Ik heb wat stoms gedaan, en ik hoop dat iemand me kan helpen dit te herstellen
Ik ben motor aan het omwisselen, en had de bougie-kabels van de oude motor al op de plank gelegd, voor reserve, er vanuit gaande dat deze wel op de nieuwe motor aanwezig zouden zijn.
Dat waren ze dus niet….. ?
Kan iemand me helpen en de volgorde vertellen waarop ze op de stroomverderer zitten, dit staat niet in de vraagbaak namelijk (waar heb je zo’n boekje nou voor?!)
Ik heb een 1900 motor, met nog een ouderwetse stroomverdeler.
Alvast bedankt!
Yep
Staan er geen cijfers op de verdeelkap? Mijn 1.4i heeft een (originele) verdeelkap van duccelier, daar staat het gewoon op. Ergens op de verdeelkap staat een cirkel met een kruis erin, in elk vakje staat een nummer, welke correspondeert met de betreffende cylinder. Cylinder 1 is aan het vliegwielzijde.
Ik heb zelf naast de vraagbaak (waardeloos boek), het handige Haynes boek, maar daar staat het ook niet in. Er staat wel in, dat bij het verwisselen van de kap/boegies, je het één voor één moet verwisselen omdat de kans op vergissingen groot is.
Bedankt!
Ik heb ook een originele duccelier, maar heb daar niets op kunnen vinden, maar zal nog eens wat beter kijken.
Zal eens dat Haynes boek gaan aanschaffen, vraagbaak wordt je niet alrijd even vrolijk van….
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
wellicht staat hier een manual waar je wat aan hebt..
ik heb nog geen zx manual, maar er is er vast wel een waar jou motor instaat.
nieuwe manuals zijn altijd welkom !!!
Ik zal eens kijken op de oude kap (doosje) die ik heb liggen en er een foto van mailen.
Dat Haynes boek is reuze handig, ben ik jullie dan voor geweest op de citromobile? Ik heb hem daar gekocht voor 15 euro, er staan alleen benzine motoren in van 1991 t/m 1994.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Bougie cil.1 eruit en motor in hoogste versnelling duwen tot je met je vinger in het gat de compressie voelt,desnoods met een ijzerdraadje echt
het hoogste punt dan zoeken.Zo dat is cil1 waar nu de rotor staat moet de
langste kabel in en op cil.1 en daarna,je hebt de draairichting gezien is het
volgende kapgat voor cil 3 en dan 4 en dan 2 Cil 4 zit aan de stuurkant
en cil 1 aan de distributiekant.
De foto’s heb ik inmiddels naar je verstuurd via mail, ik weet helaas niet hoe ik ze hier op het forum kan plaatsen. Misschien kan iemand mij daarmee helpen of uitleggen hoe dat moet?
De kap is dezelfde als voor de Peugeot 1.9i, tenminste dat staat op het doosje.
Sucses
Als je me ze kan mailen, post ik ze wel.
Gerard Maas schreef:Bougie cil.1 eruit en motor in hoogste versnelling duwen tot je met je vinger in het gat de compressie voelt,desnoods met een ijzerdraadje echt
het hoogste punt dan zoeken.Zo dat is cil1 waar nu de rotor staat moet de
langste kabel in en op cil.1 en daarna,je hebt de draairichting gezien is het
volgende kapgat voor cil 3 en dan 4 en dan 2 Cil 4 zit aan de stuurkant
en cil 1 aan de distributiekant.
Gerard, jij als citroen kenner moet toch weten dat PSA cil 1 aan de bakzijde heeft en cil 4 aan de distributie zijde!..... hehe
Bryan
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
En dat maakt in dit geval helemaal niets uit.Bekijk het maar eens rustig.
Foto’s zijn aangekomen, bedankt. Stond er bij mij niet zo op, is wel Duccelier volgens mij.
Maar welke cilinder is nu 1? Aan de bakzijde of aan de distributiezijde? (met contactpunten vonkt er toch maar 1 tegelijk?)
Cylinder 1 is aan de bakzijde (vliegwiel) en 4 is aan de distributieriem zijde.
Ps: Cylinder 3 en 4 zitten daartussen in
Even een oud draadje opgepakt.
XU motor: type BDY 1.6i met ontsekingsmodule op denokkenas.
Zit daar ook cilinder 1 aan de bakkant en 4 aan de kant van de distributie.
Omdat het blok niet wil lopen willen we graag dubbelchecken hoe het aangesloten moet zitten.
Is er misschien iemand die even in/aan zijn eigen blok kan kijken hoe het zou moeten zitten?
Wij hebben gelabeld toen we het losgemaakt hebben maar beginnen nu overal aan te twijfelen.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:XU motor: type BDY 1.6i met ontsekingsmodule op denokkenas.
Zit daar ook cilinder 1 aan de bakkant en 4 aan de kant van de distributie.
Ook hier is het 1 aan de bakkant en 4 aan de distributie.
Maat van mij heeft een 405 met 1.6i, als ik hem straks zie zal ik eens onder de motorkap kijken.
Als het kan zou ik ook graag de aansluitingen op het onstekingshuis willen hebben bijvoorbeeld in Noord Zuid Oost West.
Ik heb gezien dat er ook een aanduiding opstaat alleen komt 1-4 twee keer voor en 2-3 komt ook twee keer voor.
Je zou denken dat je dan de distributie 180 graden kan draaien en de onsteking om moet kunnen wisselen.
Voorlopig zijn we al geholpen als we de exacte aansluitvolgorde hebben volgens het boekje aan de onstekingsmodule op de nokkenas.
Jos van der Voort