Ach een nieuwe tellerkabel heeft iedere BX vroeg of laat nodig, het ding kost 20 euro, laten monteren zal je ook de kop niet kosten.
karel schreef:
Ik denk dat je tellerkabel uit elkaar gefloept is. Het tuitje aan de teller zelf ziet er gezond uit.
Het witte ding (de wartel) hoort vast bij de kabel en klemt op het tuitje van de kmteller. Die veerdraad is de binnenkabel v/d tellerkabel en die hoort er helemaal niet uit te kunnen komen. De wartel in de motorruimte (bij het schutbord) zal ook los moeten om te kijken of ie nog heel is.Als je het geheel weer in elkaar weet te schuiven zonder knikken dan is er weinig aan de hand, anders heb je een nieuwe tellerkabel nodig. Die leg je aan door deze langs de huidige door de dradenspagetti te laten zakken en dan door het schutbord heen te werken (inspuiten met WD40 voor een soepele geleiding), anders krijg je knikken en dus een wiebelende snelheidsmeternaald.
dat was helaas niet de foto van mijn wartel, de mijn zit op dat aluminium buisje van mijn dashboard, en de harde buitenmantel zit nog vast aan de ander kant bij de motor, die binnenkabel zit ook nog vast aan het dashboard, en daarmee kan ik dus de teller (handmatig) laten “werken”
ik denk dat ik GTI-stylings aanbod maar gewoon doe… dan kan ik er tenminste weer mee rijden, dat temp-metertje komt later wel.
misschien een idee, je hebt voor 2cv’s een sensor flens, zou deze ook op een bx blok passen?
http://home.planet.nl/~cwille/
als er plek is, dan vind ik het wel een goed idee, ergens metertje inbouwen en voila temp meter zit er in…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
ik denk dat ik GTI-stylings aanbod maar gewoon doe… dan kan ik er tenminste weer mee rijden, dat temp-metertje komt later wel.
Ik denk dat dat zonde van je tijd is… de teller doet ‘t nog prima, het is de kabel die vervangen moet worden
Harm schreef:ik denk dat ik GTI-stylings aanbod maar gewoon doe… dan kan ik er tenminste weer mee rijden, dat temp-metertje komt later wel.
Ik denk dat dat zonde van je tijd is… de teller doet ‘t nog prima, het is de kabel die vervangen moet worden
ja inderdaad. de kans dat je de kilometerteller zelf naar de mallemoer trekt is bijzonder klein. De achterkant ervan is grotendeels van metaal. Als je em al sloopt moet je echt je hele tellerblok gesloopt hebben (dus dat je gewoon het witte plastic (waar de KMteller in vastgeschroefd zit) kapot hebt getrokken). Dat is gewoon onmogelijk, dan heeft de koppeling KMtellerkabel <-> kmteller het allang begeven.
‘k sluit me bij harm aan: kilometertellerkabel
het witte plastic bij de km-teller kabel is niet stuk, bij de zwarte dingesen aan de achterkant wel, maar daar zit ie nog wel vast doordat het dashboard erin haakt (zit alleen niet vastgeschroefd aan de achterkant).
km teller kabel vervangen dus…
dan de toerenteller nog, vanmiddag ff de BDP sensor checken…
en wat kost een nieuwe sensor?
dan hoeft er ook geen nieuwe tellers in
heb ik ook het probleem van de km-stand niet…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
bdp-sensor…
lastig te vinden, is dat dat dinges wat onder het koelvloeistofreservoir naast de koppelingsdinges zit…
kan ik van onder af net niet lekker bij.
straks proberen met koelreservoir eraf
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:bdp-sensor…
lastig te vinden, is dat dat dinges wat onder het koelvloeistofreservoir naast de koppelingsdinges zit…
kan ik van onder af net niet lekker bij.
straks proberen met koelreservoir eraf
Eh?
Je kunt er uitsluitend van onderaf bij. Kijk liggend onder de auto naar de kmtellerkabel en dan naar het vliegwielhuis en de voet v/d hd pomp. Daar zie je ‘m zitten.
Ich bin ein Breaker