Mijn Dsuper uit 1971 heeft na een langere rit een kleine benzine lekkage.
Onder de motorkap is niets te zien, dus geen benzinepomp, carburateur (waarvan ik al een keer de vlotterhoogte heb gecorrigeerd), leidingen of anderszins. De plaats waar het lek vandaan komt is ook niet zo duidelijk, omdat het waarschijnlijk via de bodemplaat ergens anders terecht komt dan waar het werkelijk lekt.
Heeft iemand een dergelijke lekkage aan de hand gehad. En waar kwam het vandaan.
benzineslangen gecontroleerd?
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Ik heb wel vanaf de carburateur de slangen gecontroleerd naar beneden, maar niet onder de auto.
de benzineslag gaat via de dorpel aan de rechterkant naar achteren/ voren.
Dit is een zeer steivige dikke plastic leiding.
de leiding voorin is niet moeilijk te volgen, dacht ik.
Hoe weet je dat ie lekt? heb je druppels of plasjes?
.komma
Ik heb vandaag en vorige week ook veel geleerd.
tjang,tjang,tjang,tjangTAK
Tsk,tsk,tsk,tsk
Alle gekheid op een stokje. Ik vond dat Herman het goed heeft gebracht. Complimenten voor alle werkende voorbeelden.
Als ik na een rit de DS in de garage zet ligt er na een uur een een klein beetje benzine onder. Daarna is de lekkage weg. Als ik er kranten onderleg zie ik niet veel meer.
Er ligt een klein plasje onder de auto.
Ik denk dat ik de auto maar eens op de brug zet om het goed te bekijken.
Uiteraard bij draaiende motor de zaak goed bekeken. Dan is er geen lekkage. Nogmaals. Na een rit, na het afzetten van de motor.
doeken oid zal weinig helpen, mocht het het lek zich onder of aan de zijkant van de auto zitten, meestal word het door de plaat overal heen geleid .. ik heb nu reeds twee keer meegemaakt dat het vlakbij de tank zat (rubber vergaan)
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
AH1828 schreef:Lijkt mij tijd voor een onderzoek met draaiende motor.
Ik had gisteren een pisser na herinbouw van de motor. Zeer goed te zien omdat er een staaltje richting accu spoot. Waarschijnlijk heeft de slangeklem de leiding net voor de carburateur ingesneden.
Naast slechte elektrische leidingen DE reden voor uitbrandende auto’s!!!
ik zou de aansluiting op de pomp en die naar de carburateur een goed vaszette, en als er gaan slangklemmen op zitten deze erop zetten. Lijkt erop dat je benzinepomp leeg lekt als de dame stil staat.
.komma
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dirkman schreef:ik zou de aansluiting op de pomp en die naar de carburateur een goed vaszette, en als er gaan slangklemmen op zitten deze erop zetten. Lijkt erop dat je benzinepomp leeg lekt als de dame stil staat.
Gewoon slangen preventief vervangen , en vergeet het koperkleurig pijpje dat in je carburateur gaat niet even terug goed vast te zetten .
Verwijderen met een “vise gripp” en terug monteren met ( groene ) LOCTITE
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Wat is er anders aan groene loctite? (sorry voor offtopic)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik gebruik een mechanische borging
Achter de slangklem een stukkie ijzerdraad om de slang en de andere kant aan de carburateur vast.
Heb keertje meegemaakt (met net aangeschafte DS) bij de eerste keer overschakelen van LPG naar benzine dat de slang met pijpje en al los lag: dán heb je pas een benzinelucht in je wagen
Gelukkig reden we 100km/u en ben ik niet gestopt om de oorzaak te vinden, maar direct teruggezet op LPG en eerst doorgegasd tot de benzinelucht na een kilometer of 5 verdwenen was…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Daan88 schreef:Wat is er anders aan groene loctite? (sorry voor offtopic)
Groene loctite is een stuk sterker dan de blauwe variant .
Een bout die je met blauwe loctite vastzet kan je nog gewoon terug los draaien , met groene kan het zijn dat je deze eerst moet opwarmen .
Dus groen gebruik je voor dingen die normaal niet meer uit elkaar moeten (of mogen komen )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
vlietmansje schreef:Ik gebruik een mechanische borging
Achter de slangklem een stukkie ijzerdraad om de slang en de andere kant aan de carburateur vast.
Heb keertje meegemaakt (met net aangeschafte DS) bij de eerste keer overschakelen van LPG naar benzine dat de slang met pijpje en al los lag: dán heb je pas een benzinelucht in je wagen
Gelukkig reden we 100km/u en ben ik niet gestopt om de oorzaak te vinden, maar direct teruggezet op LPG en eerst doorgegasd tot de benzinelucht na een kilometer of 5 verdwenen was…
Dit is naar mijn gevoel maar een noodoplossing , je darm kan niet uit de carburator , maar lekken doet het wel .
Vergeet niet dat zoals Vikingo al schreef de meeste auto’s uitbranden door kortsluiting of een benzinelekken .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
benzine lucht
het kan ook gewoon zijn dat je spruitstuk ( inlaat) nog wat afwatert ( gecondenseerde benzine) na het rijden. dit gaat met een slangetje naar de motor onderplaat en dus op de grond. het slangetje zit midden onder het inlaatspruitstuk en is bedoelt om dit af te voeren en als je motor verzuipt met het starten of na condensatie.
bij draaiende motor hoor je het ( zonder slangetje) iets zuigen door de onderdruk van het spruitstuk.
ik weet natuurlijk niet hoe erg het ruikt maar bij mij was dit het geval en dus geen reden bij tot paniek.
de tips over het koperen pijpje in de carburateur moet je echt wel serieus nemen, er zijn al veel Citroens afgebrand door deze kwaal.
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.