37 van de 38
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 Volgende > 
   
2d: Xsara HDi Exclusive (deel één)
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 06 november 2008 04:53 PM
  [ # 541 ]

De zelf repareerde kracht van de xsara….

Mijn dimlicht ging een tijdje geleden aan als ik ging rijden en weer uit als ik stil ging staan (dus ook in de file of stoplicht) heel maf. Maar ik had er verder geen last van dus heb ik er niets aan gedaan en na een paar weken verdween het kwaaltje weer.

Was alles maar zo simpel Laughing

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 november 2008 02:01 PM
  [ # 542 ]

Komende vrijdag ga ik even een klein beurtje uitvoeren bij de DHZ-garage:
[list]Olie en oliefilter verversen
Dieselfilter verversen
Remmerij vóór nakijken
Luchtfilter even checken en eventueel opnieuw inoliën[/list:u]
Aangezien het de eerste keer is dat ik een oliewissel zelf ga doen, even de belangrijkste stappen:
[list]*Auto warm rijden en even af laten koelen
*Onderste motorisolatie wegnemen
*Peilstok eruit / vuldop eraf
*Carterdop losdraaien en olie opvangen, laten uitdruipen
*Oliefilter losdraaien
*Met nieuwe koperring carterdop weer vastzetten (vast is vast)
*Met beetje olie op het rubber nieuw filter terugplaatsten en handvast draaien
*Olie met tussentijdse controles aanvullen (totaal 4,3 liter)[/list:u]
Ben ik nog zaken vergeten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 november 2008 02:02 PM
  [ # 543 ]

Paginabug

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 12 november 2008 02:06 PM
  [ # 544 ]

Een tip: draai dat filter los met behulp van een plastic zak. Dan druipt de boel niet langs je armen naar beneden.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 november 2008 02:06 PM
  [ # 545 ]

Check.

Overigens denk ik dat het filter makkelijker van boven te verwijderen zal zijn, in verband met alle aircoleidingen. Maar toch een goede tip.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 12 november 2008 02:11 PM
  [ # 546 ]

Geen idee waar dat filter van jou zit. Zie maar.

Profiel  
 
rombaft
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 12-06-2008

Gepost: 13 november 2008 11:31 AM
  [ # 547 ]
DigiDaan schreef:

Zag laatst bij Mascotte Noord in Eindhoven volsynthetische 5W50 staan van Comma.

Nou weet ik dat Comma een b-merk is, maar zou dit toch de moeite van het proberen waard zijn? 5W50 is niet erg gangbaar, dus zou het anders apart besteld moeten worden..

5W50 lijkt me nogal toepassingsgericht, heel dun bij warme temperaturen en heel dik bij lage temperaturen, het zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen deze olie maar echt een aanrader voor een turbodiesel vind ik het niet direct. Feit is dat de winter eraan komt en dat een “koude” start als moeilijker zou kunnen ervaren worden door de dikkere olie. Echter als pluspunt tijdens het opwarmen zal er minder olie verbruikt worden. Eens warm heb je dezelfde olie viscositeit als je 5W40.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 november 2008 11:42 AM
  [ # 548 ]
rombaft schreef:

5W50 lijkt me nogal toepassingsgericht, heel dun bij warme temperaturen en heel dik bij lage temperaturen,
...
Eens warm heb je dezelfde olie viscositeit als je 5W40.

Tja, wat moet je hier nog over zeggen? Confused

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 november 2008 11:45 AM
  [ # 549 ]

De reden waarom ik voor deze olie zou willen kiezen (in plaats van de standaard 5W40 volsyntheet) is de betere warmtebestendigheid. Naar het schijnt wil de olietemperatuur van deze motor nogal oplopen bij langdurig hogere snelheden, richting 130-140 graden. Dan lijkt het me beter om dus 5W50 volsyntheet te nemen.

Is het niet zo dat 5W40 en 5W50 even dik zijn bij koude temperaturen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 13 november 2008 12:29 PM
  [ # 550 ]
DigiDaan schreef:

[...]

Is het niet zo dat 5W40 en 5W50 even dik zijn bij koude temperaturen?

Klopt, het tweede getal staat voor de viscositeit bij bedrijfstemperatuur, en volgens de SAE norm is dat 100°C.

Het eerste getal staat voor de viscositeit bij koude olie. De “w” staat in dit geval voor Winter. 0W olie moet pompbaar zijn (een bepaalde viscositeit behalen volgens diezelfde SAE norm) bij -35°C, 5W moet pompbaar zijn bij -30°C en 10W bij -20°C.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Multi-grade

5W50 is, bij bedrijfstemperatuur, dikker dan 5W40 en zal dus voor hogere oliedruk zorgen, en dus betere smering.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 13 november 2008 04:15 PM
  [ # 551 ]
rombaft schreef:
DigiDaan schreef:

Zag laatst bij Mascotte Noord in Eindhoven volsynthetische 5W50 staan van Comma.

Nou weet ik dat Comma een b-merk is, maar zou dit toch de moeite van het proberen waard zijn? 5W50 is niet erg gangbaar, dus zou het anders apart besteld moeten worden..

5W50 lijkt me nogal toepassingsgericht, heel dun bij warme temperaturen en heel dik bij lage temperaturen, het zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen deze olie maar echt een aanrader voor een turbodiesel vind ik het niet direct. Feit is dat de winter eraan komt en dat een “koude” start als moeilijker zou kunnen ervaren worden door de dikkere olie. Echter als pluspunt tijdens het opwarmen zal er minder olie verbruikt worden. Eens warm heb je dezelfde olie viscositeit als je 5W40.

het is precies andersom want het eerste getal is bij koude temperatuur en het tweede bij hoge temperatuur; 5w50 is dus dun koud en wat dikker warm Laughing

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 november 2008 08:58 PM
  [ # 552 ]
Louise schreef:

SPECIFICATIONS Comma Motorsport SAE 5w50


Suitable for replacing ACEA A3 B3 API SL CF, SAE 5w40, 10w40 and 15w40 for Motorsport applications.


TYPICAL INSPECTION DATA


Specific gravity at 20°C[list]0.855[/list:u]Viscosity @ 100°:[list]16.80 cSt[/list:u]Viscosity @ 40°C:[list]100.0 cSt[/list:u]Viscosity Index:[list]175[/list:u]CCS @ -30°C:[list]Max 6250 cP[/list:u]Flash point °C:[list]>200[/list:u]

Weten we dat alvast.

Ik heb nog eens in mijn instructieboekje gekeken en daar wordt als aanbevolen olie genoemd: Total Quartz 9000 5W40 , ACEA-norm A3.98/B3.98 en API SJ/CF.

De Comma 5W50 voldoet dus in ieder geval aan de ACEA-norm en ook aan de API-norm, daar de C-waarde geldt voor dieselmotoren. SL (S is voor benzinemotoren) is zelfs een recentere standaard dan de SJ die Citroën opgeeft voor de HDi.

Op dit moment zit er bovendien een halfsynthetische 5W40 aan die aan dezelfde gestelde normen voldoet. Natuurlijk kan ik niets zeggen over motorslijtage of wat dan ook, feit is dat er nog geen halve liter verbruikt is de afgelopen twintigduizend kilometer. En dat vind ik heel erg netjes.

Een hoop getheoretiseer dus, maar het komt er op neer dat ik er morgen die 5W50 erin ga gieten Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 november 2008 01:02 AM
  [ # 553 ]

Top dat je die gegevens hebt opgedoken!  Smile

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 november 2008 12:10 PM
  [ # 554 ]

Wat een vriendelijk verzoekje op een contactformulier op een website al niet kan doen..  Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 november 2008 03:18 PM
  [ # 555 ]

Zo, versche olie en een fris dieselfiltertje.

Het zal natuurlijk best een beetje tussen de oren zitten, maar ik vind dat ze mooier rond loopt, minder nagelt en nóg een stukje soepeler draait onderin. Je zou er bijna elke maand olie voor verwisselen Cool

Vijf liter olie, oliefilter, dieselfilter, oliefiltertang (had ik nog niet) en carterring kostten €84,65 bij Mascotte.

Helaas bleek, uiteraard toen het dieselfilter al los was, dat ik niet het goede filter had. Gelukkig was die bij De Appel wel op voorraad. Verder ging alles voorspoedig, en was ik aan het andere filter, de afvoer van de olie en het huren van de brug nog eens €37,10 kwijt. Zodadelijk dus nog even peilen, en het verkeerde filter terugbrengen naar Mascotte.

Ik zal ook meteen maar even met Renard bellen, wat ze met mijn onderste isolatieplaat hebben gedaan. Die zat er niet onder viel me op.. Is op zich nu niet zo erg, kan ik in ieder geval makkelijk vaststellen of ik de carterring en filter wel goed vast heb gezet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
37 van de 38
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook