Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Zojuist ging het rode oliedruk lampje en het stoplicht branden. Direct motor uit. Ongeveer 1 liter erbij en snel naar huis (moest nog 1 km) Op de oprit weer de lampjes aan. Ik blijk een heel oliespoor achter me te hebben en de olie loopt er op de oprit echt hard uit. Wat is er het meest aannemelijk aan de hand?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is het stoplichtje gaan branden samen met het oliedruk lampje ?
Het is dus echt motorolie wat er weg lekt en geen hydroliek of C-Matic olie.
Indien het motorolie is en het lekt hard bij stationair lopen denk ik aan de olieleiding die naar de cilinderkoppen gaan. Die willen nog wel eens door roeste.
Of een keerring ergens.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:Is het stoplichtje gaan branden samen met het oliedruk lampje ?
Het is dus echt motorolie wat er weg lekt en geen hydrauliek of C-Matic olie.
Indien het motorolie is en het lekt hard bij stationair lopen denk ik aan de olieleiding die naar de cilinderkoppen gaan. Die willen nog wel eens door roeste.Of een keerring ergens.
Ja beiden brandden. In het donker moeilijk te beoordelen maar gezien de lampjes moet het wel motorolie zijn. De motor is zo’n 17000km droog gemaakt. Worden dan de keerringen normaliter meegenomen? Morgen maar eens verder zien. Hij zou woensdag voor een beurt naar Ad Brouwer, dat wordt nu lepelen….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Normaal gezien neem je de keerringen mee als je een blok droog maakt.
Maar of iedereen dat doet , denk het niet.
Maar controleer je olie leiding maar eens. Als die knapt zeikt de olie er ook aardig hard uit.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gezien het lekken denk ik eerder aan de olieleiding. Het ging wel erg hard namelijk. Hoe zit dat eigenlijk met die leiding, wordt dat motor uitbouwen of kan je daar zo bij?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:Gezien het lekken denk ik eerder aan de olieleiding. Het ging wel erg hard namelijk. Hoe zit dat eigenlijk met die leiding, wordt dat motor uitbouwen of kan je daar zo bij?
Daar kun je zo bij zonder motor eruit halen.
Wel moet je het koplamfront eraf schroeven evenals de keienvanger.
De koeltunnel eraf en je kunt erbij.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Dat klinkt goed, de distributieriemen zouden toch vervangen worden. Duimen dus dat het dat is en dat de motor geen schade heeft opgelopen. Dan valt het wellicht allemaal nog mee
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Het is gelukkig een bijzonder simpel defect. Bij het onderste linker kleppendeksel (en de andere ook natuurlijk) zit aan de schutbordzijde nog een boutje. Dat is er uitgetrild, in ieder geval is het weg! Bizar maar qua kostenplaatje
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Aanvulling: het boutje, of zoals Citroen het noemt, onderdeel, is door de heer Wegenwacht niet te vinden. Bij de Citroen dealer werd hij vriendelijk toegelachen. Zo’n auto was in hun hele 5-jarige bestaan nog nooit in de garage geweest. Ook elders, o.a. sloperijen niet in de exacte maat en schroefdraad vindbaar. Tja vindt maar eens een GS/A op de sloop hedentendage. Hij probeert het nu nog de sloop in Exel en anders moet ik er zelf maar op uit. Het schijnt het boutje te zijn dat op de tuimelaar-as bevestigd wordt…
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op de sloop in Emmeloord (GAOS) staat nog een GSA weg te rotten, en ook een Axel, waar het onderdeeltje wellicht ook in te vinden is.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Tja , als het tuimelaar as boutje eruit is krijg je wel flinke olie lekkage , dat klopt.
Daar staat de volle mep oliedruk op om je tuimelaars te smeren.
Succes met zoeken , mocht je er geen 1 vinden zal ik even gaan zoeken in de garage voor je. Maar dan moet je geen haast hebben.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bedankt voor het meedenken. Ad Brouwer heeft er al een voor me gehaald bij het welbekende adres in Zuuk. Dan kan de GSA morgen toch op eigen gelegenheid voor de APK en nog wat kleinigheden naar Vaassen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bedankt voor het meedenken. Ad Brouwer heeft er al een voor me gehaald bij het welbekende adres in Zuuk. Dan kan de GSA morgen toch op eigen gelegenheid voor de APK en nog wat kleinigheden naar Vaassen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
O.K. , succes ermee.
Goed adres trouwens voor je GSA daar in Vaasen.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:O.K. , succes ermee.
Goed adres trouwens voor je GSA daar in Vaasen.
Zeker, ook voor de CX trouwens….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )