Mijn DS 2.1 IE loopt bij laag toerental erg onregelmatig. Stationair gaat wel, maar bij het wegrijden begint deze ernstig te haperen. Bij een hoger toerental is het wel weer goed.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Tja, dat kan diverse oorzaken hebben: o.a. afstelling carburateur, vuil luchtfilter.
Aanvullende diagnosevraagjes:
- Heeft ze het altijd al gehad of is het sindskort?
- Is er verschil bij koude en warme motor?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Carburateur kan het niet zijn want die zit er niet op.
Nee niet altijd gedaan, eigenlijk sinds kort.
Warm, koud maakt niet uit.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als het electrich is , kan je er een kluif aan hebben .
Begin eerst maar eens met alle slangetjes ( naar de drukschakelaar , onderdrukmeting en zo ) te controleren of deze niet los of gescheurd zijn .
Ook kijk je dan best even de electriche stekkers op deze modules na of ze er goed in zitten ( onder de rubbertjes kijken )
Je hebt de vacuumslangen toch niet per ongeluk omgewisseld op aansluitingen aan het inlaatspruitstuk ??
@ Marcel ; dit is een injectie model , hier gaan we geen carburateur vinden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Aj, niet goed gelezen ops:
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Waar zitten deze dingen allemaal????(Begin eerst maar eens met alle slangetjes ( naar de drukschakelaar , onderdrukmeting en zo ) te controleren of deze niet los of gescheurd zijn . Ook kijk je dan best even de electriche stekkers op deze modules na of ze er goed in zitten ( onder de rubbertjes kijken ) )
Voordat deze zo onregelmatig begon te lopen heb ik er niets aan gedaan.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
begin eerst eens “simpel"met controle van bougies en ook bougiegaten (volgelopen met olie of water 4e cil)
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
OK dit zal ik 1 november even controleren.
Ik hou je op de hoogte van het resultaat.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Hoi Fonzie,
Het zal inderdaad eerst een kwestie zijn van alle salngen en stekkerverbindingen die een IE versie nou eenmaal heeft langs te lopen, en te controlerne op ouderdom etc., etc.
Ik zou niet in het wilde weg wat aan instellingen gaan lopen veranderen, maar wat nog wel wil helpen is het (als je weinig sleutelervaring hebt) samen met een ervaren persoon nalopen van de basisafstellingen zoals in de werkplaatshandboeken staat omschreven.
Waar ik persoonlijk aan denk is ontsteking, of eventueel bij de hydraulique versies, een niet lekker werkende koppelingsregelaar. Deze zaken maken ook deel uit van de basisafstelling procedure, dus je komt ze dan toch wel tegen.
Rest mijn vraag, heb je een ieH of gewone handbak?
Suc6,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Vandaag even gekeken, maar waar de bougies in zitten zijn droog. Geen water en geen olie.
Het betreft een halfautomaat.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
En, de basisafstelling ook nog na kunnen lopen?
Het is in elk geval wel mooi dat je bougieschachten droog staan.
Of is het onregelamtige lopen nu over?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Nee helaas is het onregelmatig lopen nog steeds niet over.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
heb je je brandstoffilter(s) nu al eens bekeken?
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Onregelmatig lopen of occileren wordt vaak veroorzaakt door valse lucht. Ik zou zeggen check alle slangen van het injectiesysteem op en om het blok eerst. En zoek goed op dit forum.
In de werkplaatshandboeken voor injectiemodellen moet ook het een en ander staan over het afstellen je stationaire toerental. Indien je die niet hebt kun je hier kun je deze troubleschooter gebruiken;
http://members.rennlist.com/pbanders/idle.htm
Een erg nuttige site
Peter
En vlak de ontsteking niet uit…....
Het is bij warme en koude motor, dus inderdaad eeerst even alles controleren op goede verbinding, valse lucht etc. Inclusief de warboel aan slangen voor de carterontluchting…...
Ik vind de IE een heerlijke motor, als ie goed loopt….... En met een nieuwe 123 in mijn vooronder loopt het al stukken beter.
Wat betreft de basisafstelling, met een Hydrualique steekt dat ook behoorlijk nauw want daar komen koppelings moment ook nog bij kijken.
Aangezien het hier louter om stationair lopen gaat, met de pook in de vrij, zal er ergens iets mankeren aan de motor afstelling.
Met een IE soms erg lastig om uit te vogelen. Het is ook niet verwonderlijk dat de bijnaam van de injectieversies met Half- en volautomaat “de schrik van de werkplaats” is geweest…......
Loop met een ervaren sleutelaar eens de basisafstelling af met warme motor, nadat je alle slangen etc. hebt gecontroleerd. Één van de eerste zaken van die basisafstelling is ook controle van de ontsteking, en als je die niet meer goed afgesteld krijgt, weet je genoeg…... Vergeet niet, sommige onderdelen kunnen al meer dan 30 jaar aan je motor hangen…. en ja, dan wil er wel eens iets de geest geven…..
Heel veel succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
onregelmatig lopen
Fonzie,
mijn 23ie had hoog verbruik en liep onregelmatig bij stationair. Op gasklep zit een schakelaar met 4 pennen, tussen 2 pennen wordt kontakt gemaakt indien gasklep is gesloten, dit was bij mij niet het geval, ik heb de schakelaar open gemaakt en alle kontact delen met fijn schuurmiddel geschuurd. Bij het terug plaatsen heb ik met potmeter gecontroleerd of schakeling sloot bij gasklep dicht, (schakelaar is te draaien) 2 andere twee contacten geven pulsen naar de modulator om snelheid van bewegen van gasklep door te geven. Sindsdien rijdt mijn 23ie veel zuiniger van 1: 6 naar 1: 8,5 en stationair veel beter.
wellicht dat je hier eens naar kunt kijken
H. Looman
23ie