Gisteren alles opnieuw gecheckt.
zijdelingse afstelling, stand van het stuur gemeten met rolmaat , gezet volgens WPHB.
Dan met de tool de uitlijning gedaan. ( helaas kan ik de foto niet plaatsen, ze is te klein )
Maar de afstanden lijken te kloppen ,het achterste pootje gemeten op de ring van stuurbuis, niet op het appeltje zelf.
Voor de wieluitslag te de doen, heb ik de wagen van de grond gezet voor.
Links en rechts gedraaid, met en zonder invloed van appeltje ; stuurt lekker.
De stuurhuis terug los gezet en links + rechts gedraaid,ik heb niets vreemd gemerkt. Terug gemeten met de tool, ze was een millimeter verschoven ( naar beneden ). Ze stuurt goed, zonder dode punten.
Ook heb ik geen mm speling gezien op as stuurbuis - stuurhuis over heel de as met links en rechts te draaien.
Mijn accubak is juist ter hoogte van het rondsel, een beetje gezakt, maar dat is maar enkele millimeters.
Weet er iemand of die maten kloppen van de zelfgemaakte tool ?
Voor mij lijkt het correct.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Vervolg verhaal :
Gisteren verder afgemonteerd. Eerst nog de speling van de koppeling gezet, met 2 lukt dit beter.
Onderplaat ( proper gemaakt en de onderplaat in lak gezet )
gemonteerd, nog alles gecheckt op lekkages ; géén
De flexibele uitlaatpijp gehecht aan de steun, de onderkant verder geinspecteerd en beschermd daar nodig.
De voorschermen op hun plaats gezet, ze werd weer een beetje auto!
Al een geluk dat ik de elektrische bedrading genoteerd heb, het aansluiten was een fluitje van een cent. Alles aangezet maar..niets. Lichten schemerde half,duidelijk een massa probleem. Die was ik vergeten aan te sluiten.
Massa aangesloten ( in voorsnep 2 losse draadje met moer ), shine of life!
De wagen terug laten zakken en de rest afmonteren zoals, stang en kabels voor de lichten.
Het schiet goed op, op mijn lijstje ; enkele nog to do’s :
- afstelling motor ; avance settings
- afstelling ( indien nodig ) ; versnel & stationair toerental
- afstelling centrifugaal regelaar
- afstelling lichten
Ze heeft een mega grote beurt gehad onder de motorkap!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
gjvdh schreef:ted.kampen schreef:
Eeh, hoe wil je met een rolmaatje de kanteling van het stuurhuis meten?
Oow, was die tool voor kanteling? Niet goed gelezen dan.
Inderdaad zijdelings kan het met een rolmaatje. Kantelen doe ik altijd door de klemmen klein beetje te lossen en dan een klein stukje rijden terwijl ik het stuur naar links en naar rechts draai (daarna uiteraard weer vastzetten op de verkregen kanteling): werkt perfect.
Gisteren een test rit gedaan mbt stuurhuis, remmen en koppeling.
Alles OK..behalve stuurhuis
Er is duidelijk iets mis mee - zoals de accubak me al aangaf ; stuurt zwaar, trekt naar links en stuur komt niet ‘mooi’ terug’ na afdraaien.
ik moet en zal dit oplossen, opnieuw alst moet..alleen weet ik nie goed hoe
Dan toch maar de juiste stuurhuis tool gebruiken vrees ik
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mr. Smith schreef:Gisteren een test rit gedaan mbt stuurhuis, remmen en koppeling.
Alles OK..behalve stuurhuis
Er is duidelijk iets mis mee - zoals de accubak me al aangaf ; stuurt zwaar, trekt naar links en stuur komt niet ‘mooi’ terug’ na afdraaien.
ik moet en zal dit oplossen, opnieuw alst moet..alleen weet ik nie goed hoe
Dan toch maar de juiste stuurhuis tool gebruiken vrees ik
In WPHB staat de afstelling links/rechts. Het lijkt dat het ietsje te ver naar links in de auto zit. Even de stroppen los, verschuiven tot li/re ok is, losjes vastzetten. Accu erweer op.
Auto met wielen in de lucht zetten, hulpje lekker laten draaien aan het stuur en jij de rechtse strop regelmatig vastzetten, gaat de kanteling vanzelf goed wegens de veerspanning in/op de stuurbuis. Accu er weer af, linkse strop regelmatig vastzetten. Zo kan het.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
vlietmansje schreef:Mr. Smith schreef:Gisteren een test rit gedaan mbt stuurhuis, remmen en koppeling.
Alles OK..behalve stuurhuis
Er is duidelijk iets mis mee - zoals de accubak me al aangaf ; stuurt zwaar, trekt naar links en stuur komt niet ‘mooi’ terug’ na afdraaien.
ik moet en zal dit oplossen, opnieuw alst moet..alleen weet ik nie goed hoe
Dan toch maar de juiste stuurhuis tool gebruiken vrees ikIn WPHB staat de afstelling links/rechts. Het lijkt dat het ietsje te ver naar links in de auto zit. Even de stroppen los, verschuiven tot li/re ok is, losjes vastzetten. Accu erweer op.
Auto met wielen in de lucht zetten, hulpje lekker laten draaien aan het stuur en jij de rechtse strop regelmatig vastzetten, gaat de kanteling vanzelf goed wegens de veerspanning in/op de stuurbuis. Accu er weer af, linkse strop regelmatig vastzetten. Zo kan het.
Precies, gewoon WPBH volgen. Ligt denk ik met name aan de zijdelinkse afstelling (maat <<a>>) uit het WPBH. Je hebt de tool op de ring van het appeltje gezet, dat zorgt ook voor een afwijking. Daar is de tool van het Franse forum niet op berust. Voor de kanteling gewoon doen zoals vlietmansje het zegt, kun je daarna de tool aanpassen op de stand van het stuurhuis voor een volgende keer.
gjvdh schreef:vlietmansje schreef:Mr. Smith schreef:Gisteren een test rit gedaan mbt stuurhuis, remmen en koppeling.
Alles OK..behalve stuurhuis
Er is duidelijk iets mis mee - zoals de accubak me al aangaf ; stuurt zwaar, trekt naar links en stuur komt niet ‘mooi’ terug’ na afdraaien.
ik moet en zal dit oplossen, opnieuw alst moet..alleen weet ik nie goed hoe
Dan toch maar de juiste stuurhuis tool gebruiken vrees ikIn WPHB staat de afstelling links/rechts. Het lijkt dat het ietsje te ver naar links in de auto zit. Even de stroppen los, verschuiven tot li/re ok is, losjes vastzetten. Accu erweer op.
Auto met wielen in de lucht zetten, hulpje lekker laten draaien aan het stuur en jij de rechtse strop regelmatig vastzetten, gaat de kanteling vanzelf goed wegens de veerspanning in/op de stuurbuis. Accu er weer af, linkse strop regelmatig vastzetten. Zo kan het.Precies, gewoon WPBH volgen. Ligt denk ik met name aan de zijdelinkse afstelling (maat <<a>>) uit het WPBH. Je hebt de tool op de ring van het appeltje gezet, dat zorgt ook voor een afwijking. Daar is de tool van het Franse forum niet op berust. Voor de kanteling gewoon doen zoals vlietmansje het zegt, kun je daarna de tool aanpassen op de stand van het stuurhuis voor een volgende keer.
bedankt voor jullie reacties.
ik begrijp niet goed wat je verkeerd kunt doen aan die zijdelingse afstelling. ; Adjustments on the vehicle
Lateral position : distance between the L.H relay centre line and the centre line of the rack pressure plug measured perpendicular to the centre line of the vehicle :
a = 122.5 f 2.5 mm
When the steering wheel spoke is at 30” below the horizontal on the L.H side, the distance between the centre line of the pressure plug and the.outer edge of the flexible bush should be :
b = 275 mm
Bij mijn weten kloppen deze afstanden als een bus - gemeten van centerline tot centerline en van centerline tot de rand van de stuurarm. Je mag zelf op ‘a’ een speling hebben van +/- 2.5mm! Het is gemeten met een rolmaat.
De aansluiting op de stuurhulp kun je toch ook niet verkeerd zetten hé ?
Zijn er nog afstanden die nog nagekeken kunnen worden ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik wilde maat a in mijn post zetten, maar tussen kleiner en groter dan tekens is dat html code… Maat a is van middelpunt tot middelpunt. Maat b is alleen voor de stand van het suut (spaak)
Rolmaatje kan ook, maar voor maat a gebruik ik een schuifmaat.
Hier staat het heel duidelijk (plaatjes):
Andere afstellingen zijn er niet (maat a, maat b, kanteling).
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Deze maat is dus belangrijk voor aanlopen tegen accubak:
Service van de zaak…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ietsje klein..
Mijn originele kantel tool rust op de stofkaprand onderaan, op de splines van de centrale pen en op de verdunning aan het eind van de stuurbuis.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik denk eerlijk gezegd dat het ‘m niet in de zijdelingse afwijking zit, maar in de kanteling. Zeker aangezien je niet de originele tool hebt gebruikt om dit af te stellen.
Allemaal dank voor de input.
Ik heb gisteren de tijd genomen om dit verder aan te pakken.
Ik ben terug begonnen met de basis instelling en alles te elimineren ( wielen van de grond en hulpstuurhuis aansluiting los gemaakt, appeltje vrij );
Deze afstelling ( uitlijning R/L ) stond juist. Draaien met stuurhuis met en zonder druk, levert geen dode punten of zwaar sturen.
Zoals eerder aangegeven, bleef ik rond de accubak rond cirkelen.
Stroppen losgemaakt en zo de juiste afstelling verder gezocht. Dit was duidelijk niet dezelfde stand van wat mijn eigengemaakte tool me aangaf.
DE kanteling is duidelijk té hoog!
De tool op de franse site is dus NIET bruikbaar met de afmetingen die erop staan!
Ben nog een stapje verder geweest. Als de kanteling te laag staat, voel je met stuurhuis op druk, duidelijke zware punten.
Als kanteling te hoog staat, voel je geen zware punten maar dan stuurt ie zwaar op de weg.
Tenminste, dat is bij mij het geval geweest.
Na een test rit zonder linkse voorscherm ( en de mensen maar gapen! ), stuurt de wagen goed .Ik heb hiermee verschillende testen gedaan met of zonder appeltje. Ik merkte geen verschil. Wagen trekt héééél licht naar links ( met of zonder appeltje) . Spoor dien ik nog verder na te kijken.
Verder het appeltje goed gezet met het stuur in rechtuit stand.
Al bij al dus een productieve dag.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
DriverD schreef:Goed bezig!
Thanks.
Mijn koppeling pakt nogal bruusk vind ik.
Ipv van zachtjs op te komen, pakt ie te snel en schokkerig.
De koppeling en centrifugaal zijn vernieuwd.
Alleen als ik héél lichtjes vertrek, dan pakt ie normaal.
Is dit herkenbaar ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die zelfgemaakte tool ka je toch zelf instellen? Teken het uit en meet de dikte van des stuurbuis, stuurpen en de plak waar de onderste draadeind op rust. Nu kan je exact de istellinegn van je tool uitrekenen…
Bruusk aangrijpen stel je dacht ik met het unitje op de carb.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>