Harm schreef:Ik heb ook een scheur in m’n ruit (beter dan andersom)... de nieuwe staat al klaar, dat gaan we dus weer zelf doen… ik ken namelijk de verhalen over roest onder de rubbers
Die rubbers zitten er alleen maar ‘op voor de sier’, het echte vervelende is roest onder de sponning.
NB haal ruitrubbers er nooit zomaar af, ze zitten deels ingekit en je krijgt ze met geen mogelijkheid weer terug!
Ich bin ein Breaker
Re: Klepdeksels nog an toe!
Mitch schreef:Is er iemand die de gouden tip heeft om die eeuwig lekkende klepdeksel oliedicht te krijgen? Zit nieuwe pakking tussen, boutjes (m6) durf ik niet nog vaster an te trekken en het blijft gestaag doorzweten. Is het een optie om de rubber pakking “vast” te leggen met vloeibare pakking : Deksel hoeft eigenlijk nooit open. Het gaat overigens over die 19 TGD break met die vermeende lekke koppakking. Verlies overigens nog steeds vloeistof. Heb de kastjes maar eens verwijderd omdat de mat rechts opeens zeiknat was. Eerst nix te voelen maar die wagen is zo goed geisoleerd met een centimeter of vier isolatiemateriaal onder de matten en overal waar je kijkt dat die lekkage zich goed heeft weten te verbergen. Ik heb de kachelradiateur zelf bekeken, ziet er gewoon goed uit. Kachelkraan zou hebben kunnen lekken, waarschijnlijk op de aansluiting tussen kachelhuis en kraan. Heb nu even een by-pass gemaakt om andere lekkages uit te kunnen sluiten.
Natte vloermat werd destijds bij mijn vorige bx veroorzaakt door doorgeroest plaatwerk onder de ruitensproeiertank…......wellicht ff chekken en afplakken
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Re: Klepdeksels nog an toe!
Mitch schreef:Is er iemand die de gouden tip heeft om die eeuwig lekkende klepdeksel oliedicht te krijgen? Zit nieuwe pakking tussen, boutjes (m6) durf ik niet nog vaster an te trekken en het blijft gestaag doorzweten. Is het een optie om de rubber pakking “vast” te leggen met vloeibare pakking : Deksel hoeft eigenlijk nooit open. Het gaat overigens over die 19 TGD break met die vermeende lekke koppakking.
ALs je de boutjes te strak zet trek je het klepdeksel krom en zal ie zeker niet meer afdichten. Dan moet je vrij ernstig veel vloeibare pakking toepassen om dat weer goed te krijgen.
Goed schoonmaken en NIET te strak vastzetten, en dan eventueel nog met wat vloeibare pakking in de hoeken.
Ich bin ein Breaker
Je moet ook de goeie volgorde gebruiken met het vastdraaien van de bouten. Deze volgorde staat in de Haynes manual.
WYD schreef:Je moet ook de goeie volgorde gebruiken met het vastdraaien van de bouten. Deze volgorde staat in de Haynes manual.
Eh, verwar je hier niet de kopbouten (stuk of tig) met de klepdekselboutjes (2 of 3 stuks)?
Ich bin ein Breaker
Nou, we zijn eruit, de ruit nog niet overigens. Scheur in mijn ruit begint onder de rubber afdekstrip, dus vanaf de rand van de ruit. Onder die scheur zit ongeveer 10 cm. opgebolde roest. Vraag is natuurlijk wat was er eerder: heeft de roestpit de ruit kapot gedrukt of is het gaan lekken na het ontstaan van die scheur, meer dan een jaar geleden? Ik heb eenadresje voor een nieuwe ruit, groen getint voor 193 euri all in. Is dacht ik niet te duur of weet iemand nog wat voordeligers? Ik denk dat ik de ruit er zelf maar uithaal en de roest in de sponning goed aanpak. Primeren en bijwerken met glasvezelplamuur of is dit geen goed idee?
Klepdeksel trek je denk ik niet krom. trekkracht van 3 m6 boutjes is zeer beperkt en de rubber pakking is zo zacht die zou gewoon goed moeten afsluiten. Een potje jam van de Aldi sluit echter beter….
Mitch schreef:Klepdeksel trek je denk ik niet krom.
Je zal het ook niet met de boutjes kromtrekken maar, metaal dat warm wordt zet uit en zal dus vervormen als de boutjes veel te strak staan, toch!?
voge schreef:Mitch schreef:Klepdeksel trek je denk ik niet krom.
Je zal het ook niet met de boutjes kromtrekken maar, metaal dat warm wordt zet uit en zal dus vervormen als de boutjes veel te strak staan, toch!?
Niet te vast zetten, dan kan het linksom of rechtsom niet fout gaan.
Ik denk dat als je goed genoeg je best doet je alles krom krijgt, als je het maar flink te vast zet en bijv. aan 1 kant de pakking er bijna tussenuit draait.
Die van een 19tgd is wel redelijk stevig met dat stoere randje rondom, toch zou je ‘m eens moeten schoonpoetsen en bijv. op een tafel leggen om te kijken of ie idd vlak is. Je weet niet wat je voorgangers gepresteerd hebben en feit ís dat ie lekt.
Ich bin ein Breaker