant van het dashboard als bij de BX, dus kan ik me niet voorstellen dat dit een moeilijk klusje is.
Als het goed is, moet je je klokkenwerk met een paar schroefjes los kunnen krijgen en dan klik je aan de achterkant gewoon de kabel los.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
dat klopt ook wel, alleen het demonteren van de klokken kost wel meer tijd denk ik. Zitten 3 stukken dash voor inclusief de alarmlicht-, achterruitverwarming- en mistlichtenschakelaar. En als je zoals mij vergeet een draad te bevestigen voordat je de oude verijderd, kost het ook meer tijd
Overigens heb ik niets gedaan met de kachel of met de radiator. Gewoon hard trekken om em uit dat rubberen hoesje te krijgen en duwen om de nieuwe erin te douwen. Incluis iemand die vanuit de motorruimte aan de draad trekt. Redelijk makkelijk dus wel
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Even een hele oude koe uit de sloot halen ops:
Aanschaf van een andere auto is om diverse omstandigheden niet door gegaan waardoor ik dus inmiddels zo’n half jaar zonder km-teller rond heb gereden (dat ding mis ik echt niet)
Aangezien er nu een auto van de zaak in zicht is maar deze nog niet komt voordat de auto APK gekeurd moet worden heb ik dit weekend maar geprobeerd om eindelijk m’n KM-teller te vervangen.
Met de aanwijzingen hier op het forum ging het demonteren op zich wel redelijk eenvoudig maar toen sloeg het noodlot toe:
Ik had het trekkoord nog niet aan de nieuwe kabel geknoopt en wilde het rubber van cabine naar motorcompartiment insmeren met vaseline met een schoevendraaier. Toen ik de schroevendraaier terug trok kwam het koord alleen mee (stom, stom, stom) waardoor deze dus inmiddels in het dashboard verdwenen was
Ik kon zo gauw geen andere mogelijkheid vinden om de kabel door het gat te krijgen dus ik heb alles maar weer teruggeschroeft en de nieuwe kabel bungelt nu vrolijk los ergens in m’n dashboard.
Moet ik nu het hele dashboard demonteren om de kabel weer door het gat te krijgen of heeft iemand nog een ander idee?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tomtom in je auto
En das geen geintje, volgens de APK moet er een snelheidsmeter zijn, niet hoe die word aangestuurd. Als er maar een snelheid ergens aangeven word
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik kan wel zien waar hij heen zou moeten, maar ik kan gewoon nergens met m’n handen tussen komen om hem daar te krijgen (radio gat en naast de stuurkolom kom ik gewoon niet tussen met m’n handen..).
Dat van die TomTom: ik zal de garage eens bellen of dat mag, ik heb namelijk ook GPS op m’n telefoon zitten waar ik ook wel de snelheid op kan aflezen mocht ik dat willen
Hmm, ik lees op internet verschillende dingen over km-tellers en APK, veel mensen zeggen dat de originele teller moet werken maar ergens anders kom ik weer dit tegen:
V Ik rijd rond met een kapotte kilometerteller. Overtreed ik daarmee de wet? - Top
A Mark van Dansik van de Bovag: ,,Neen. Het is niet wettelijk voorgeschreven dat de kilometerteller moet werken. Dit is dan ook geen eis om door de APK-keuring heen te komen. Het is echter niet verstandig om met een kapotte teller door te rijden. Indien je een tweedehands auto koopt, vraag dan altijd om de Nationale Autopas. Hierop wordt bij elke APK-controle bijgehouden wat de kilometerstand is. Indien dit geen logisch verloop laat zien, kan het zijn dat iemand met de kilometerteller heeft geknoeid. Alle Bovag-dealers zijn bij de Nationale Autopas aangesloten. Het terugdraaien van kilometertellers komt tegenwoordig minder vaak voor. Auto’s zijn nu voor het merendeel uitgerust met digitale kilometertellers, deze zijn moeilijker te saboteren dan de tellers van oudere auto’s.”
Meer informatie over de autopas: http://www.autopas.nl
Hopelijk biedt de garage morgen uitsluitsel
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik heb het tomtom verhaal gelezen in een APK verhaal van de Autoweek….
En idd als je de wet erbij pakt dan is dat verhaal heel goed te rijmen.
Daarnaast leverd je ZX met of zonder KM teller werkend eigenlijk evenveel op….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Hmm, de garage zegt dat de km-teller het wel moet doen. In de voertuigtechnische eisen van het RDW kan ik alleen dit vinden:
Snelheidsmeter
Personenauto’s van na 30 juni 1967 moeten
een, ook bij nacht goed afleesbare,
snelheidsmeter hebben.
Ik heb morgen een afspraak met de garage, ik neem wel een paar printjes mee waarin staat dat de km-teller het niet hoeft te doen en een navigatiesysteem ook een bij nacht goed afleesbare snelheidsmeter is
Als hij toch afgekeurd wordt op de teller kan ik nog een andere garage proberen..
De waarde gaat het mij ook niet om, hij is 16 jaar oud, de lak valt eraf, er staat al 211k op de teller voordat hij het begaf en het interieur heeft z’n beste tijd ook wel gehad. De waarde is dus wat de onderdelenboer er voor over heeft
APK is weer doorlopen
Linker koplamp scheen een beetje te laag maar dit was 2 sec afstellen en het verschil tussen de achterremmen was nog maar net binnen de marge (mag 30% zijn, was 28%).
Voor de rest was alles goed
Hij hield wel vol dat de km-teller/snelheidsmeter het moest doen maar aangezien ze dat niet meer officieel hoeven te keuren (ze hoeven er niet mee te rijden dus kunnen ze het ook niet zien) vond ie het wel goed
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Die doet het ook, alleen niet dat ding wat voor zijn neus is, maar die op dat scherm van de tomtom
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard