Beste medeforummers,
1. Mijn ZX (2.0i) schakelt niet zo lekker. Af en toe moet je wat extra druk uitoefenen om ‘m in de juiste versnelling te krijgen en de achteruit gaat vaak gepaard met herhaaldelijk proberen, als je tenminste kraakgeluiden wil vermijden.
Is dit probleem makkelijk en budgetvriendelijk te verhelpen?
2. Nu heb ik reeds een tweetal jaren een identieke ZX gestald staan. En ik herinner mij nog dat ik bij de rit huiswaarts, na aankoop, meteen opmerkte dat deze zo lekker soepel schakelde.
Heeft de langdurige stilstand mogelijk een negatief effect hierop?
Is een uitwisseling van versnellingsbak tussen de beide ZX’en een optie?
Zo ja, verloopt dat (relatief) makkelijk en wederom budgetvriendelijk voor iemand met kennis van zaken, zoals een Citroën-garagist, zeg maar?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
ZX & CX 4 ever!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Zit er nog wel olie in de bak?
Verder hoe zijn je plaatjes? Als je koppelingspedaal iets op laat komen, rijd die dan meteen weg?
Waarom zou je de bakken omwissellen? Dan heeft de andere auto een probleem
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Hoe is je drukgroep? Of moet je niet gewoon je koppeling stellen? Kortom: ontkoppelt-ie bij schakelen wel genoeg?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
bak olie verversen wil ook helpen.
Status Quo schreef:bak olie verversen wil ook helpen.
Hoe vaak moet je dit eigenlijk verversen? Geen idee wanneer de laatste olie wissel geweest is
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Geen idee, elke aandrijfas die je vervangt houd ik aan. Maar het zal wel max om de 2 jaar moeten ivm condensatie van water enzo
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
hm hoor verhalen dat niemand echt aandacht schenkt aan bakolie.. garages ook niet. Tenminste het zit niet in de grote beurt inbegrepen.
Maar toch als je 1x per jaar of 2 jaar je bakolie doet kan dat wel helpen.
Ik moet de mijne ook maar eens doen. Koude moter—> stroef schakelen en als de olie warmer word dan gaat die wel vrij ligt.
Goed om te weten dus :p zal het mee laten nemen bij de volgende beurt
Officieel staat er niets voor, een beetje Citroen specialist houd 60K aan voor een bakolie-wissel, volgens de Haynes zelfs 80K. Citroen gaat er waarschijnlijk van uit dat binnen 80K wel een aandrijfas of koppeling sneuvelt
Met het koude weer, dan is het inderdaad wat hakerig schakelen tot de motor warm is, een olie-wissel en de schakelstagen smeren kan wonderen doen. Let ook op of de mat niet onder het pedaal schuift, waardoor je de koppeling niet meer volledig in kan trappen, ga in iedergeval niet blind aan de koppeling stellen. Effe de slag van het pedaal controleren zoals in de Vraagbaak/Haynes staat, anders trap je de drukgroep kapot en dan ben je nog verder van huis.
GoodOldDiesel schreef:Zit er nog wel olie in de bak?
Hoe/waar kan ik dit controleren en eventueel aanvullen/vervangen…? Ben een volslagen leek op technisch gebied. Helaas…
GoodOldDiesel schreef:Verder hoe zijn je plaatjes? Als je koppelingspedaal iets op laat komen, rijd die dan meteen weg?
Nee.
GoodOldDiesel schreef:Waarom zou je de bakken omwissellen? Dan heeft de andere auto een probleem
De andere ZX heb ik enkel gekocht als wisselbak. Vandaar…
oudelut schreef:Hoe is je drukgroep?
Excuseer…???
oudelut schreef:Of moet je niet gewoon je koppeling stellen? Kortom: ontkoppelt-ie bij schakelen wel genoeg?
Heb ik ook al aan gedacht, maar de ene keer vlot het wel, de andere weer niet…
ZX & CX 4 ever!
Gaat je versnellings pook nog wel strak in de versnelling ?
Zo niet zou het ook nog wel eens de schakelstangetjes kunnen wezen.
Als er ruimte op de kogeltjes zit,wil hij wel slecht in de versnelling.
Heb het vorig jaar ook gehad.Vooral in de achteruit.
Met nieuwe schakelstangetjes was het probleem verholpen,en schakeld hij weer strak zonder gekraak.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
ZX1.4i schreef:Officieel staat er niets voor, een beetje Citroen specialist houd 60K aan voor een bakolie-wissel, volgens de Haynes zelfs 80K. Citroen gaat er waarschijnlijk van uit dat binnen 80K wel een aandrijfas of koppeling sneuvelt
Met het koude weer, dan is het inderdaad wat hakerig schakelen tot de motor warm is, een olie-wissel en de schakelstagen smeren kan wonderen doen. Let ook op of de mat niet onder het pedaal schuift, waardoor je de koppeling niet meer volledig in kan trappen, ga in iedergeval niet blind aan de koppeling stellen. Effe de slag van het pedaal controleren zoals in de Vraagbaak/Haynes staat, anders trap je de drukgroep kapot en dan ben je nog verder van huis.
drom heb ik die irritante vloermatten niet
Goede vloermatten blijven op hun plek, met van die pinnen
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
die had ik dus niet en zonder gaat het ook perfect hoor.