Na de HP check-up gister (zie draadje onfortuinlijk bochtje achteruit) ben ik weer helemaal in mijn sas. Maar vanochtend deed zich het volgende voor. Terwijl ik een stuk over de snelweg reed zag ik opeens het gele “K"lampje branden. Volgens het instructie boekje is dit het zelfdiagnose controle lampje en duidt het op een storing aan het injectie systeem of ontstekings systeem. Het lampje brandt niet continu maar soms heel even. Ook toen ik gewoon in de bebouwde kom reed. Soms sputtert de motor even als het lampje aan is. Ik heb de auto even uit gezet en weer opnieuw gestart en daarna was het lampje weer uit. Dit verhaal heeft zich inmiddels een paar keer herhaald,dus het vaker dan 1 keer voorgekomen.
Er is hier vast wel iemand die dit ook wel eens aan de hand heeft gehad en ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen. Ik vermoed dat de auto wel weer een grote beurt kan gebruiken,want de vorige eigenaar had (gezien de staat van onderhoud aan het HP systeem) een ongezonde afkeer tegenover onderhoud. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Voordat ik aan de slag ga met injectie-cleaners en nieuwe bougies zou ik graag willen weten of dat zinvol is.
Bedankt alvast.
Groeten, Martijn.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Ik ben ook zeer benieuwd, omdat onze TZI Break (gti blok) dat ook heeft!
Maar daar brandt hij bijna constant, behalve als de auto stationair, of op volle toeren loopt…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Begin eens met de computer te laten uitlezen. Dat kost niet veel en kan bij de meeste specialisten wel.
Er is vast een sensortje wat een rare waarde geeft….
de enige keer dat ik dat heb gehad was toen 1 van mijn bougie kabels niet goed vast klikte op de bougie.
Af en toe aandrukken hielp dan eventjes
Als het lampje brand kun je er in ieder geval een foutcode uit te lezen is.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Harm schreef:Begin eens met de computer te laten uitlezen. Dat kost niet veel en kan bij de meeste specialisten wel.
Er is vast een sensortje wat een rare waarde geeft….
Misschien eerst even resetten (accupolen er ong. 30 min. naast laten hangen, dan weer aansluiten) Misschien heeft de computer gewoon een waanidee—> dit had ik namelijk met mijn TZI.
Re: Zelfdiagnose lampje brandt soms even.
TinusTussengas schreef:Na de HP check-up gister (zie draadje onfortuinlijk bochtje achteruit) ben ik weer helemaal in mijn sas. Maar vanochtend deed zich het volgende voor. Terwijl ik een stuk over de snelweg reed zag ik opeens het gele “K"lampje branden. Volgens het instructie boekje is dit het zelfdiagnose controle lampje en duidt het op een storing aan het injectie systeem of ontstekings systeem. Het lampje brandt niet continu maar soms heel even. Ook toen ik gewoon in de bebouwde kom reed. Soms sputtert de motor even als het lampje aan is. Ik heb de auto even uit gezet en weer opnieuw gestart en daarna was het lampje weer uit. Dit verhaal heeft zich inmiddels een paar keer herhaald,dus het vaker dan 1 keer voorgekomen.
Er is hier vast wel iemand die dit ook wel eens aan de hand heeft gehad en ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen. Ik vermoed dat de auto wel weer een grote beurt kan gebruiken,want de vorige eigenaar had (gezien de staat van onderhoud aan het HP systeem) een ongezonde afkeer tegenover onderhoud. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Voordat ik aan de slag ga met injectie-cleaners en nieuwe bougies zou ik graag willen weten of dat zinvol is.
Bedankt alvast.
Groeten, Martijn.
Ik zou inderdaad eens beginnen met onderhoud want van slechte verbranding kun je dit soort ellende krijgen. En nog een heleboel andere dingen, maar bij het begin beginnen anders zoek je je een aap.
Maar wel logisch eigenlijk hè, zo’n “K” lampje, zodat je denkt “K, het lampje brandt weer!”
In werkelijkheid is het overigens een transistor-symbool. Megoed, kniesoren…
Ich bin ein Breaker