Gisteren is JanVB me komen helpen met Graf Spee.
Eerst en vooral wil ik hem dus nog eens bedanken Is trouwens een toffe kerel…
Wat is er gebeurd? Eerst en vooral heeft hij eens een algemene kijk gegeven over die Zwarte Schoonheid. Conclusie? Nog lekker strak en nergens schadelijke roest (paar miniscule puntjes…).
Dan hebben we een toertje gedaan met zijn BX en dat rijdt toch lekker. En al helemaal weinig lawaai
Dan koelvloeistof gaan kopen, het reservoir bijgevuld en ontlucht en voila. Is weer proper en luchtloos. Behalve dat natuurlijk 1 van de ontluchtingspunten HOGER zat dan de bijvuldop . Maar dat is de LPG zijn schuld hoor
Ook lag er wat LHM onder de wagen… Even gekeken waar dit van kwam en de terugvloei-leiding voor de LHM aan het rechtervoorwiel was verduurd. Allemaal scheurtjes. Dus die moet ik nog vervangen. Maar hij heeft uitgelegd hoe dit moet dus dat zou geen probleem mogen zijn
Voila, hij is dus bijna klaar om naar Brussel te gaan én naar de technische keuring
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
BunnY schreef:Gisteren is JanVB me komen helpen met Graf Spee.
Eerst en vooral wil ik hem dus nog eens bedankenIs trouwens een toffe kerel…
Allee ambetanterik, gaat dat niet aan iedereen doorsmoezen, zodirect moet ik iedereen komen helpen!
Was inderdaad gezelli, en heb mijn vocabulaire Vlaams weer bijgevuld met schoonheden als “smossen”!
Liep ook nog tegen een fijn bordje lasagna aan, dus wat mij betreft was het erg geslaagd.
Het ontluchten ging best goed, maar inderdaad die verdamper, dat snap ik niet helemaal.
Die zit namelijk boven het hoogste punt van de vulopening!
Ik kan me niet goed meer herinneren hoe dat bij mij 16tgi/lpg was; volgens mij zat de verdamper daar ergens naast het voorraadvat of zo…..
Ik zag ok geen nippels die in aanmerking konden komen als ontluchtnippel.
Affijn, ik heb de bovenste slang er af gehaald en die gevuld met water, met de radiatordop er op; de lucht zal er tijdens het rijden wel uit komen.
Pieter weet hoe hij moet ontluchten nu. Hij voelt onderweg naar de keuring of de verdamper warm word, zo niet dan zit er nog te veel lucht in.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
zeer mooi wagentje! zo zijn mijn droom bxje er ook wel uit zien hehe. ik hou nou eenmaal van zwart en sportief (A)
succes ermee!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ja inderdaad, het is een leuke BX!
Goed opgeleukt, maar niet te overdreven.
Hier en daar een plekje, op de geijkte locaties, maar voor dat geld moet je niet zeuren!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Bunny , ik heb nog even gekeken, maar ik heb geen paneel van de middenconsole in antraciet liggen.
Ik bedoel dat stuk waar de luchtroosters en de knoppen van de kachel zitten.
Heeft iemand anders dat toevallig nog over voor Bunny?
Iemand heeft daar een dikke veis (vijs?) door heen gebutst.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Jammer van die schroef (vijs) inderdaad!
Maar als ik Pieter was, zou ik eerst op zoek gaan naar mooie nieuwe reflectoren voor de Morettes (Hella catalogus!), een nieuwe contactslotschakelaar (slot en sleutel blijven dan hetzelfde) en rechtsachter een mooi rookglazen achterlicht.
Degene die er nu opzit heeft een rare oranje verkleuring.
Dan de achterophanging van de uitlaat, daar zit de bekende roestplek.
Kaalmaken, plaat met ophanghaak erop lassen en dan is-ie ook van die rammel af.
En het gasgedoe moet afgesteld worden. En de bakolie vervangen.
Maar voor die aankoopprijs moet-ie niet zeuren!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Ik zaag ook niet hoor Dacht eerst zelf dat het standaard zo was
Dacht zelf om er met velcro een stukje hout in te bevestigen. Dan is het ook weg en kan het nog weg genomen worden.
Die nieuwe reflectoren komen er in elk geval al. Maar ga ook eens kijken of ik die Morettes niet kan ‘modificeren’ zodat ze ‘klik-and-go’ zijn, zoals de huidige lampen dus. Dan kan ik telkens ik naar de controle moet even de ronde er af halen en de standaard er weer op. Moet ik die ‘tuning-controle-kost’ niet betalen (is toch iets van een 30,- euro extra voor die lampen heb ik gehoord).
Dat contactslot, weet ik nog niet… uiteindelijk misschien wel maar dat heeft totaal geen prioriteit nu.
En die ophanging van de uitlaat wordt ook hersteld… maar dat ga ik wel niet zelf doen.
Gasgedoe heeft ook niet meteen prioriteit (kosten wat spreiden). Want het rijdt zo, en dat stilvallen af en toe neem ik er wel bij. En voor de rest gewoon zien dat ik altijd een bak benzine heb… als het dan eens helemaal niet meer wil werken dan rij ik wel zo naar huis.
En die bakolie, jep. Na de keuring wordt die ook gedaan.
Bedoeling is nu, 17e dat attest krijgen en dan de auto inschrijven. En dan wordt hij weer in zijn glorie herstelt…
En ik ben je nog altijd dankbaar voor Graf Spee…
Weer een stap dichter bij de keuring: 2 mooie identieke achterlichten (vorige waren 2 verschillende modellen).
Maar nu heb ik deze 3 stukjes roest gezien tijdens het proper maken:
Deze 2 bij de vooruit (in de hoek). En dan deze:
Bij de aanhechting van de linker-sideskirt aan de wielkast vooraan.
De 3 plaatsjes zien er wel erger uit dan het lijkt op de foto. Maar wat kan ik hier aan doen? En moet ik mij zorgen maken? Moet ik er iets aan doen? Enzovoort
Die roest bij de voorruit moet je wel kaalmaken en behandelen.
(ook onder het raamrubber)
Die bij de sideskirt is niet zo ernstig, want de sideskirt is van plastic.
Maakt het lijkt wel of er een metalen plaatje aan de sideskirt vastzit.
Want het is niet het spatbord wat aan het roesten is
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hoe die vast gemaakt is weet ik niet. Maar eventueel wat extra zwarte spul smeren op dat ding? (is dat gewoon silicone?).
En dat raamprobleem, is dat moeilijk of…?
Ah, de lichten zitten erop?! Ziet er netjes uit, ben je er blij mee?
Over de roest: altijd behandelen, en dat kun je toch het beste doen door je voorruit te verwijderen, vermoed dat er rondom de voorruit meer roest zit?
En als ik dat dan bij de zijskirt zie, hoop ik niet dat dat een teken is dat het zelfs je volledige A-stijl aan het verorberen is?! Makkelijkste om dat te checken zou zijn om je spatbord eens los te halen en de A-stijl te bekijken…
Roest behandelen? Er zijn talloze middeltjes, maar het beste is en blijft roestige stukken uitslijpen, vervangen en behandelen. Vaak voldoet het al om bijvoorbeeld Owatrol aan te brengen (of Noverox, of Brunox, of welk middel je ook prefereert; zijn wel de top-3 namen qua populariteit, geloof ik)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik ben er mee in de wolken ...
Maar de vooruit eruit halen lijkt me niet iets dat ik zelf ga kunnen. Net als het uitslijpen enzovoort.
Momenteel mag de auto niet op de baan (is pas tegen februari denk ik). Mag ik daar nog zo lang mee wachten? (auto staat in de garage en er wordt niet mee gereden - enkel 2 keer een 5tal km naar de keuring - en wordt dus ook niet nat ).
Indien ja, dan kan ik misschien al eens beginnen zoeken naar iemand die dat kan of me daarmee wil helpen (wat je best leest als: ik help hem een beetje ).
Indien neen, dan zit ik met een probleem
Je kunt de roestplekken ook gewoon wegkrabben met een schroevendraaiertje en eromheen een beetje kaal maken zodat je zeker weet dat daar geen roest is en dat behandelen met een middeltje. Genoemd in die post van Oudelut.
Als je het goed wilt doen en van de problemen af wil zijn, dan moet je het doen zoals Oudelut zei. Maar als je daar de middelen niet voor hebt zal ik het doen door de roest weg te krabben, te behandelen en er een likje verf overheen doen. En gewoon in de gaten blijven houden.
Voor dat wegkrabben ben ik wel voorstander. Is voor mij nog te doen en zo is het toch al tijdelijk opgelost (en gaat het niet verder) en kan ik het later nog altijd goed laten doen (als ik ooit een barst in mijn ruit heb ofzo
)
Ik heb ook gezien dat Owatrol nog te betalen is (is ook in kleine busjes te kopen).
Zal het zo dus maar doen Vrijkrabben, behandelen met Owatrol en overschilderen
Een zwarte BX, welke kleurcode heeft die? Dat ik de juiste verf (ik wou een lakstift halen) neem.
Edit: ben nog aan het denken wel scenario ik ga gebruiken. Ineens goed op oplappen dus.
Bedenk je ook dat de auto niet zozeer roest als-ie nat is, maar eerder als-ie daarna opgedroogd is/aan het opdrogen is?! Roest is oxydatie-proces, dus je vijand is vooral zuurstof…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )