Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wel logisch dat je linker achterwiel blokkeert: rechtsachter remt ie dus helemaal niet.
Volgens mij is je remservo niet helemaal lekker (veel inwendige lekkage) en waarschijnlijk zit de remcilinder rechtsachter muurvast.
Over het stuur: hoe is de algemene druk op de 2 meters als je helemaal niet stuurt?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rechterachterwiel opkrikken en met de hand slinger geven, remmen door hulpje en werking controleren. Als die idd vastzit zoals DriverD al tipt krijg je de remdruk van je rechterbol ook op je linkse achterrem.
Verklaring voor heleboel verschijnselen, dus.
mar .. op de rembank was het goed?
misschien is 1 achterband beduidend ouder dan de andere.. dan blokkeert de boel juist daar.
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
AH1828 schreef:Volgens de net vers opgedane kennis remt hij achter niet dubbelop als er 1 remcilinder vastzit. De remdruk is afhankelijk van de veerdruk in je bol en de belasting van de auto. Daarbij maakt het niet uit of hij 1 of 2 remmen aanstuurt.
Kan wel verklaren waarom 1 rem blokkeert en de andere niet…
Citroen!
maar dat ie met de kont eerst omlaag gat is zeker niet goed. Dat betekent dat je te weinig remt voor, of helemaal niet ?
Dit kan lucht zijn. Ontluchten is simpel. Wellicht even doen. Als dat niet helpt, zijn je blokken vies/ vet. Daar kun je een bus remreiniger op loslaten of even eruit wippen en kort schuren.
als je auto voor goed remt, blokkeren de wielen achter echt neit zo snel. Dan zit je l met je voorhoofd tegen het raam, zeg maar.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 10343
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
vlietmansje schreef:Rechterachterwiel opkrikken en met de hand slinger geven, remmen door hulpje en werking controleren. Als die idd vastzit zoals DriverD al tipt krijg je de remdruk van je rechterbol ook op je linkse achterrem.
Verklaring voor heleboel verschijnselen, dus.
Ik snap deze verhalen niet. Achter wordt geremd d.m.v. een T-stuk.
Vering: idem
Dus wat betreft olietoevoer/druk/remdruk is er geen verschil tussen links en rechts. Als er een achterwiel blokkeert komt dat dus door: remschoenen, remcylinder, vuil of vet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toelichting van de redenering:
- door het rechterwiel op te krikken kun je de vrijloop controleren.
- door het de laten draaien en te remmen kun je de werking controleren, met name of de remzuiger vastzit, maar de leiding zou ook bekneld kunnen zijn geraakt na werkzaamheden of beschadiging anderszins; dit is te checken door onder belasting de ontluchtingsnippel te lossen/te ontluchten met transparante slang op de nippel.
- de remzuigers worden bewogen door de LHM-olie in de achterbollen, onder druk van de belasting van het wagengewicht; zodra geremd wordt verplaatst de LHM zich naar de remzuigers, de druk daalt dan (ietsje, wellicht, maar toch).
Samen komen we wel tot een goed resultaat, en daar gaat het toch om?
achterremmen werken toch niet als je het wiel opgekrikt hebt. De snoek bekrachtigt door wieldruk,,,
.komma
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dirkman schreef:achterremmen werken toch niet als je het wiel opgerikt hebt. De snoek bekractigd door wieldruk,,,
Alleen het achterwiel opkrikken, niet de auto!
Gewone rijstand houden, dus.
Als je het lastig vindt om de krik goed te plaatsen kun je ook eerst het wiel eraf halen, gebruik makend van het steuntje onder de balk. Dan kun je de krik goed kwijt onder de as, eventueel met blokje hout ertussen tegen wegglijden. Door de hoogtevertelling dan van de laagste stand te lossen komt er druk op het achterste deel van het veersysteem en hoort er ook remdruk te komen.
Nou, de nieuwe apk is er weer.
Wegens chronisch tijdgebrek de auto maar weggebracht ops: om in orde te laten maken en keuren bij een ds-garage.
Remmen zijn nogmaals afgesteld, en gangbaar gemaakt en doen het weer zonder problemen.
Ik weet nog niet waarom er nauwelijks vloeistof uit de rechterrem kwam bij ontluchten. Ga ik van de winter wel eens naar proberen te kijken.
Sturen was geen probleem voor apk, maar om het weer echt goed in orde te krijgen, moet het stuurhuis eruit, met een grote kans dat de enige remedie een ander stuurhuis is..
Maar goed, voorlopig valt er goed mee te rijden, dus wederom iets voor van de winter