Ik had het mij nog nooit gerealiseerd, maar ik rijdt nu 20 jaar auto, en ik heb nog nooit een auto bij een dealer gekocht. Alleen de allereerste, maar dat was een CX voor 200 gulden want eigenlijk een sloper.. Daarna was het markplaats->particulieren. Nu (oud, wijs, kinderen enzo) gaat het er misschien wel van komen en vraag ik mij dus af, wat kan je nou nog van de prijs afkrijgen bij de dealer? Is dat 10%, meer? minder? of alleen maar wat extra garantie, sevicebeurten of opties zoals dakrails.. Ik hoor graag jullie ervaringen.
groeten
Yke
Re: afdingen bij de dealer
yke schreef:maar ik rijd ops: zonder (t) nu 20 jaar auto,
Yke
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Haha ) wat wil je dan gaan kopen nieuw of tweedehands??
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Nou, het zal wel tweedehands blijven. Nieuw is volgens mij alleen maar handig en betaalbaar als je least..
Het “moet” Europees zijn, twee kinderen plus troep in de achterbak kunnen hebben, en altijd starten (vindt mijn vrouw) Het budget gaat tot ongeveer 5000, en dan blijft er op Citroen gebied een C5 (net aan) of een berlingo over. Of een goeie Xantia, maar die heb ik al zes jaar gehad. Misschien ga ik wel vreemd… voor de familie kar dan, de CX blijft toch wel . Maakt ook niet zoveel uit voor mijn topic, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen..
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Bij een tweedehands wagen moet je altijd proberen af te dingen doe ik ook altijd, maak er een beetje een sport van om dan het onderste uit de kan te krijgen.
Maar je moet wel durfen D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Diesel of benzine.
Voor die 5000 kun je heel wat leuks kopen.
Afdingen kun je wel, zeker nu de recessie is en de verkopen daalt. Dan zul je wel in moeten leren. Maak op internet een selectie van de auto’s en trek ze bij de RDW na, zo zie je dus hoelang deze auto er al staat.
Als hij hem net binnen heeft is die minder gretig dan dat die al een 9mnd in een hoekje staat.
Dan maakt inruil ook nog uit. Wie niet inruilt heeft ook een deel te pakken.
Of je een merk van de dealer koopt of een vreemd merk doet ook verschil. Ze geven voor een vreemd merk vaak meer inruil premie om de klant binnen te halen.
Bovenal houd een ding in je gedachten, Je hebt geen auto nodig, je wilt er een hebben. Wil die man niet wat jij wilt, jammer dan voor hem, maar loop dan ook weg.
En natuurlijk domeinen, als je van een gokje houd…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor die €5000,- heb je niet zo erg veel keus bj de dealer verwacht ik zo. En waarom denk je dat het wijs is om met dit budget bij de dealer aan te kloppen?
je moet bij het onderhandelen niet bang zijn om weg te lopen, tenzij je de auto echt wilt hebben dan sta e minder sterk wat betreft onderhandelen.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Trouwens als een auto wilt die altijd start slinkt je budget al naar een 3500 euro.
Voor die 1500 kan je een grote beurt met alle filters doen evt alles wat met de onstekking te maken heeft, een nieuwe dynamo, startmotor en accu.
Dan doet die als het goed is voor een lange tijd altijd.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
patje74 schreef:Voor die €5000,- heb je niet zo erg veel keus bj de dealer verwacht ik zo. En waarom denk je dat het wijs is om met dit budget bij de dealer aan te kloppen?
goed punt! Het is ook nog niet “zeker” dat het een dealer moet zijn, maar het valt me wel op dat op MP de (vraag)prijzen van particulieren en dealers elkaar niet zoveel meer ontlopen, terwijl je bij particulieren dan weer geen garanties of dergelijke kan verwachten. Bij particulieren kun je waarschijnlijk nog weer meer afdingen maar ja..
Yke
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Niet alleen budget is belangrijk, maar bouwjaar, kmstand en brandstof zijn zeker zo belangrijk bij de keuze van wat je wilt hebben (en wat er te krijgen is).
Maar idd voor 5000 euro koop je niet zoveel gezinsauto bij de dealer, hooguit een XM break oid van ruim 10 jaar oud (als ze die niet gelijk al doorschuiven naar de handel).
Ik zou het als ik jou was toch bij MP (of aanverwante sites) houden, als je een goede dosis gezond verstand meeneemt, de kennis die hier op het forum aanwezig is, gebruikt, dan kan er niet heel veel mis gaan. Je mist alleen de evt. ‘garantie’ die je krijgt bij een dealer.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
yke schreef:Nou, het zal wel tweedehands blijven. Nieuw is volgens mij alleen maar handig en betaalbaar als je least..
Het “moet” Europees zijn, twee kinderen plus troep in de achterbak kunnen hebben, en altijd starten (vindt mijn vrouw) Het budget gaat tot ongeveer 5000, en dan blijft er op Citroen gebied een C5 (net aan) of een berlingo over. Of een goeie Xantia, maar die heb ik al zes jaar gehad. Misschien ga ik wel vreemd… voor de familie kar dan, de CX blijft toch wel . Maakt ook niet zoveel uit voor mijn topic, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen..
Tussen een C5 en Berlingo zit nog wel wat tussen
Denk aan een Xsara (break)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dit is een van de velen rond 3000… zoals ik al zei houd je wel wat over voor het altijd starten onderhoud
Of probeer hier op af te dingen Xsara Picasso
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
yke schreef:Nou, het zal wel tweedehands blijven. Nieuw is volgens mij alleen maar handig en betaalbaar als je least..
Het “moet” Europees zijn, twee kinderen plus troep in de achterbak kunnen hebben, en altijd starten (vindt mijn vrouw) Het budget gaat tot ongeveer 5000, en dan blijft er op Citroen gebied een C5 (net aan) of een berlingo over. Of een goeie Xantia, maar die heb ik al zes jaar gehad. Misschien ga ik wel vreemd… voor de familie kar dan, de CX blijft toch wel . Maakt ook niet zoveel uit voor mijn topic, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen..
Xantia lijkt me een goede keus, dan heb je een redelijk betrouwbare auto die nog wel het Hydropneumatische comfort heeft. Als je een gezin hebt en bagage meeneemt lijkt me een Break een goede keus. Qua benzine zijn de 1.8 16V en 2.0 16V zeer goede motoren
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Bedankt voor de suggesties allemaal. Xantia is idd heerlijk, maar die heb ik al zes jaar.. Maar wat hebben jullie van de vraagprijs af weten te praten, of wat voor extra’s? Ik heb gewoon geen idee wat de marges zijn voor dealers.
Als ik zo kijk wat er te halen valt dan zit je tussen de 100.000-150.000 km, bouwjaar ong. 2000. Als het geen citroen wordt zit ik met een schuin oog naar een alfa 156 sw te kijken (ik weet het, over altijd starten gesproken ..)
Het eind van het jaar lijkt wel een goede tijd om te kopen zag ik al.
Yke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De marge en de eventuele kans op succesvol afdingen is grotendeels ook afhankelijk van de voorwaarden waaronder je de wagen koopt. En bedenk dan dat een dikke servicebeurt voor aflevering de verkopende dealer ook een flinke duit aan uren kost. En de meeste ingeruilde wagens zitten tegen een beurt aan.
Ik heb mijn wagens altijd zonder garantie en service gekocht, en dus tegen een lagere prijs. Als je daarna zelf de handjes uit de mouwen steekt, of een goedkoop adres zoekt, kun je wel eens aardig wat centjes besparen.
En een Alfa… tsja… het zijn niet direct lelijke wagens, maar ik maak nu reeds 5 jaar van dichtbij Alfa-ellende mee. Motoren die plots op mengsmering denken te moeten lopen om vervolgens de kat verstoppen (na een ton), vastslaande waterpompen waardoor een geknapte D-riem met veel motorschade, lekkende versnellingsbakken en daardoor bokkig aangrijpende koppeling, falende navi-systemen… Dit alles bij 2 nieuw aangeschafte Alfa’s, en dus gelukkig nagenoeg allemaal onder garantie gefikst. De betreffende Alfist durft zijn wagens niet een dag langer in bezit te hebben zodra de garantie verlopen is.
Ik zou nog maar eens goed achter je oren gaan krabbelen voor je je in een avontuur gaat storten. Bedenk ook even waarom je nu reeds 6 jaar een Xantia hebt, en wat je daarvan terug denkt te vinden in een andere wagen.