Vandaag naar de APK met de wagen, maar helaas niet met nieuwe apk naar huis.
De keurmeester had tijdens de proefrit geremd, waarbij het linker achterwiel blokkeerde bij stevig remmen (is me nog niet gelukt om het na te doen, hij zei dat ie het beide keren had). Op de remmenbank was het wel in orde.
Ook vond ie de auto zweverig sturen; “bijna niet recht te houden” (heb er zelf niet zo’n probleem mee..)
Verder was alles in orde.
Weet iemand wat ik aan het blokkerend achterwiel kan doen? Ik kan niet direct verzinnen wat dit kan veroorzaken.. (De auto gaat bij remmen wel eerst met de kont omlaag, wellicht dat dat wat uitmaakt?)
Het zweverige sturen komt wel van de overlapdruk ben ik bang: Heb afgelopen winter stuurhuis vervangen, daarna bekrachtigde die erg slecht. Heb toen de overlapdruk met drukmeters afgesteld, precies zoals het hoorde, maar met dit resultaat was bijna niet te rijden (heen en weer klapperend stuur in rechtuit stand). Vervolgens op gevoel gedaan, waarna ik het goed genoeg vond. Moet dus nog een beetje bij gesteld worden, maar is zo lastig als het met behulp van de juiste procedure geen goed resultaat geeft.. Afin, dat wordt fine-tunen.. en proberen, en fine tunen.. zucht…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met pedaalrem bewegen twee zuigertjes achter elkaar in de hoofdremcylinder. De eerste bedient de voorremmen, bij doorremmen worden ook de achterremmen meegenomen. Uit je beschrijving maak ik op dat de auto eerst achter remt, tot aan blokkeren toe…
Dan zou voor te weinig druk komen?
Of wellicht te laat, ontluchten van voorremmen al geprobeerd?
Stuurhuis: mijn DS had langere tijd stilgestaan, stuurde de eerste 1000km ook niet zo lekker, was echter geen probleem bij APK! Kreeg er wel opmerking over (in de zin van “stuurt hij altijd zo eigenaardig?”)
gewoon een ander keuringsstation zoeken, bij voorkeur een met een remmentestbank/rollenbank. Dan hoeven ze geen proefrit te maken, alleen bij sterke twijfel! Mijn ervaring is dat ook keurmeesters afkeuren op dingen die ze niet kennen. Op zoek naar een keurmeester met veel ervaring dus. Ik weet niet of je bij mij in de buurt woont? Anders weet ik nog wel een adres die dat wél kan
Wil je het hoog spelen, kan je ook een afkeuringsrapport eisen. Dan melden ze m afgekeurd af, met de afkeurpunten erop. Daar heb je recht op, je betaalt er immers voor! In de regel keuren ze m dan toch wel goed op wazige eisen omdat ze geen zin hebben in gezeur/ hun afkeurpunten niet goed kunnen ondebouwen. Ook op afkeuringen kunnen ze een steekproef krijgen! En hebben ze ongelijk, dan is ie alsnog goedgekeurd. Overigens is äfkeur” afmelden nog steeds gratis!
oh ja, bij een oude auto horen ook aangepaste eisen! Dus je auto hoeft niet aan alle moderne eisen te voldoen.
Een ander keurstation was ik niet van plan hoor. Ik ben al een aantal keer bij hem geweest, en hij bevalt me wel. Ik heb wel het idee dat ie wel eens wat streng is, maar ik vind het niet erg als er kritisch naar de auto gekeken wordt. (het is tenslotte de enige keer per jaar (en nu per twee) dat er iemand anders dan ik zelf naar kijkt). (zolang het terecht blijft, natuurlijk )
Hij heeft daar ook gewoon een remmen testbank hoor, maar hij begint altijd met een proefrit, om gevoel bij de auto te krijgen.
Het is me ondertussen trouwens ook een paar keer gelukt om de achterwielen eerst te laten blokeren, dus hij had weer gewoon gelijk.
Nu nog oplossen..
Ik ga morgenavond eerst maar eens ontluchten, maar betwijfel of dat veel zoden aan de dijk zet. Ik heb een maand of vier geleden alles nog helemaal ontlucht en ververst. (Vlak daarna is weliswaar wel een achterbol kapot gegaan, dus het zou misschien kunnen dat daarvan wat gas in de voorremmen zit?)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gas van een achterbol in je vooremleidingen is héél lastig voor elkaar te krijgen. De stikstof uit de veerbol is al lang ontweken via de retourleiding en het voorraadvat. Remdrukverdeling tussen voor en achter wordt eigenlijk geregeld door de druk van de hydrauliek op de achterwielen. Althans dit geldt voor de ID/Dsuper. Bij de DS is daar het karretje onder het rempedaal voor. Hard remmen waarbij de kont omlaag gaat, betekent dus dat de oliedruk wegvalt onder je veercilinders en je remmen voedt. Ik weet zo niet direkt een oplossing maar ik zou zeker je hoogteregelaar ook onderzoeken of reinigen/reviseren. Die hoort hier te reageren. Verder uiteraard de afstelling van je remschoenen controleren en je trommels bekijken.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Kwik Fit Spakelerweg te Amsterdam !, deze keurt vaker DSén !, en is opzich niet ver van je ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik blijf het toch een aparte suggestie vinden om met je afgekeurde auto maar net zo lang te leuren tot je iemand vind die ‘m wél goedkeurt… Fout is toch gewoon fout? Zoals TS al opmerkt, de wielen blijken dus inderdaad gewoon te blokkeren. Goed opgemerkt van die keurmeester!
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Ik blijf het toch een aparte suggestie vinden om met je afgekeurde auto maar net zo lang te leuren tot je iemand vind die ‘m wél goedkeurt… Fout is toch gewoon fout? Zoals TS al opmerkt, de wielen blijken dus inderdaad gewoon te blokkeren. Goed opgemerkt van die keurmeester!
Gr Martijn
Absoluut mee eens, maar de TS gaat het blijkbaar gewoon oplossen.
Succes
Emiel
Bravo voor de TS om inderdaad de problemen op te lossen, en niet te proberen de keurmeester onder druk te zetten danwel een ander te zoeken die ‘m wél (onterecht) goed wil keuren.
robbie25cx schreef:Wil je het hoog spelen, kan je ook een afkeuringsrapport eisen. Dan melden ze m afgekeurd af, met de afkeurpunten erop. Daar heb je recht op, je betaalt er immers voor! In de regel keuren ze m dan toch wel goed op wazige eisen omdat ze geen zin hebben in gezeur/ hun afkeurpunten niet goed kunnen ondebouwen. Ook op afkeuringen kunnen ze een steekproef krijgen! En hebben ze ongelijk, dan is ie alsnog goedgekeurd. Overigens is äfkeur” afmelden nog steeds gratis!
Afgekeurd afmelden is ook geen meter meer rijden! Niet verzekerd in ieder geval…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Remschoenen achter iets verder van de remtrommel afstellen met de stelnokken….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Remschoenen verder van de trommel afstellen voorkomt misschien het blokkeren, maar vergroot het inzakken van de kont bij stevig remmen. En omdat de achterremmen op de testbank wel goed werken, remmen je voorwielen misschien niet hard genoeg door vette blokken (olie, koelwater, LHM) of zelfs te lage remdruk uit de drukregelaar. Dan moet je harder je remventiel induwen waardoor de achtrremmen relatief harder remmen en dus een keer blokkeren. Ik vind dit erg interessant omdat ik hetzelfde probleem heb bij mijn DSuper. Ik laat binnenkort de remdruk voor meten en heb de blokken en schijven goed vetvrij gemaakt. Daarbij ontdekte ik een erg fors zwetend stuurhuis…
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk ook eens of de voorremmen niet vet of nat zijn. Dan rem je onbewust harder en blokkeert achter..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je achterste remschoenen te VER van de trommel staan gebeurt er eerst even niets en dan slaat alles vast .
Dus ik zou de afstelling eens goed bekijken , eventueel de trommel eens demonteren ( zijn maar twee schroefjes ) en je remschoenen en pompje eens visueel controleren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Martijn de Ruijter schreef:Ik blijf het toch een aparte suggestie vinden om met je afgekeurde auto maar net zo lang te leuren tot je iemand vind die ‘m wél goedkeurt… Fout is toch gewoon fout? Zoals TS al opmerkt, de wielen blijken dus inderdaad gewoon te blokkeren. Goed opgemerkt van die keurmeester!
Gr Martijn
hoho, dat bedoelde ik niet. Het kan alleen voorkomen dat een keurmeester zonder ds-ervaring(of andere oldtimer) bij voorbaat al dingen aan het zoeken is om maar niet nat te gaan bij een steekproef. Hij wilt m misschien helemaal niet keuren, in jouw geval gaat dat niet op begrijp ik. Als je goede ervaring hebt met een garage zal ik zeker niet een andere kiezen…. Voor250 euro laten keuren in Rotterdam kan ook, hebben we allemaal gezien op tv Maar daar ben ik zeker geen voorstander van. Goed is goed, en fout is fout en nix daartussen. Bij een volvo/daf 66 zit bijvoorbeeld al standaard 3mm speling op de fuseekogels, en zie dat maar eens uit te leggen aan een keurmeester van 20 jaar
Zo, zometeen weer een proefrit.
Overlapdruk in twee pogingen bijgesteld; heb het idee dat het nu goed moet zijn.
Voor de remmen benik nog niet veel verder gekomen dan alles controleren op afstelling, vettigheid en ontluchten.
Wat me wel opviel, is dat bij het ontluchten van de rechterachterrem de achterkant in elkaar zakt, maar dat er nauwelijks vloeistof door de slang komt.
Links achter zakt de auto niet in elkaar en komt er wel gewoon een straaltje vloeistof uit de slang.
Heeft iemand een verklaring???
Gr Ferry