Harm schreef:Maar het is wel weer de eerste BX tzd-turbo die GEEN rookpluimen uitbraakt als de turbo aan het werken is.
Dan snap ik ook waarom ie langzamer is…. die turbo doet gewoon niks
Zeker weten van wel….je hoort hem zelfs zachtjes loeien, net als de Xantia TD die ik heb gehad.
Ik denk eerder dat hij wat *zuinig* staat afgesteld…...maar vergeleken met de vorige 3 die ik heb gehad is hij wel de *langzaamste*...ik merk dat vooral als ik zo’n 100 in z’n 5 rijd en dan vol gas geef.
Maar daar laat ik die Diesel-experts weleens naar kijken.
Want een TZD-Turbo MOET gewoon een flinke rookpluim uitbraken tijdens accelereren…..waardoor *achtervolgers* vanzelf afstand van je nemen
Re: Prestaties BX
Uitvoering: BX Turbo D12 1992 (2.1) 110 pk, 240 Nm
Topsnelheid: 198
Acceleratie 0 tot 100: 10.5 (ong.)
Acceleratie 80 tot 120 in IV: 7 sec. (ong).
Het kan me nooit snel genoeg gaan. Edoch, in vergelijking met de concurrentie van dezelfde klasse en bouwjaar denk ik dat de BX best redelijk was gemotoriseerd. We hebben het nog over de tijd dat een 1.4 benzinemotor nog maar 60 pk had en dat 75 pk uit een 1.6 nog heel acceptabel was. De TZD TURBO was bij zijn verschijning 1 van de snelste diesels in zijn klasse met 90 pk uit een 1.8. Ook de BX Sport en 16v waren in hun tijd toonaangevend voor de klasse.
Gezien de huidige cijfers is het natuurlijk wel aardig verouderd, daar kun je moeilijk omheen. Dan is het toch het voordeel dat een BX relatief licht is. Moderne wagens hebben welliswaar veel sterkere motoren gekregen, maar zijn ook veel zwaarder geworden.
Gr,
Marten
Nou.. volgens de boekjes gaat zo’n TZD-turbo in 10,5 s naar de honderd? Je moet ook tegenwoordig al met een knappe diesel aankomen om dat soort prestaties te halen.
Harm schreef:Nou.. volgens de boekjes gaat zo’n TZD-turbo in 10,5 s naar de honderd? Je moet ook tegenwoordig al met een knappe diesel aankomen om dat soort prestaties te halen.
Och, wat ie volgens het boekje kan en wat je zelf kan meten verschilt soms ook aardig. Misshcien dat ik nog wel harder kan, maar ik heb het nog niet hard kunnen meten.
Ik vind 10.5 knap snel met een tzd turbo. Ik vind in de praktijk 12 sec. realistischer en bijv. 15 sec. voor een BX 14.
In de praktijk verschilden jouw GTI en mijn Turbo D12 ookt niet veel van elkaar…. dan zou het maar 8.9 sec. zijn voor mij van 0 tot 100.
Het blijft dus lastig meetbaar. Even slechte tractie of verkeerd schakelen en je verliest zo een halve seconde of meer.
Gr,
Marten
Harm schreef:Nou.. volgens de boekjes gaat zo’n TZD-turbo in 10,5 s naar de honderd? Je moet ook tegenwoordig al met een knappe diesel aankomen om dat soort prestaties te halen.
Volgens de gegevens van Autoweek :
acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Welk boekje heb jij het over ?
Verder helemaal eens met Marten….waar vind je nog een auto met 4 electr. ramen, st.bekr. CV….(vaak ook nog met een electr. schuifkanteldak)....zeer goede stoelen….en een acceleratie van rond de 12 seconden van 0 tot 100 km p/u ...plus een gewicht van rond de 1000 kg ?
(en natuurlijk ook nog eens HP-vering).
Maar dat is weer een andere discussie.