Totaal aantal Berichten: 41
- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Ik merkte afgelopen week dat het mistachterlicht van mijn Xsara break van 2001 niet werkte. Lampje stuk ? Nee dus. Na even op het forum gekeken te hebben kwam ik er achter dat er en trekhaak onder mijn auto heeft gezeten. Bij het rechter achterlicht was de originele bedrading voor een trekhaak aangesloten met een stekker de draden naar de contactdoos waren doorgeknipt en liggen netjes onder de mat. Ik heb de stekker losgemaakt en normale stekker weer aangesloten op het achterlicht. Nu werkt dus wel het mistachterlicht rechts en links niet. Weet iemand (voor ik hem naar de garage breng) wat ik hier nog aan kan doen ? En, als het links weer werkt hoe ik het rechter mistachterlicht kan uitschakelen want 2 vind ik te verwarrend.
Met vriendelijke groet,
Jan
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG
Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als er een trekhaak heeft onder gezeten zal er meer dan waarschijnlijk wat aan de bedrading zijn aangepast .
Dus even heel de bedrading van beide achterlichten nalopen of deze nergens afgetakt of onderbroken zijn .
Rechtse licht uitschakelen is heel simpel ; lampje er uit
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hallo Walter,
Lampje er uit halen kan niet, het is een dubbele uitvoering 21/4 watt, dan heb ik geen achterlicht meer (de 21 is dus het mistachterlicht).Ik zal waarschijnlijk een draadje moeten doorknippen maar zonder schema…....
Behalve een extra massa draad heb ik geen veranderingen gezien aan de bedrading, het is een originele kabelboom die is gebruikt en die ik dus nu helemaal heb losgemaakt.
Ik zal straks nog maar eens een blik werpen.
Jan
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bij mijn weten is een 21/5 lampje voor de standlichten en stoplicht , niet voor je mistlicht .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Echt wel dus.
Met de klok mee gezien :
Boven het remlicht, dan de richtingaanwijzer (zo’n oranje lampje), dan dus die dubbele 21/4 lamp en dan de achteruitrijlamp.
Er zitten er dus 4 in enne, ik heb echt wel even gekeken wat elk lampje doet ik had beide units losgemaakt en dan kan je zelf nog net zien als je naast de auto staat t.h.v. het stuur welk lampje gaat branden.
Bij het inschakelen van de verlichting gaat dus het 4 watt lampje branden, als je dan doorschakeld naar mistlampen gaat de 21 watt branden.
Jan
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Er zit een schakellaar in het stopcontact van de trekhaak, zodra je hier een stekker insteekt word de schakellaar ingedrukt. Hierdoor word de verbinding voor je mistlamp achter van de auto verbroken. Haal je de stekker eruit dan doet die het weer.
Dit om te verkomen dat je met een constante (hinderlijke) rode vlek (weerspiegeling op je aanhanger / caravan) in je achterraam rijd.
Als men bruut de draden doorknipt, wat stom is omdat de orginele kabelboom zo aansluit op een andere xsara, dan is die verbinding dus ook verbroken
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
wbogaerts schreef:Bij mijn weten is een 21/5 lampje voor de standlichten en stoplicht , niet voor je mistlicht .
Walter
Volgens mij heb je gelijk, Walter?! Mijn vermoeden is dan ook dat een vorig eigenaar de mistlichten heeft aangesloten als remlichten, omdat die feller waren?!
Dan kun je inderdaad wel kijken welke lamp gaat branden bij welke actie, maar een mistachterlicht is over het algemeen nooit een dubbel lampje. Terwijl de combinatie rem-/achterlicht in een lampje bij 99% van de auto’s voorkomt?
Het is dat ik geen Xsara voor de deur heb staan, anders liep ik gelijk naar buiten om te controleren…
Het is dat ik nooit een Xsara voor de deur heb, dus ik kán het natuurlijk ook gewoon mis hebben?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
OK, dan even nog een verzoek :
In mijn instuctieboekje staat alleen maar een afbeelding van een lichtunit van een coupe of hatchback dus NIET van een break. (op de pagina lampen vervangen)
Kan iemand (die een break heeft) mij dan vertellen hoe bij hem/haar de lampen branden, ik bedoel dus als je bovenaan begint en dan met de klok mee. Als ik dan weet waar af fabriek het remlicht zit, kan ik gerichter zoeken en maakt het allemaal iets simpeler (hoop ik…...)
Hij moet volgende maand voor de keuring dus dan wil ik wel dat het werkt.
Jan
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Nou nog 1x dan over dit onderwerp.
Auto is woensdag voor een grote beurt geweest en ik heb de garage verzocht naar het probleem met het mistachterlicht te kijken.
Nou, dat is dus opgelost. Bij mijn auto is het dus wel degelijk een dubbel lampje met de functie mistachterlicht en gewoon achterlicht. Het kwam door de bedrading van de trekhaak.
Oh ja, nu heb ik wel 2 mistachterlichten (want rechts deed het al) maar dat is simpel opgelost met een stukje isolatie tape.
Met vriendelijke groet,
Jan
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Isolatietape? Curieus. Heb je niet gewoon het draadje doorgeknipt?