4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

Olie verversen voorbij?
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 12 november 2008 01:36 PM
  [ # 46 ]

Jongstleden bij onze Partner (19 D) een oliewissel gedaan na een beurt overgeslagen te hebben.
Dwz, 40.000 km gereden met dezelfde olie en op die afstand maximum 3/4 liter bijgevult ( verbruikt weinig of geen olie ).
Nog even meegeven dat we met die wagen altijd ( zeer ) korte afstanden doen.
Bij het aflaten van deze olie schrok ik toch wel van de kwaliteit en dan in negatieve zin.
De olie was eerder een plakkerige, om niet te zeggen teerachtige substantie geworden, die zelfs slecht uit het carter kwam gelopen.
Terug gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid olie ( 10W40 ) en een 30 tal kilometer gaan rijden.
Daarna wederom afgelaten ( olie zag terug pekzwart ) en samen met een nieuwe oliefilter opgevuld.
Nu blijft bij het peilen de olie mooi van kleur en de motor draait onmiskenbaar zachter en dit is geen waanvoorstelling hoor Wink
Dus voor mij persoonlijk is het vervangen van de olie wel degelijk van nut.
Bij volsynthetische olie en een benzinemotor staan de zaken misschien anders, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Razz
Blijven rijden met dezelfde olie ( en een motor die bijna geen olie verbruikt, dus weinig bijvullen ) is voor mij persoonlijk dus proefondervindelijk nefast.

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7774

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 november 2008 01:46 PM
  [ # 47 ]

Ik zal vrijdag mijn olie weer verversen, stipt (min of meer) na twintigduizend kilometer, dus de voorgeschreven interval. Ik zal tegen die tijd ook eens mijn bevindingen posten, met name het verschil in koude start, nagelen en souplesse.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 12 november 2008 02:52 PM
  [ # 48 ]

Na dit alles gelezen te hebben zat ik te mijmeren:
Ik had een Electuur toerenteller in mijn oude 2CV-AZ uit 1970 gezet.
Er zat nog geen oliefilter in een 2CV-AZ.
Ik gebruikte toen Aldi olie, SAE 20, ongedoopt. fl1,-/liter.
Die 2CV deed bij 100km/u 5000 toeren.
Dus 1600m/min bij 5000toeren/min.
Dus over 1 km 3000 omwentelingen.
Dus over 10.000km 30.000.000 omwentelingen.
Maar ik rijd niet altijd in z’n 4.
Dus wel 50.000.000 omwentelingen over 10.000km.
Ook ik was zuinig met verversen van die Aldi olie.
Alleen om de 10.000km 0,5l erbij.
Op het laatst zat de olie er 50.000 km in.
Dat is wel 250.000.000 omwentelingen…
Toen de olie smurrieachtig werd heb ik toch maar ververst.
Maar om nou te zeggen dat de motor mooier liep, nou nee.
Bij 125.000km heb ik ‘m ingeruild tegen een 2CV6..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 12 november 2008 02:54 PM
  [ # 49 ]

Moraal van dit verhaal? Je was dus gewoon te laat met olieverversen!  Laughing

Gr Martijn

Profiel  

rombaft
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 12 november 2008 05:58 PM
  [ # 50 ]

Zelf ben ik werkzaam in de ontwikkeling van smeermiddelen en deze chip is niet echt zinnig opgevat voor personenwagens.

Gelijkaardige sensoren zitten reeds in vrachtwagens/schepen enz… maar deze doen veel meer kilometers op korte tijd.

Laat nu net bij personenwagens dit een probleem zijn, de tijd want olie door vervuiling en contact met de “blow-by” gassen daar deze bij diesels ook steeds een luchtoverschot hebben (dieselverhouding tov lucht in de motor is lager, diesels draaien met meer spoeling) deze verzuren, waardoor men duidelijk in de handleiding van een wagen zegt, vervang om de 30.000 of om het jaar. Net voor die verzuring.

Bij oude verzuurde olie is de werking veel minder, kan de motor aantasten en krijg je meer sludge, deze verzuurde olie koan door bv wienig km’ers wel heel weinig “soot” bevatten waardoor de sensor deze olie als “goed” zal bestempelen terwijl de olie toch dringen moet vervangen worden.

Hier zijn er nog testen gebeurd waar een motor 80.000km gesimuleerd kreeg op enkele maanden tijd met eenzelfde olie (enkel optoppen) de olie was nog steeds goed en de motor was perfect. Ecvhter met een voorgeoxideerde en dus verzuurde olie loopt het verhaal wel verkeerd af.

Die chip is niet echt bruikbaar voor personenwagens, bovendien zou ie u erg kunnen misleiden. Dan zwijg ik nog maar over de technische kant van hun “handleiding” en hun theorie van het roet en blijven kleven in de wagen enz… , de adhesie van de olie is beter zonder roet dan met roet. Het enige wat oudere olie doet is de lichte fracties uitdampen waardoor je olie met de tijd ook wel dikker wordt en zo de indruk zou kunnen geven dat ze langer aan de wanden blijft , maar dit is verkeerd. Ook zal een hogere roet concentratie in je olie een slechte invloed hebben op de hydrostatische film en cvarbon veroorzaken tussen je ringen waardoor je in het slechtste geval nog eens een ringstixck kunt krijgen met een dratisch olieverbruik tot gevolg.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 november 2008 06:09 PM
  [ # 51 ]

Dat is nog eens een duidelijke uiteenzetting.

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 november 2008 06:14 PM
  [ # 52 ]
jakkerma schreef:

Toen de olie smurrieachtig werd heb ik toch maar ververst.
Maar om nou te zeggen dat de motor mooier liep, nou nee.

En wat je niet kunt horen/merken, dat is er niet?
Best knap, als je de kwaliteit van oude olie op het oog kunt beoordelen.  Laughing

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757

- 2CV 6
Gepost: 12 november 2008 06:21 PM
  [ # 53 ]

Die meneer De Groot creëert z’n eigen waarheid.
Hij zegt dat olie die dikker is geworden door allerlei opgenomen vervuiling beter is voor de motor.
Da’s dus een soort self fulfilling prophecy, want door al die opgenomen rotzooi slijt de motor ook sneller.

... en het is algemeen bekend dat versleten motoren beter lopen op wat dikkere olie…

Profiel  

2d
Administrator

Gepost: 12 november 2008 06:28 PM
  [ # 54 ]

@Rombaft,

Als je eens tijd hebt, kun je dan hier eens naar kijken:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181730&postdays=0&postorder=asc&start=557

En je gedachten erover delen in mijn topic?

Profiel  

jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 12 november 2008 07:32 PM
  [ # 55 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Moraal van dit verhaal? Je was dus gewoon te laat met olieverversen!  Laughing

Gr Martijn

In voorgaande berichten vonden velen dat de motor mooier,
zachter of smeuiger loopt na olie verversen.
Ik vind van niet. Mijn 2CV motoren liepen altijd mooi.
En wees gerust, met deze 2CV heb ik nog 2 jaar doorgereden tot
in zuid Spanje aan toe.
Hij overleed aan een doorgeroest chassis; wiebelende koplampen en zo.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 12 november 2008 09:04 PM
  [ # 56 ]

Ik blijf en bleef erbij, verversen om het jaar met de APK…

Dat mijn benzine wagen nog geen 10dkm heeft gelopen en mijn diesel al 30dkm boeit mij niet.

Daarnaast meurt de olie van de benzine auto echt naar benzine en de die van de diesel voelt, tussen je vingers wrijvend, wel degelijk vervuild aan, sort zand gevoel.

Ik vind de prijs van olie en filter gewoon te laag om te zeggen dat dit een zinnige besparing is in je kostprijs van de auto.

Al zou mijn luiheid in om de 2jaar APK wel kunnen resulteren eens in de 2 jaar olie verversen.

Als wij het over andere olie hebben, bijvoorbeeld remolie, dat levert juist onderhoud op. Remolie veroudert wel degelijk en tast daarmee je rubberen keeringen aan. Lekke hoofdremcylinders en remcylinders zijn het gevolg…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

HAUG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 17 november 2008 12:03 AM
  [ # 57 ]

Hoi Berlingorijders

Motorolie hoeft niet vervangen te worden?  Rare gedachte.
Bij mijn Berlingo 1.6 HDI van 2006 (= nog in waarborg!) liet de Citroëngarage (in opdracht van Citroën zelf) het interval voor olieverversing dat normaal digitaal ingesteld wordt op 20.000 Km aanpassen naar een instelling tot 15.000 Km (als ververs-interval’). 
Hun stelregel is: om het jaar of om de 15.000 Km verversen.
Akkoord ik hoor jullie al zeggen: ‘Dat is in hun eigen voordeel’, maar toch!

HAUG
16-11-2008

Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)

Profiel  

mavaba
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35

Gepost: 27 november 2008 10:57 PM
  [ # 58 ]

Meten is weten ..... toch?

Waar ik mij over blijf verwonderen is dat het ververs interval onafhankelijk is van het type gebruik terwijl ik toch diverse malen lees dat dit zeker verschil maakt. De ververs interval wordt daarnaast door de fabrikant niet onderbouwd, maar zal denk ik aan de veilige (weinig km-kant) zitten.

Als olieverversen een serieuze kostenpost is (Scheepvaart / vrachtvervoer) dan blijkt het opeens wel zinvol om te monitoren en op basis van meetgegevens te bepalen dat olieverversen noodzakelijk is. Waarom hebben we wel viergasmetingen en lamda-sonden etc. maar geen testje voor de staat van de motorolie/remolie?

Misschien omdat er grote financiële belangen zijn. Is er geen huis tuin keukentest te verzinnen?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 november 2008 11:03 PM
  [ # 59 ]

De viergasmeting wordt gedaan om te kijken of de auto nog aan de milieu eisen voldoet.
Of er nu oude of nieuwe olie in je auto zit, zolang de auto niet lekt zal dit weinig invloed op het milieu hebben denk ik Wink

Vloeistoffen verversen hoort gewoon bij onderhoud, heeft niets met de viergasmetingen te maken naar mijn idee.

Dat het interval verschilt per auto is o.a. omdat verschillende soorten olie zijn welke weer andere eigenschappen hebben waardoor ze langer of korter mee gaan.
De vuistregel is een oudere auto doet minder lang met olie en heeft vaak dikkere olie Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 28 november 2008 03:00 AM
  [ # 60 ]

Tja, dan dit:
Ik rijd een BX met een dieselmotor die als enige onhebbelijkheid heeft dat hij me vertelt wanneer ik de olie moet verversen. Dit ligt al jaren zo rond de 15.000 km. Er mist dan af en toe wat porrie, en ik weet dat het dan tijd is voor een vers plensje olie - waarna de motor weer draait als nieuw. Geen significante carterventilatie, rookwalm, verbruik of wat ook. Gewoon best een goed motortje verder, met al bijna 4 ton op de teller.

Maar vandaag was het weer eens zo ver - even dat rare gevoel. ik geloof dat ik ik nu net de 14.500 met dezelfde olie gepasseerd ben. Ik weet hoe ik het op kan lossen.

Onzin om olie te verversen? Welnee, als je ziet wat een slurrie je uit het carter haalt is het volstrekt onzinnig het spul nog vuiler te laten worden “omdat dat zogenaamd kan”.

NB: ik gooi er altijd goede olie in; eerste jaren volsynteet, de laatste keren Helix.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook