LS,
wie heeft er handige do’s en dont’s voor het verwijderen van een nokkenas? Distributiekap verwijderen, klepdeksel und dann?
Ik lees graag jullie ervaringen.
Ciao
Cooper
Wat is het voor motortype? En is het een sloper of een reparatie, bijv. kleppenstellen of klephoedjes, dwz. alleen demontage of ook montage?
De distributieriem is de naarste consequentie; die zul je ook moeten vervangen.
In Haynes etc. wordt dit soort klussen doorgaans goed beschreven. Voor montage is het hebben van een momentsleutel “wel handig”, anders draai je de lagerkappen geheid te strak aan.
Een tubetje vloeibare pakking voor de buitenste lagerkappen en het klepdekselpakking (nieuwe) maken het wel zo’n beetje af.
Ich bin ein Breaker
het kan erg handig zijn om overal foto’s van te maken voordat je het demonteerd en tijdens het demonteren, dan kan je altijd kijken hoe het precies zat als je er niet uitkomt.
Op die fotoos kun je niet zo goed zien hoe strak je bouten stonden
Ich bin ein Breaker
het gaat om een vuile GTi en om een nokkenas wissel, dus oude eruit nieuwe erin. We gaan zaterdag een poging wagen.
ciao
Cooper
@ karel
ik weet niet wat voor fototoestel jij dan hebt maar die van mij geeft dat gewoon aan hoor.
hier staat de haynes, ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat daar wel wat te vinden is.
Aha, een modernist. Ik heb nog een kolengestookt toestel, die kan nog geen moment-opnames maken.
Ich bin ein Breaker
Cooper schreef:het gaat om een vuile GTi en om een nokkenas wissel, dus oude eruit nieuwe erin. We gaan zaterdag een poging wagen.
ciao
Cooper
Aha, is dat het plan. Een flinke klus als je alles meeneemt wat je tegenkomt.
Dan _moet_ je uiteraard ook na montage de klepspeling meten.
Daarvoor is een schroefmicrometer en een grote bak met shims de ideale metgezel. Eventuele verlopen klepspeling kun je dan meteen goed stellen.
De d-riem pakte je ook mee (ook waterpomp, rollen?), denk ook aan de keerringen (die lekken sowie so altijd), en de O-ring die onder de verdeler ligt.
Klepdekselpakking en vloepa horen er ook altijd bij.
Ik denk dat ook bij deze motor onder de buitenste lagerkappen een heel dun streepje vloepa ligt, zoals bij de diesels.
Overdrijf dat zeker niet want anders raakt het oliekanaal verstopt, dat leidt tot flinke ellende in de nokkenas-glijlager heb ik uitgevonden.
Ook de momentsleutel zorgt ervoor dat je de glijlagers niet te strak aanspant, dat is nodig anders krijg je ellende.
En heeft deze ook een olieslangetje bovenop het kleppendeksel? Die zijn ook vaak gescheurd, dus zorg voor wat reparatiemateriaal.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vond vooral het boutje aan de binnenzijkant op de linker buitenste lagerkap goed verneukeratief…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
thanks voor de tips! Aan de slag maar morgen!