3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
BartBX z’n Deauville… start nog steeds niet! (zie pag. 4)
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 05 november 2008 10:43 PM
  [ # 31 ]
ambijajance schreef:

Klopt, ik kan me herinneren dat die buis moeizaam over het huis te wringen was, als je de slangeklem goed los draai moet het toch lukken, als alles origineel is. En inderdaad, goed uitkijken dat die klem niet scheef gaat lopen tijdens vastdraaien…

EDIT, nu ik die grote versie zo zie moet je dat toch eerst goed zien te krijgen, lijkt me niet dat de motor lekker loopt/start met zo’n valse luchtverbinding.

Bedankt voor de tip!

Alleen zonder de O-ring heb die buis erop kunnen klikken… Nu zit e.e.a. pas goed vast! Het was helaas niet de oorzaak van het niet-starten.

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 05 november 2008 10:48 PM
  [ # 32 ]
Peter2006 schreef:

De motor van de 1400 Deauville is een zg. KDY motor (TU 3). In nederland naast de BX ook ondermeer geleverd in in de AX. Als het goed is heb je een gietijzeren blok en een lichtmetalen kop. Het injectiesysteem is een A2.2 jetronic monopoint van Bosch.

Ik denk dat het handig is wanneer je de ECU laat uitlezen. Dit kun je ook zelf doen. Bij de AX club staat het het een en ander beschreven hoe je dat moet doen. Ook het eventueel resetten vand e ECU. Zie:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2149

de codes kun je hier vinden:
http://www.205gti.com/downloads/xu9j2_ecu.pdf

Wanneer je het een en ander hebt doorverbonden kun je op aan de hand van van het knipperen van het lampje de katalysator op de dashboard een code achterhalen. Let wel: de ECU bevindt zich in jou geval onder de bijrijderstoel.

Ik vermoed dat het een defecte inlaatlucht temperatuur sensor is of de lamda sonde.

Meet het en je weet het Wink
Groet,

Bedankt voor de erg nuttige informatie!

Maar nu… De diagnoseconnector is toch de groenkleurige twee-polige stekker met bruin- en groen draadje bij het LHM reservoir he? Want als ik daar de diagnose-LED en diagnoseschakelaar aan verbind brandt de LED continu na aanzetten van het contact. Wat doe ik / wat is er fout? Zo kan ik geen storingscodes uitlezen… Sad

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 05 november 2008 10:51 PM
  [ # 33 ]

En dan nog iets… In de Haynes-pdf staat helaas niets over mijn motor (Bosch mono jetronic A 2.2
Heeft iemand misschien info over die motor uit Olving? Ik zoek nl. de ‘auxiliary air valve’ (heb ik uit andere pdf gehaald), die een rol schijnt te spelen bij de koude start.

Alvast weer bedankt voor je jullie reacties, ze zijn erg nuttig en helpen me vooruit!

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 07 november 2008 12:53 PM
  [ # 34 ]

Iemand enig idee? Ik duw mijn onderwerp maar weer even omhoog…  Very Happy

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 07 november 2008 01:09 PM
  [ # 35 ]

Is dat niet die luchtklep die in het inlaatsysteem zit, waarvan ik er ook nog niet uit ben hoe dat werkt, bij mijn oude 14E gebeurde dat gewoon met een hendeltje zgn zomer en winterstand, oftewel lucht halen via die kap om de uitlaat of lucht halen net achter de grill, heb ook al lopen zoeken wat die klep beweegt ??? waarschijnlijk ingebouwde thermostaat of zo ???

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 07 november 2008 02:51 PM
  [ # 36 ]

Beste Bart,

Jammer dat het je niet lukt je ECU uit te lezen. Ik zie nu ook dat de site inclusief forum van de AX Club down is. Ik zou zeggen je vraag daar eens te neer te leggen wanneer de site weer in de lucht is. Ik zag daar nl. dat dat ook dat er mensen zijn met BXen en met soortgelijke vragen. Je kunt natuurlijk ook naar een goede garage gaan om je ECU uit te lezen.

Het klopt dat Haynes niets vermeldt over het Bosch A.A2 Injectiesysteem en het boek van Olving al evenmin.  Wellicht dat de officiele werkplaatshandboeken of de Revue Technique Automobile meer uitkomst bieden? Maar ik kan je daar niet aan helpen.

Hier staat een overzicht van alle onderdelen van het A.A2 injectiesysteem welliswaar in het Frans:

Op deze Spaanse site staat het hele principe met alle werkende delen uitgelegd. Ff een woordenboek erbij dus.
http://www.mecanicavirtual.org/inyeccion_monopunto.htm

Op dit moment zie ik geen Auxiliary Air valve bij dit injectie stysteem. Maar iedereen mag mij verbeteren op dit punt. Eerdere injectie systemen zoals D jetronic als in de DS heeft dat onderdeel wel. Wellicht zit het alleen op multipoint injectie motoren. Ik zou het in jou geval in de sensoren zoeken. Zoals de koelwater sensor in de kop of de lambda sonde.

Even een vraag. Heb je ook startproblemen bij warme motor?
Ik vermoed dat de (koude) motor een bepaalde temperatuur bereikt moet hebben voordat de deze aan wil slaan. Vandaar het vele starten.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de thermostatische klep op de kunstof slang naar het luchtfilter (aan de accuzijde op jou eerste foto). Volgens mij is die klep vrij onverschillig maar misschien van invloed op jou startprobleem.  Deze klep haalt bij een koude motor zo veel mogelijk warme inlaatlucht via het schild boven het uitlaatspruitstuk. Bij warme motor schakelt deze om voor koude lucht van buiten. De klep kun je testen door de “zilverpapierslang” uit het kunstof huis te halen en te kijken hoe de klep staat bij warme en bij koude motor. Kijk ook naar de aansluitingen van de kleine rubberenslang die van de klep af komt. Misschien dat dit kan helpen,

Succes,

Peter

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 07 november 2008 06:57 PM
  [ # 37 ]

Bedankt voor de nuttige links;die ga ik bestuderen!

Het startprobleem heb ik alleen bij koude motor. Eenmaal gestart loopt de motor direct prima (dus ook koud).
De thermoklep die je noemt werkt goed, evenals de koelwatertemp. sensor (ik meet ca. 2.6 V in koude toestand met contact aan).

Vraag 1: indien ik bij contact aan, met de hand de gasklep beweeg, maakt het onderdeel nabij de diagnoseplug (zie foto) een klikkend geluid (wat doet dit ding eigenlijk?) en beweegt de stang met veer vanuit de stappenmotor (zie foto) onrustig, niet betrouwbaar lijkt het. Is dit in orde?

Vraag 2: op deze foto zie je ook een aanslagschroef (linksboven van de hefboom) die echter de gashefboom nooit raakt. Is dit O.K?

Vraag 3: wat doet dit ronde onderdeel op onderstaande foto (bij dopsleutel)?

Vraag 4: klopt het dat ik met contact aan op alle 4 de aansluitingen van de uitlaatsensor (koude motor) slechts tienden van een volt meet?

Bedankt alvast voor je geduld!

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 08 november 2008 03:25 AM
  [ # 38 ]

Beste Bart,

Nogmaals zou ik jou willen aanraden de ECU uit te lezen. Dan weet je welk onderdeel je moet vervangen. Een eenvoudige zoektocht op dit forum bracht mij bij deze link:
http://home.wanadoo.nl/neilllvanderhorn/index1.htm
Dat had je zelf ook wel kunnen vinden!

Ik heb geen idee hoeveel Volt er waar moet komen. Het enige wat je nu weet is dat daar spanning is. Wanneer je sensoren wilt meten kun je dat het beste doen door het aantal Ohm te meten (Dan weet je de geleiding). Maar dat heeft niet zo veel zin als je niet weet wat de waarden zijn. Het voordeel van het uitlezen van de ECU is dat het het meten van de individuele onderdelen overbodig maakt!

Een link van Haynes over alle onderdelen van het Bosch A2.A Injectie systeem kun je hier vinden. (Welliswaar een ZX boek).
http://citroen.podolsk.ru/xm/docum/haynes_zx/zx-04b.pdf

Ga niet zelf aan de slag met het uit elkaar halen van onderdelen of stekkers zonder dat je weet wat er mankeert. Daarmee riskeer je alleen maar schade en extra werk en extra kosten. Nogmaals: Check je ECU!

Veel succes,

Peter

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 08 november 2008 04:09 PM
  [ # 39 ]

Hoi Peter,

net die link had ik niet gevonden helaas…sorry!
Uitlezen op deze manier van de ECU is nu wel gelukt (eerst de versie met de LED over de schakelaar gebruikt):  tussen de start en eind code zat helaas geen enkele foutmelding!
Waarom start mijn BXje nu niet koud…  Sad toch naar de dealer?
Ook nog bedankt voor de artikelen die me goed inzicht hebben gegeven.

Groet, Bart

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 09 november 2008 02:26 PM
  [ # 40 ]

Val er zomaar in hier, en ben niet echt gehinderd van enige technische kennis, maar bij een andere auto ooit had ik een defecte “extra-luchtschuif” die bij koudstart zorgde voor verandering van mengsel (extra lucht = extra benzine?). Kan dit van toepassing zijn op deze motor?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
BartBx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 18-10-2008

Gepost: 16 november 2008 06:39 PM
  [ # 41 ]

Hoi,

helaas, helaas… Zelfs na al jullie tips en informatie wil mijn BX van 1993, 200.000KM, met 1360 cm3 KDY motor (Bosch monopoint A2.2 met verdeler) nog altijd niet koud aanslaan (warm dus wel)... Hij is onlangs zelfs APK gekeurd!
ECU meldt geen storing, nieuwe bougies, luchtfilter, alle contacten gereinigd, goede accu. Wel is het stationair toerental aan de hoge kant (ca. 900 tpm. ipv. 750). Maar ik kan dit niet afstellen toch?
Wie helpt me aub?

groet,

Bart

BX Deauville (1993)

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 16 november 2008 07:38 PM
  [ # 42 ]

massa aansluitingen zijn ook allemaal goed?
gewoon even loshalen en goed kaal borstelen.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 16 november 2008 07:41 PM
  [ # 43 ]

koude(niet)start

ik zou allereerst de autovraagbaak Citroen bx 1987-1993 (p.h. Olving) bestellen.
hierin staan alle gegevens over alle mogelijke sensoren(weerstand en of spanning)
hoe maak jij de contacten van deze sensoren schoon?
succes.

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 16 november 2008 08:31 PM
  [ # 44 ]

Ik val ook in dit draadje, maar dit viel mij op:

BartBx schreef:

En dan nog iets… In de Haynes-pdf staat helaas niets over mijn motor (Bosch mono jetronic A 2.2
Heeft iemand misschien info over die motor uit Olving? Ik zoek nl. de ‘auxiliary air valve’ (heb ik uit andere pdf gehaald), die een rol schijnt te spelen bij de koude start.

Alvast weer bedankt voor je jullie reacties, ze zijn erg nuttig en helpen me vooruit!


Waarom viel mij dit op?
Vanwege dit een paar post later :

oudelut schreef:

Val er zomaar in hier, en ben niet echt gehinderd van enige technische kennis, maar bij een andere auto ooit had ik een defecte “extra-luchtschuif” die bij koudstart zorgde voor verandering van mengsel (extra lucht = extra benzine?). Kan dit van toepassing zijn op deze motor?

Dit klinkt als een 1 + 1 = 2

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
a.roelofs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 28-08-2008

Gepost: 16 november 2008 09:07 PM
  [ # 45 ]

a.a.v.

de auxiliary air valve(aav)zit NIET op de Bosch Mono-Jetronic maar op de
Bosch-L-Jetronic.

een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook